بحران تولید آیفون به خاطر کمبود قطعات

بحران تولید آیفون به خاطر کمبود قطعات

فاکسکان که بزرگترین شرکت مونتاژ گوشی ‌های آیفون هم به حساب می‌آید اعلام کرد در تولید این محصولات با کمبود قطعات و تراشه مواجه شده است. مشکلات عدیده‌ای که طی سال گذشته در تولید تراشه و قطعات اولیه برای ساخت گوشی به‌ وجود آمده است ممکن است تا سال آینده هم ادامه داشته باشد.

کد خبر : ۹۲۳۹۹
بازدید : ۱۰۷۶۱
بحران تولید آیفون بخاطر کمبود قطعات
فرادید | کمبود جهانی قطعات الکترونیکی که صنعت فناوری در حال حاضر با آن روبرو است وجود دارد. اکنون فاکسکان، تولید کننده چندین شرکت بزرگ فناوری، از جمله اپل، اعلام کرده است که تأثیرات این کمبود را نیز احساس کرده است. یانگ لیو مدیر عامل فاکسکان گفت این کمبود باعث می‌شود شرکت تایوانی نتواند برخی از سفارشات دریافتی را انجام دهد. لیو همچنین معتقد است که این کمبود حداقل تا سه ماهه دوم سال آینده ادامه خواهد داشت.

فاکسکان که بزرگترین شرکت مونتاژ گوشی ‌های آیفون هم به حساب می‌آید اعلام کرد در تولید این محصولات با کمبود قطعات و تراشه مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ اپل خطوط تولید متعددی دارد، اما در بین آن‌ها، اصلی‌ترین و بزرگترین خط تولید مربوط به فاکسکان است . اما این شرکت مدتی است که وضعیت خوبی ندارد. از یک طرف به خاطر سود کمتر از انتظار در سه ماه آخر سال گذشته و از طرفی کمبود قطعات و تراشه که به‌تازگی با آن مواجه شده .

به گزارش رویترز، مشکلات عدیده‌ای که طی سال گذشته در تولید تراشه و قطعات اولیه برای ساخت گوشی به‌ وجود آمده است ممکن است تا سال آینده هم ادامه داشته باشد. همان‌طور که می ‌دانید، شیوع ویروس کرونا از یک سو و مشکلاتی نظیر کمبود آب (برای ساخت تراشه) از سویی دیگر باعث شده بسیاری از زنجیره ‌های تأمین با مشکل مواجه شوند. در نتیجه گوشی ‌ها به آن میزانی که شرکت‌ ها در نظر دارند تولید نمی ‌شوند و خب این یک مشکل بزرگ به حساب می‌آید .
بحران تولید آیفون بخاطر کمبود قطعات
لیو یانگ، رییس فاکسکان، در صحبت‌های اخیر خود در رابطه با مشکلات پیش آمده می‌گوید:

شیوع ویروس کووید ۱۹ و همچنین کمبود قطعات می‌تواند به عملکرد رو به رشد ما آسیب بزند. به همین دلیل است که کمی محتاطانه عمل می‌کنیم.

لیو یانگ البته در ادامه‌ی صحبت‌های خود به این موضوع هم اشاره کرد که آسیب وارد شده در نتیجه‌ی کمبود قطعات محدود است و ۱۰ درصد از سفارش‌ها را با مشکل مواجه کرده. در غیر این صورت، چون با آغاز سال ۲۰۲۱، فروش گوشی‌ها دوباره رشد مثبتی داشت، انتظار می‌رود سه ماه ابتدایی سال برای فاکسکان سود آور باشد. چون به خاطر افزایش کار از راه دور، استفاده از تبلت و گوشی به اوج خود رسید و شرکت‌ها هم برای پاسخگویی به نیاز بازار بی وقفه مشغول تولید این محصولات بودند.

سه ماه آخر سال ۲۰۲۰، یعنی بازه‌ی زمانی اکتبر تا دسامبر، فاکسکان اعلام کرد سود خالص شرکت ۱٫۶۱ میلیارد دلار بود که به نسبت بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۴ درصد افت داشت. آنچه که فاکسکان مد نظر داشت، دستیابی به سود ۱٫۷۸ میلیارد دلاری بود که حتی ۱۱ تحلیلگر هم این میزان را معقول و قابل دستیابی دانستند.
بحران تولید آیفون بخاطر کمبود قطعات
به گفته‌ی دیوید هوانگ، مدیرعامل فاکسکان، در حالی که فروش گوشی‌های هوشمند نسبتا خوب بوده است، اما شرکت آن‌ها تحت تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. کمبود تراشه هم در تولید خودرو، گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات، تأثیر منفی به جای گذاشت که دلیل اصلی آن، خشک سالی بی‌سابقه در تایوان است؛ جایی که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی جهان یعنی TSMC مشغول به فعالیت است و بدون آب، امکان ساخت پردازنده را هم ندارد. این شرکت سال گذشته به خاطر مشکل کمبود آب مجبور شد ۱۰۰ تانکر آب را به قیمت ۱۰۰ هزار دلار خریداری کند که هر کدام حاوی ۲۰ تن آب بود.

همچنین در بهار گذشته، فاکسکان مجبور به کاهش سرعت تولید شد، زیرا بیماری همه گیر ویروس کرونا و شدت خاموش شدن وضعیت دولت، کارگران کارخانه را مجبور به قرنطینه کرد و به دلیل انسداد در خانه ماند. این امر منجر به تأخیر در زنجیره تأمین شد و همین امر باعث شد تا اپل سری آیفون ۱۲ خود را دیرتر از حد معمول در نوامبر سال گذشته روانه بازار کند. در مقایسه، تاخیر فعلی از شدت کمتری برخوردار است، اما کمبود ممکن است منجر به افزایش تاخیر در اواخر سال شود.

فاکسکان آخرین سری از شرکت‌های فناوری است که خواستار کمبود قطعات و تراشه‌ها است، سامسونگ در اوایل ماه جاری نسبت به این مشکل به سرمایه گذاران خود هشدار داد. پیش از این، سونی و مایکروسافت این کمبود را دلیل عرضه بسیار کم پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X عنوان کرده بودند.

حال باید دید در ادامه، روند تولید آیفون‌ها و البته سایر گوشی‌ها چگونه خواهد بود. در حال حاضر فاکسکان و Wistron، به صورت سالانه ۲۰۰ میلیون گوشی برای اپل تولید می‌کنند که درصد آن هم به ترتیب ۶۰ و ۴۰ است. بدیهی است کمبود تراشه و قطعات در تولید گوشی‌های آیفون می‌تواند ضربه‌ی بزرگی به اپل وارد کند. اما اینکه تا چه مدت این وضعیت ادامه دار خواهد بود موضوعی است که برای فهمیدن آن باید تا هفته‌ها یا ماه‌های آتی منتظر بمانیم.


منبع: PhoneArena
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید