چرا صف دلار به صرافی‌ها بازگشت؟

چرا صف دلار به صرافی‌ها بازگشت؟

ویدیوها و گزارش‌های میدانی رسانه‌ها از میدان فردوسی نشان از آن دارد که صفوف طولانی روز‌های اخیر در مقابل صرافی‌ها برای کسب سود ۶۰۰ تا دو میلیون تومانی تشکیل شده است. کارشناسان اقتصادی درباره علت شکل گیری این صفوف می‌گویند که اختلاف قیمتی مردم را به بازار ارز کشیده است. مردم با کارت ملی خودشان و گاه خانواده و اقوامشان برای دریافت ارز می‌آیند.

کد خبر : ۹۲۸۵۵
بازدید : ۷۸۴۶
قیمت دلار
فرادید | میدان فردوسی بار دیگر شاهد صف‌های طولانی برای خرید دلار از صرافی ملی و صف فروش دلار برای نجات از ریزش بیشتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز‌های گذشته گروه اول برای کسب سود و گروه دوم برای جلوگیری از زیان بیشتر مقابل صرافی‌ها صف درست کردند.

به گزارش فرادید؛ سه روز است که صف دلار مقابل صرافی ملی جمع نمی‌شود، صف‌هایی که بی توجه به وضعیت قرمز کرونا شکل گرفته است. البته کاهش فاصله قیمتی دلار در صرافی ملی و بازار آزاد قدری از جمعیت کاست، اما در نهایت نتوانست صف را جمع کند.

در روز‌های اخیر قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان رسیده بود، اما صرافی ملی دلار را با قیمت ۲۴ هزار تومان عرضه می‌کرد. این مسئله باعث شد تا بخشی از مردم به فکر گرفتن سهمیه دلار سالیانه از صرافی ملی بیفتند. سهمیه‌ای که هر فرد با فروش آن بین ۶۰۰ تا ۲ میلیون تومان سود به دست می‌آورد.

براساس اعلام صرافی ملی، هر فرد می‌تواند سالانه دو هزار و ۳۰۰ دلار از این صرافی خرید داشته باشد. این مقدار سهمیه ارزی سالانه هر فرد است که فقط هم یک بار در سال با کارت ملی تعلق می‌گیرد.

در بازار امروز نیز صرافی ملی دلار را با قیمت ۲۳ هزار و ۸۵۰ عرضه می‌کرد که فاصله ۲۵۰ تومان با بازار آزاد داشت. با این وجود هر فرد با فروش سهمیه سالیانه در بازار امروز با سود ۵۰۰ هزار تومانی رضایت داده است.

صف دلار

صف‌هایی برای سود، صف هایی برای نجات از ریزش

ویدیوها و گزارش‌های میدانی رسانه‌ها از میدان فردوسی نشان از آن دارد که صفوف طولانی روز‌های اخیر در مقابل صرافی‌ها برای کسب سود ۶۰۰ تا دو میلیون تومانی تشکیل شده است. کارشناسان اقتصادی درباره علت شکل گیری این صفوف می‌گویند که اختلاف قیمتی مردم را به بازار ارز کشیده است. مردم با کارت ملی خودشان و گاه خانواده و اقوامشان برای دریافت ارز می‌آیند.
این کارشناسان معتقدند تا زمانی که چنین اختلاف بزرگی وجود داشته باشد این وضعیت هم ادامه دارد.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار امروز میدان فردوسی صف‌های شلوغ بیشتر برای فروش دلار و یورو شکل گرفته است. قیمت دلار که از ابتدای فروردین ماه تا پایان آن چند کانال تغییر داده، حالا به کف کانال ۲۴ هزار تومان رسیده است.

این کاهش قیمت در روز‌های اخیر پس از آن رخ داد که عباس عراقچی موضوع شکل‌گیری یک تفاهم جدید در مذاکرات برجام را مطرح کرد. خبری که به سرعت بازار‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند سبب نزولی شدن قیمت در بازار ارز شود.

حالا معامله گران با نزدیک شدن به توافق جدید و احیای برجام فروش ارز‌ها خود را افزایش داده اند تا از ریزش‌های بیشتر جلوگیری کنند.

البته ناظران معتقدند که تا بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها راه بسیاری در پیش است. کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند که ریزش حال حاضر موقت و ناشی از سیگنال‌های سیاسی است. این کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار به اندازه قبل از تحریم باز نخواهد شد تا دولت‌های بعدی آزادی عملی بیشتر از خرید دارو و غذا داشته باشند.
چرا صف دلار به صرافی‌ها بازگشت؟
توافق یا عدم توافق؛ تغییر قیمت دلار چقدر خواهد بود؟
گرچه سیگنال‌های توافق جدید و لغو تحریم‌ها قیمت دلار را نزولی کرده است، اما زمان توافق همچنان مشخص نشده و در ابهام قرار دارد. در این میان برخی از رسانه‌های آمریکایی هم معتقدند که احتمال عدم توافق و شکست مذاکرات وجود دارد. در این صورت بازار ارز با افرایش قیمت مواجه خواهد شد.

البته کارشناسان اقتصادی معتقدند که با امضای توافق جدید و لغو تحریم‌ها کاهش قیمت دلار محسوس نخواهد بود. آن‌ها می‌گویند که به‌دلایل زیادی از جمله وضعیت بازار‌های داخلی و بورس، دلار از حد مشخصی پایین‌تر نمی‌آید.

این دسته از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت دلار عددی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان باشد.

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی دراین رابطه می‌گوید: «پیش از این شرکت‌های صادارت‌محور، دلار را با نرخ‌های ۲۶ و ۲۷هزار تومانی به کشور باز می‌گرداندند؛ بنابراین اگر دلار به نرخ‌های پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان برسد، ارزش سهام این شرکت‌ها بیش از این ریزش خواهد کرد و به معضلی برای دولت تبدیل می‌شود.»

از طرفی برخی از فعالان بازار گفته بودند با ورود ارز‌های بلوکه شده به کشور قیمت دلار کاهش می‌یابد. اما رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که مابه‌ازای ریالی این منابع پیش از این وارد چرخه اقتصاد شده و اگر دوباره از آن‌ها در چرخه اقتصادی استفاده شود، کشور با افزایش پایه پولی و تشدید تورم روبه‌رو می‌شود.

در این میان برخی کارشناسان اقتصادی هم شرایط دلار در صورت عدم توافق را مطرح می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که اگر توافقی انجام نشود، دلار نرخ‌های بالاتر از ۲۵ هزار تومان را نخواهد دید؛ زیرا در شرایط فشار حداکثری نیز تنها برای یک یا دو روز، نرخ دلار بالای ۳۰ هزار تومان بود و در مجموع در محدوده ۳۰ هزار تومان قرار داشت.

این دسته از کارشناسان معتقدند که اکنون حتی اگر توافقی صورت نگیرد، از آنجایی که فشار حداکثری پشت سر گذاشته شده، به‌نظر نمی‌رسد نرخ دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید