واکسیناسیون اعضای شهرداری آبادان با سهمیه پاکبان‌ها؟!

واکسیناسیون اعضای شهرداری آبادان با سهمیه پاکبان‌ها؟!

پس از انتشار خبر سوء استفاده برخی از مدیران و کارمندان شهرداری آبادان از سهمیه واکسن پاکبانان، گفته شده که وزیر بهداشت دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی آبادان در اسرع وقت را صادر کرده است.

کد خبر : ۹۲۷۵۱
بازدید : ۴۴۷۳
بلوای واکسیناسیون شهرداری آبادان با سهمیه پاکبان‌ها؛ ماجرا چیست؟
فرادید | طی هفته گذشته که قرار بوده به دلیل شرایط کاری پاکبان‌ها که در اولویت واکسیانسسیون قرار گرفته اند، تزریق واکسن به آن‌ها انجام شود، اما رسانه‌ها خبر از سرقت سهمیه پاکبان‌های آبادان توسط مدیران شهرداری و اعضای شورای شهرداری داده‌اند و این خبر واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش فرادید، روز گذشته بود که خبری درباره واکسیناسیون تعدادی از مدیران و اعضای شهر آبادان به جای پاکبانان این شهر رسانه‌ای شد، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن تایید این خبر گفته است که «با توجه به اینکه پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق بودند و طبق فهرستی که روزانه از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال شده افراد واکسن کووید نوزده را دریافت کرده‌اند. متاسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر واکسن را دریافت کرده‌اند.»

به گفته سلمان زاده، با توجه به اینکه افراد ماسک بر چهره داشتند، شناسه آنان برای همکاران ما مشخص نشده، اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد که موضوع تنها به پاکبانان آبادان مربوط نبوده و علاوه بر آن‌ها از سهمیه واکسن پاکبانان در علی آباد کتول نیز سوءاستفاده شده است. این درحالی است که در اسفند ۹۹ نیز خبر دیگری درباره تزریق واکسن کرونا از سهمیه تطهیرکنندگان بهشت زهرا به یکی از مدیران شهرداری تهران منتشر شده بود.

دادستان آبادان و وزیر بهداشت چه واکنشی نسبت به این موضوع داشتند؟

پس از انتشار خبر سوء استفاده برخی از مدیران و کارمندان شهرداری آبادان از سهمیه واکسن پاکبانان، گفته شده که وزیر بهداشت دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی آبادان در اسرع وقت را صادر کرده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی نامه‌ای که جمعه شب به شکرالله سلمان زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان، نوشته آمده است که بعضی از مدیران و کارمندان منتسب به شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان سوء استفاده و واکسن تزریق نموده‌اند.

نمکی ضمن تاکید بر این موضوع که ضروریست در اسرع وقت معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن سازی عزل شوند. گفته که «کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند.»

حمید مرانی‌پور، دادستان آبادان نیز به خبر سوءاستفاده برخی مدیران شهرداری واکنش نشان داده و تاکید کرده که پس از بررسی دقیق موضوع به همراه مستناد، چنانچه برای دستگاه قضایی روشن شود که هر شخص حقیقی یا حقوقی از موقعیت شغلی خود سواستفاده کرده و بجای پاکبان واکسن کرونا دریافت کرده است با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.

مرانی‌پور در ادامه گفت: «همچنین چنانچه افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی کرده باشند دستگاه قضایی در راستای حقوق عامه با آن افراد برخورد لازم را انجام می‌دهد. اگر مشخص شود در رسیدگی به این موضوع شبه قضایی دیگری وجود دارد موضوع در راستای حقوق عامه و حفظ سلامت مردم و حقوق پاکبانان به مراجع دیگر قضایی ارجاع خواهد شد.»

تکذیب ماجرای سوءاستفاده از واکسن پاکبان‌ها

محمود رضا شیرازی، شهردار آبادان در پی اخبار روز گذشته، اعلام کرده است که به علت ترس، استرس و انصراف تعدادی از پاکبانان داوطلب دریافت واکسن کرونا، ناچار به تزریق تعدادی واکسن به مدیران مختلف شهرداری آبادان شده اند.

او همچنین مدعی شده است که پاکبانان خواهان این بودند که او و امام جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودند قبل از آن‌ها این واکسن را دریافت کنند.

شیرازی می‌گوید که «بعد از چهار یا پنج روز بعد از مراسم به بنده اطلاع داده شد که داوطلبی از بین پاکبانان حاضر به تزریق واکسن نیست و بنده به واحد‌های مختلف خدمات شهری دستور دادم که هر مسئولی در حوزه پاکبان‌ها با کارکنان خود صحبت کند و با آن‌ها به مرکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.»

به گفته شهردار آبادان، ۹ نفر از مسئولین از جمله شیرازی و ۸ نفر از کارشناسان مسئول، یکی از معاونین خدمات شهری، مدیر سازمان پسماندو مشاور بهداشتی شهرداری آبادان بعد از ترغیب پاکبانان قبل از تزریق آن‌ها این ۹ نفر مسئول واکسن کرونا را دریافت کردند.
علاوه بر محمودرضا شیرازی، علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها نیز اخبار منتشر شده را تکذیب کرده و گفته است که در پیگیری‌هایش با امام جمعه محترم و شهردار آبان تماس گرفته و بر اساس پیگیری‌ها نام اعضای شورای شهر در فهرست کسانی که واکسن زده‌اند نیست.

او با بیان اینکه آبادان ۵۰۰ پاکبان دارد، اظهار کرد: «در کل ۲۱۹ سهیمه برای پاکبان‌ها در نظر گرفته شده بود، اما در روز اول، فقط ۳۰ نفر برای دریافت سهمیه خود مراجعه می‌کنند. اکثر پاکبان‌ها تحت تاثیر سوء تبلیغات فضای مجازی بودند و گمان می‌کردند که این واکسن‌ها مضر است!»

طبق گفته‌های احمدی، در مجموع ۱۰۴ نفر واکسن زده اند که ۸ نفر از آن‌ها از مدیران شهرداری و ۲۴ نفر از شهروندان دارای بیماری زمینه‌ای بودند و ما بقی نیز پاکبان هستند و هم اکنون نیز ۱۱۵ واکسن باقی مانده است. او درباره اظهارت رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفته که همه کسانی که واکسن زده اند کارت ملی همراه داشته اند. اگر در این زمینه شهرداری قصور کرده دستگاه قضا باید ورود کند و آن‌ها را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

در این میان ابرهیم نوشادی، سرپرست شهرداری اهواز، اعلام کرده که به علت وجود فضای بی‌اعتمادی میان پاکبان‌ها در زمینه تزریق واکسن کرونا، رغبتی برای تزریق واکسن نداشتند، که این ذهینت غلط باید شکسته می‌شد، زیرا واکسنی که به شهرداری اهواز اختصاص داده شده از همان سهمیه استان است که سایر گروه‎ها اعم از پزشکان و پرستاران نیز آن را دریافت کرده‌اند.

نوشادی افزود: «با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تعدادی از مدیران شهرداری واکسن تزریق شده است، ما نمی‌توانیم افراد را به تزریق واکسن مجبور کنیم و تنها راه حلی که به ذهنمان رسید این است که مدیران در مقابل کارکنان همان واکسن را تزریق کنند تا این معضل حل شود.»

بلوای واکسیناسیون شهرداری آبادان با سهمیه پاکبان‌ها؛ ماجرا چیست؟ ماجرای سوءاستفاده از سهمیه پاکبانان علی آباد کتول چیست؟

صبح امروز خبر دیگری درباره تکرار ماجرای آبادان در علی آباد کتول رسانه‌ای شد و بررخی رسانه‌ها گفته بودند که «در شرایطی که بیش از ۴۵ نفر تعداد پاکبانان شهرداری علی آباد کتول است و تنها ۲۴ واکسن به این شهرداری تعلق گرفته، دو نفر از مدیران شهرداری این شهر، مدیرعامل شرکت طرف قرارداد شهرداری و همسرش به‌جای پاکبانان این واکسن را تزریق کرده‌اند.»

پس از بازتاب گسترده این خبر، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان عنوان کرده بود که «بخشی از آنچه در فضای مجازی و برخی کانال‌ها درباره استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان مطرح شده است، صحت دارد.»

علی متکی گفته که روز تزریق سهمیه واکسن پاکبانان در شهرستان علی آباد کتول از ویال آخر که مانند همه ویال‌ها ۵ تایی است ۴عدد باقی مانده بود که این تعداد به مسئول خدمات شهری، یک خانم پیمانکار و ۲ نفر هم که از کارکنان شهرداری بوده‌اند تزریق شد. او اضافه کرد که تعدادی از پاکبانان برای تزریق واکسن مراجعه نکرده بودند که دیگران از سهمیه آن‌ها استفاده کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید