ابهام در وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی

ابهام در وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی

پس از گذشت یک ماه از سال ۱۴۰۰ و نامعلوم بودن تکلیف وام ۱۰۰ میلیونی و ۷۰ میلیونی و انتظار کشیدن زوج‌های جوان برای دریافت تسهیلاتشان، معاون وزیر ورزش و جوانان علت این تاخیر را پرونده‌های باقی مانده از سال گذشته دانسته و گفته که با توجه به تمام نشدن پرونده‌های وام ازدواج سال گذشته، همچنان وام‌های ۵۰ میلیون تومانی در حال پرداخت است؛ اما ثبت نام متقاضیان وام ازدواج امسال نیز از پنجم فروردینماه آغاز شده است.

کد خبر : ۹۲۹۸۴
بازدید : ۵۲۶۵
ابهام در وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی
فرادید | درحالی که سال گذشته مبلغ مشترکی برای وام ازدواج پرداخت می‌شد، اما از اسفند ۹۹ مصوبه جدیدی از سوی نمایندگان مجلس اعلام شد و قرار شد که از ابتدای سال ۱۴۰۰، تهسیلات ازدواج با افزایش مبلغ قابل توجهی به زوجین پرداخت شود، اما پس از گذشت دوماه هنوز خبری از وام نشده است.

به گزارش فرادید، طبق قانون لایحه بودجه ۱۴۰۰، با توجه به افزایش مبلغ وام ازدواج، این وام به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقدشان از ۱/۱/۱۳۹۷ به بعد باشد و همچنین در طول ۲ سال گذشته برای دریافت این وام ثبت نام نکرده باشند.

علاوه بر آن‌ها زوج‌هایی که از پنجم فروردین ماه امسال اقدام به ثبت نام تسهیلات ازدواج کرده اند، هم در انتظار پرداخت آن هستند، اما همگی در ابهام پرداخت این وام به سر می‌برند.

گفته می‌شود که ۱۰۰ هزار زوج در نوبت وام ۵۰ میلیونی هستند که براین اساس زوج‌هایی که ماه گذشته برای دریافت وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ثبت نام کرده بودند همچنان باید منتظر بمانند، چرا که ممکن است تا یکی دو ماه دیگر هم خبری از اعطای آن نباشد.

طبق تصمیم نمایندگان مجلس، وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی تنها به زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال پرداخت می‌شود و برای دیگر زوج‌هایی که این شرایط را ندارند، ۷۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد. طبق مصوبات مجلس، بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

ابهام پرداخت وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی

پس از گذشت یک ماه از سال ۱۴۰۰ و نامعلوم بودن تکلیف وام ۱۰۰ میلیونی و ۷۰ میلیونی و انتظار کشیدن زوج‌های جوان برای دریافت تسهیلاتشان، معاون وزیر ورزش و جوانان علت این تاخیر را پرونده‌های باقی مانده از سال گذشته دانسته و گفته که با توجه به تمام نشدن پرونده‌های وام ازدواج سال گذشته، همچنان وام‌های ۵۰ میلیون تومانی در حال پرداخت است؛ اما ثبت نام متقاضیان وام ازدواج امسال نیز از پنجم فروردینماه آغاز شده است.

محمدمهدی تندگویان، می‌گوید که بانک مرکزی با اتمام پرونده‌های سال گذشته، روند و شرایط پرداخت وام ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج را اعلام خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که بانک برای پرداخت تسهیلات جدید، لنگ تامین اعتبار برای پرداخت وام به زوج‌هایی است که سال گذشته ثبت نام کرده و هنوز وام‌های ۵۰ میلیون تومانیشان را دریافت نکرده اند. البته رئیس کل بانک مرکزی گفته است که وضعیت پرداخت‌های وام ازدواج در سال ۹۹ رشد قابل توجهی نسبت به سال ۹۸ داشته است.

طبق گفته‌های عبدالناصر همتی، در سال ۹۹ میزان وام ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۴۳هزار میلیارد تومان رسید و به بیش از ۸۲۳ هزارنفر اعطا شد.

علاوه بر آن تعدادی از افراد درگیر ضامن و وثیقه و نوبت هستند و گروهی هم در دریافت کد رهگیری، انتخاب بانک و شعبه، باطل کردن ثبت نام و… به مشکلاتی برمی‌خورند. در این رابطه گفته شده که اگر در مراحل ثبت نام و پر کردن فرم موفق به دریافت کد رهگیری نشدید با مراجعه به قسمت بازیابی کد رهگیری و واردکردن مشخصات مربوطه در بخش‌های تعیین شده کد رهگیری خود را بازیابی کنید.

اگر هم هنگام ثبت نام اولیه مشخصات متقاضیان به اشتباه ثبت شده باشد، اما ثبت نام در سامانه انجام شده بود برای اصلاح اطلاعات، متقاضی می‌تواند با مراجعه به قسمت ویرایش ثبت نام اطلاعات خود را ویرایش کند، اما در صورتی که هنوز صحت و سقم اطلاعاتش از سوی ثبت احوال تایید نشده باشد متقاضی باید با مراجعه به قسمت ثبت نام جدید، مجددا ثبت نام نماید.

همچنین، در صورتی که برای بانک جدید ثبت نام کرده باشید، اما ناگهان با بانک قبلی خود برای دریافت به تفاهم برسید می‌توانید برای حذف ثبت‌نام جدید خود می‌توانید اقدام کنید به شرط این که برای ثبت‌نام جدیدتان در بانک، تعیین شعبه انجام نشده باشد.

ابهام در وام ازدواج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی
چرا پرداخت وام ۷۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی با مشکل مواجه شد

مصائبی که این روز‌ها زوج‌ها برای دریافت واج ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی با آن مواجه هستند این است که براساس مشخص نبودن اعداد افرادی که از سال گذشته در صف دریافت وام ازدواج هستند هنوز مشخص نشده و نمی‌دانند چه مدت باید منتظر بمانند تا این وام را درافت کنند.

باتوجه به اینکه بانک مرکزی در گزارش هایش به تعداد پرونده‌های باقیمانده از سال قبل اشاره نکرده است، برخی منابع معتبر گفته اند که هم اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر در صف وام ازدواج هستند که باید وام‌های ۵۰ میلیون تومانی خود را دریافت کنند؛ که معادل ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی میخواهد.

همچنین اگر همان آمار رسمی بانک مرکزی را ملاک قرار دهیم، در سال گذشته به طور میانگین ماهانه حدود ۷۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده است؛ این یعنی احتمالا پرداخت ۱۰۰ هزار وام دیگر، حدود یکماه و نیم زمان می‌برد، مگر آنکه اتفاق خاصی رخ بدهد و منابع مالی بانک‌ها دگرگون شود.

با توجه به این مسائل باید گفت که بزرگترین مشکلی که بر سر راه زوجین جوان برای دریافت تسهیلات ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی قرار دارد، تامین این ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک هاست، البته تعیین ضامن سنگ بزرگ‌تر این ماجرا است.

براساس قانون لایحه بودجه ۱۴۰۰، مبلغ وام ازدواج افزایش یافته که طبق این افزایش، اقساط آن هم دوبرابر می‌شود و بازپرداختش حدود ۱۰ سال طول می‌کشد که این امر باعث نگرانی شهروندان شده است.

آن‌ها از این مسئله واهمه دارند که اگر بانک‌ها تصمیم بگیرند تسهیلات خود را کوتاه مدت و در سود بالاتری پرداخت کنند تا اینکه بلند مدت باشد و با سود کمتری، آن‌ها مجبور می‌شوند سختی‌هایی را برای بازپرداخت وام متحمل شوند.
همچنین متقاضیان گفته‌اند که برای گرفتن این وام‌ها باید از هفت خوان رستم رد بشوند که بالاخره حتما در یکی از این خوان‌ها متوقف می‌شوند و دستشان به حداقل‌ها هم نخواهد رسید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید