امکان به تعویق افتادن امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد؟

امکان به تعویق افتادن امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد؟

عدم دسترسی به واکسن کرونا و تاکید ستاد ملی کرونا به حفظ فاصله اجتماعی، از جمله نگرانی‌هایی است که ذهن داوطلبان کنکوری و خانواده‌ها را به خود مشغول کرده. دانش آموزان با راه اندازی کمپین تعویق کنکور ۱۴۰۰ درخواست، به تعویق افتادن آزمون سراسری، ارشد و دکتری را دارند.

کد خبر : ۹۳۲۹۳
بازدید : ۹۵۳۶
امکان به تعویق افتادن امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد؟
فرادید | باتوجه به قرار گرفتن کشور در پیک چهارم کرونا از اوایل سال جدید و همچنین شنیدن خبر‌هایی درباره ویروس جهش یافته هندی، بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌ها ترس برگزاری امتحانات پایان ترم، کنکور سراسری و ارشد را در این شرایط بحرانی دارند.

به گزارش فرادید، سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا، به جهت جلوگیری از روند انتشار کووید ۱۹، وزیر بهداشت دستورالعمل تعویق زمان برگزاری امتحانات، کنکور دکتری، کارشناسی ارشد و سراسری را ارئه کرد که با موافقت سازمان سنجش مواجه شد. حال باید دید که برای امتحانات و کنکور امسال که نسبت به سال قبل با بحران عظیم تری روبرو است، تصمیم به تعویق افتادن امتحانات و کنکور اتخاذ می‌شود؟

عدم دسترسی به واکسن کرونا و تاکید ستاد ملی کرونا به حفظ فاصله اجتماعی، از جمله نگرانی‌هایی است که ذهن داوطلبان کنکوری و خانواده‌ها را به خود مشغول کرده. به همین دلیل دانش آموزان با راه اندازی کمپین تعویق کنکور ۱۴۰۰ درخواست، به تعویق افتادن آزمون سراسری، ارشد و دکتری را دارند.

مقامات بهداشتی کشور در خصوص این نگرانی دانش آموزان و خانواده هایشان گفته‌اند که با توجه به اینکه آزمون سراسری در تیر ماه برگزار می‌شود و ممکن است تا آن زمان آمار مبتلایان و سرعت انتقال بیماری رو به کاهش بوده و یا واکسن کرونا به مرحله تزریق همگانی رسیده باشد، که در این صورت کنکور سراسری ۱۴۰۰، در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

در حال حاضر یکی از تصمیمات اتخاذ شده از جانب سازمان سنجش و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا افزایش روز‌های برگزاری این آزمون است. اما در صورت عدم تزریق همگانی واکسن کرونا و عدم مهار کردن این ویروس شاید شاهد تعویق مجدد کنکور ۱۴۰۰ باشیم.

راه اندازی کمپین تعویق کنکور ۱۴۰۰ به نتیجه رسید؟

در روز‌هایی که کشور هرروز شاهد ویروس‌های جهش یافته جدید است. برخی دانش آموزان با راه اندازی کمپین برای به تعویق انداختن زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۰ و امتحانات نهایی، سعی در جابجایی زمان این آزمون‌ها دارند. برخی از سایت‌ها نیز به حمایت از کمپین‌ها، نامه‌ای را به نگارش درآورده که در بین دانش آموزان جابجا شده و آن‌ها با امضای مجازی که بر پای این نامه می‌زدند، موافقت خود را با نظر این کمپین‌ها اعلام می‌کردند.

برخی از این سایت‌هایی که اقدام به راه اندازی کمپین تعویق زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۰ و امتحانات نهایی کرده، رئیس جمهور و مقامات بهداشتی کشور را مخاطب قرار داده و نوشته‌اند که همگی شاهد آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان در اثر ویروس کرونا و عزادار شدن بسیاری از هموطنانمان هستیم.

در صورت برگزاری کنکور سراسری، حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افرادی هستند که در معرض این ویروس قرار گرفته و چه بسا آن را ناخواسته به عزیزان خود منتقل می‌کنند و موج عظیمی از این ویروس کشور را فرا می‌گیرد و با بحرانی بسیار جدی رو‌به‌رو خواهیم شد.

آن‌ها همچنین به شرایط روحی داوطلبانی که عزیزان خود را در این بحران از دست داده‌اند، اشاره کرده و گفته اند که داوطلبانی هم در شهر‌های گرم ساکن هستند و همچنین بیماران تنفسی که نمی‌توانند به مدت طولانی از ماسک استفاده کنند وجود دارند که باید همه را در نظر گرفت.

کمپین‌های اعتراضی معتقدند که شاید ویروس منحوس کرونا تا سال آینده با ما همراه باشد، اما حداقل با تعویق کنکور سراسری به شرایط ایمن‌تر و پس از واکسیناسیون افراد بیشتر، با تدابیر بهتری می‌توان این بحران را مدیریت کرد تا انشالله این کنکور برای همه جوانان در شرایطی عادلانه‌تر برگزار شود.

معترضین به زمان برگزاری آزمون‌ها می‌گویند که در صورت عدم تعویق این کنکور، احتمالاً بسیاری از داوطلبان همانند سال گذشته بیشتر به دلیل ترس از ویروس کرونا در این کنکور شرکت نخواهند کرد. آن‌ها درخواست کردند که به موضوع تعویق امتحانات نهایی و کنکور سراسری ۱۴۰۰ تا شرایط ایمن‌تر ورود کنند و عدالت آموزشی و سنجش یکسان داوطلبان را برقرار سازند.

وزیر علوم درباره اعتراضات وارد شده به زمان برگزاری آزمون‌ها تاکید کرده است که داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و کنکور سراسری نباید تحت تاثیر جو غیرواقعی تعویق این آزمون‌ها که طی روز‌های اخیر از سوی برخی سایت‌ها و در فضای مجازی مطرح شده، قرار گیرند.
او می‌گوید برنامه برگزاری این آزمون‌ها را بر اساس زمان بندی اعلام شده اجرایی خواهد شد مگر اینکه دستوری مبنی بر توقف برگزاری آزمون‌های ملی از سوی ستاد مقابله با کرونا صادر شود.

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به درخواست افرادی که تعویق برگزاری کنکور را دارند واکنش نشان داده و گفته که اگر بتوان به شرایط قبل از عید برگشت برگزاری کنکور مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این اوصاف می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه ریزی‌های دقیق‌تر کنکور را برگزار کرد، اما اگر شرایط کرونایی مثل الان باشد خود مسئولان و ستاد کرونا تصمیم لازم را خواهند گرفت.

امکان به تعویق افتادن امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد؟

امکان به تعویق افتادن امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد؟

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش به نگرانی دانش آموزان و خانواده‌ها از برگزاری امتحانات پایان ترم و کنکور به صورت حضوری اشاره کرده و پیشنهاد داده بود که وزارتخانه با قید فوریت کمیته‌ای تشکیل و با دعوت از کارشناسان، صاحب نظران و دانش آموزان، طرح‌ها و پیشنهادات مربوطه را بررسی و اجرایی نماید.

او همچنین با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های ترم جاری به صورت مجازی و تجربه موفق امتحانات غیرحضوری در ترم‌های گذشته، برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری می‌تواند مدنظر قرار گیرد، گفت: «قطعا یکی از دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش در برگزاری حضوری امتحانات، رعایت مبحث مهم عدالت آموزشی است.»

در همین راستا دکتر منصور غلامی وزیر علوم اعلام کرده است که تنها زمانی آزمون‌های ملی ما لغو خواهند شد که ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای این اقدام صادر کند. او تاکید کرد که برای امسال هم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی برای توقف برگزاری آزمون‌ها ایجاد نکند، این آزمون‌ها را به خوبی برگزار خواهند کرد و مراقب سلامت داوطلبان نیز هستند.

او می‌گوید که آزمون‌ها در فضا و فاصله‌های مشخص برگزار می‌شود و هیچ نگرانی برای برگزاری سالم آزمون‌های ارشد و سراسری وجود ندارد و امیدوار است که شرایط طوری نباشد که ستاد کرونا مانع برگزاری این آزمون‌ها شود.

عضو کمیسسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به برگزاری امتحانات نهایی اشاره کرده و گفته که «فعلا آموزش و پرورش این توان را ندارد که امتحانات نهایی را به صورت مجازی برگزار کند مگر این که ظرف یک ماه آینده سیستم خاصی را در شاد طراحی کند، اما در غیر این صورت برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری اجتناب ناپذیر است.»

همچنین وزارت راه و شهرسازی، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در اطلاعیه‌ای از تعویق زمان برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان که قرار بود اردیبهشت امسال برگزار شود، خبر داده و گفته است آزمون ورود به حرفه مهندسان که مقرر بود در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شود. بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی و به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا تا اطلاع بعدی معوق و زمان بعدی برگزاری آن با توجه به شرایط بهداشت عمومی تا پایان مرداد ماه اعلام خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
  • سید ارسالی در

    جناب آقای زاهدی
    تعویق انداختن زمان کنکور و امتحان نهایی را باید متناسب هم اکنون در نظر گرفت نه دقیقا زمان برگزاری ،اکنون خیلی از افرادی که قرار است با هم رقابت کنند اگر ندانند که کنکور به تعویق می افتد هم فشار روانی شدیدی را باید تحمل کنند و هم‌مجبورند در دهها کلاس تقویتی ،جبرانی ،مشاوره، کنکور و... شرکت کنند و عملا پروتکل ها رعایت نمی شود کمی دوراندیشانه تر نگاه کنید هم اکنون حداقل یک ماه تعویق را باید اطلاع رسانی کنید فردا خییییلی دیر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید