سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ همه نشانه های کرونا است؟

سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ همه نشانه های کرونا است؟

اگر شما دچار علائم سرماخوردگی هستید، احتمال ابتلا به کرونا هم وجود دارد، علائم آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی و ویروس کرونا می‌تواند همپوشانی داشته باشند. در برخی موارد، علائم ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مردم باید نسبت به علائم احتمالی ویروس کرونا توجه کنند، زیرا ممکن است با آلرژی‌های فصلی اشتباه گرفته شوند.

کد خبر : ۹۲۶۲۶
بازدید : ۶۹۰۵
سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ نشانه های کرونا است؟
فرادید | پس از یک زمستان طولانی همراه با خستگی و انزوای کووید ۱۹، بهار یک تسکین خوب است. اما همراه با آب و هوای گرم و آسمان‌های آفتابی، آلرژی‌های فصلی هم به وجود می‌آیند که در برخی از علائم با کووید ۱۹، سرماخوردگی و آنفلوانزا مشترک است و افراد مبتلا تشخیص نمی‌دهند که اکنون به کدام یک از این ویروس‌ها مبتلا هستند.

به گزارش فرادید، با بازگشت هوای بهار به کشور، آلرژی‌های فصلی در حال افزایش هستند، اما با ادامه روند شیوع ویروس کرونا، چگونه می‌توان تشخیص داد که علائم شما آلرژی فصلی، سرماخوردگی یا موارد دیگر است؟ مقامات بهداشتی می‌گویند تشخیص آن دشوار است و آزمایش ویروس کرونا یکی از راه‌های کشف این مسئله است.

اگر شما دچار علائم سرماخوردگی هستید، احتمال ابتلا به کرونا هم وجود دارد، علائم آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی و ویروس کرونا می‌توانند همپوشانی داشته باشند. در برخی موارد، علائم ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مردم باید نسبت به علائم احتمالی ویروس کرونا توجه کنند، زیرا ممکن است با آلرژی‌های فصلی اشتباه گرفته شوند.
در همین رابطه علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفته است که «الان هرکسی علائم سرماخوردگی دارد، بدون نیاز به تست بداند کروناست. اگر در جلسه‎‌ای دیدید فردی سرفه یا عطسه می‎‌کند و می‌‎گوید حساسیت فصلی دارم بدانید حتما مبتلا به کروناست.»
محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز درباره بیمارانی که ادعا دارند به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند گفته که الان سرماخوردگی نداریم و هر علامت بیماری مثل تب، آبریزش، عطسه و سرفه علامت کرونا است و افراد با مشاهده این علائم باید خودشان را ایزوله کنند و در صورت بدتر شدن علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آلرژی‌های فصلی ممکن است گاهی سرفه و آبریزش بینی را به همراه داشته باشد، همچنین باعث خارش یا آبریزش چشم و عطسه می‌شود، علائمی که در بیماران مبتلا به کرونا دیده نمی‌شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، علائم آلرژی و ویروس کرونا می‌توانند گاهی اوقات بهم شبیه باشند و علائمی چون تنگی نفس یا مشکلات تنفسی، خستگی، سردرد، گلودرد و احتقان را به همراه داشته باشند. علائم حاد‌تر از آلرژی، با ویروس کرونا مرتبط است که شامل تب، درد عضلات و بدن، از بین رفتن حس چشایی یا بویایی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال می‌شوند.

سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ نشانه های کرونا است؟
تشابه آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

همه‌ی علائم‌ها به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند. مثلا ممکن است علائمی نظیر آبریزش بینی یا خارش چشم داشته باشید و به نظر برسد که شما ویروس کرونا دارید درحالی که دچار آلرژی فصلی یا آنفلوانزا شده اید.

علائم بیماری‌هایی همچون آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا مشابه هم هستند و تشخیص آن‌ها ممکن است دشوار باشد. همه آن‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، اما ویروس‌های مختلف باعث هر یک از این عفونت‌ها می‌شوند. با این حال، یک تفاوت اساسی بین این موارد وجود دارد و آن هم تنگی نفس است که علامت شایع کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

کووید ۱۹ و سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. ویروس کرونا توسط SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود، در حالی که سرماخوردگی اغلب از راه دهان یا بینی وارد بدن می‌شود. این ویروس‌ها به روش‌های مشابه گسترش می‌یابند و باعث بسیاری از علائم و نشانه‌های مشابه می‌شوند.

در حالی که علائم کووید ۱۹ به طور کلی دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-۲ ظاهر می‌شود، علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجادکننده سرماخوردگی ظاهر می‌شود. برخلاف کرونا، سرماخوردگی معمولاً بی ضرر است.

بیشتر افراد در طی سه تا ۱۰ روز از سرماخوردگی بهبود می‌یابند، اگرچه برخی از سرماخوردگی‌ها ممکن است تا دو یا سه هفته طول بکشد.

برخلاف کووید ۱۹، آلرژی‌های فصلی توسط ویروس ایجاد نمی‌شوند. آلرژی‌های فصلی پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن هستند که در اثر قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا مانند گرده‌های درخت فصلی یا چمن ایجاد می‌شوند. ویروس کرونا و آلرژی‌های فصلی بسیاری از علائم و نشانه‌های مشابه را ایجاد می‌کنند.

سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ نشانه های کرونا است؟
تفاوت آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

آلرژی علائم مزمنی نیز دارد و ممکن است همچون کووید ۱۹، آنفلوانزا یا سرماخوردگی، سبب ایجاد یک بیماری حاد شود، به این معنی که تا زمانی که علائم افراد شروع نشوند، احساس خوبی دارند. از طرف دیگر، آلرژی برعکس سایر بیماری‌ها با علائم خاموش و روشن طی هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بروز می‌کند. آلرژی نباید باعث تب و بدن درد شود و به طور کلی نباید باع ایجاد سرفه در فرد شود.

همچنین ممکن است آلرژی باعث خس خس سینه در افراد مبتلا به آسم شود. علائم آلرژی در محیط متفاوت است. به گفته پژوهشگران، علائم آلرژی با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گرده گل، یا شوره حیوانات بدتر می‌شود، در حالی که علائم سرماخوردگی صرف نظر از زمان روز، آب و هوا، محل یا سایر عوامل محیطی ادامه دارد.

بااین حال کووید ۱۹ همچون سرماخوردگی علائم عمومی مانند تب، سردرد و بدن درد دارد، در حالی که آلرژی معمولاً فقط دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم آلرژی با آنتی هیستامین و سایر دارو‌های خاص آلرژی بهبود می‌یابد. در صورتی که سرماخوردگی بیشتر به مواد ضد احتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت پاسخ می‌دهد.

کووید ۱۹ به عنوان یکی از دسته پاتوژن‌های معروف به کرونا ویروس، در واقع بیشتر با آنفلوانزا ارتباط دارد و علائم معمول کووید ۱۹ بیشتر شبیه آنفولانزا است. (تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد، خستگی) علائم مشترک این دو بیماری هستند. از علائم سرماخوردگی نیز می‌توان به (آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، احتقان، بدن درد جزئی، سردرد خفیف، عطسه، تب درجه پایین، بی حالی) اشاره کرد.

از نظر تمایز بین آنفولانزا و کرونا تشخیص تقریباً غیرممکن است مگر با انجام کووید ۱۹، بنابراین اگر نگرانی برای آنفولانزا وجود دارد، برای ویروس کرونا نیز وجود دارد.

کرونا و آنفلوانزا هر دو بیماری تنفسی مسری ناشی از ویروس‌ها هستند. کووید ۱۹ توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود، در حالی که آنفولانزا توسط ویروس‌های آنفلوانزا A و B به وجود می‌آید. این ویروس‌ها به روش‌های مشابهی گسترش می‌یابند.

علائم کرونا معمولاً دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-۲ ظاهر می‌شود. اما علائم آنفلوانزا معمولاً حدود یک تا چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شوند. کووید ۱۹ می‌تواند در برخی افراد بیماری‌های جدی تری نسبت به آنفولانزا ایجاد کند.

در حالی که فقط یک درمان ضد ویروسی برای ویروس کرونا وجود دارد، چندین داروی ضد ویروس وجود دارد که می‌تواند برای درمان آنفولانزا استفاده شود. همچنین، می‌توانید سالانه واکسن آنفولانزا بزنید تا به شما در کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا کمک کند. واکسن آنفولانزا می‌تواند از شدت آنفولانزا و خطر عوارض جدی بکاهد، این واکسن را می‌توان به صورت تزریق یا اسپری بینی تجویز کرد.

سرماخوردگی و آلرژی در فصل کرونا؛ نشانه های کرونا است؟
چگونه می‌توان از ابتلا به کووید ۱۹، سرماخوردگی، آنفلوانزا و آلرژی جلوگیری کرد؟

با رعایت چندین اقدامات احتیاطی استاندارد می‌توانید خطر ابتلا به ویروس‌های ایجاد کننده کرونا، سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از این اقدامات، مانند فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک صورت، ممکن است به کوتاه شدن دوره آنفلوآنزا کمک کرده و تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا را کاهش دهد.

اقدامات احتیاطی استاندارد برای کاهش خطر ابتلا به کووید ۱۹، سرماخوردگی و آنفولانزا شامل موارد زیر است:

اجتناب از تماس نزدیک (در فاصله ۶ فوت یا ۲ متر) با افراد دیگر در خارج از خانه، به ویژه اگر در معرض خطر بیشتری از بیماری جدی هستید، استفاده از ماسک صورت پارچه‌ای هنگام حضور در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه مواد غذایی بسیار واجب است، چراکه اجتناب از تماس نزدیک با دیگران دشوار است.

دست‌ها را حداقل به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، یا از ضد عفونی کننده دست با الکل حاوی حداقل ۶۰ ٪ الکل استفاده کنید. پرهیز از شلوغ بودن فضای داخلی، هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال خود بپوشانید، از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید. همچنین سالانه واکسن آنفولانزا بزنید و در صورت امکان، واکسن کرونا نیز دریافت کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی‌های فصلی این است که از عوامل محرک شناخته شده خود جلوگیری کنید. اگر به گرده حساسیت دارید، هنگامی که گرده زیاد است با پنجره‌ها و در‌ها بسته بمانید، استفاده از ماسک صورت پارچه‌ای برای کند کردن گسترش کووید ۱۹ ممکن است از شما در برابر آلرژی‌های فصلی نیز محافظت کند.

ماسک‌ها می‌توانند از استنشاق برخی ذرات گرده بزرگ جلوگیری کنند. با این حال، ذرات ریز گرده هنوز هم می‌توانند از طریق ماسک عبور کنند، همچنین مهم است که ماسک خود را بعد از هر بار استفاده بشویید، زیرا ممکن است ماسک ذرات گرده را حمل کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید