تصاویر/ نخستین شهر شناور جهان در مالدیو

تصاویر/ نخستین شهر شناور جهان در مالدیو

شهر شناور مالدیو شامل هزاران اقامتگاه دارای اسکله می‌شود که قیمت آن‌ها از ۲۵۰ هزار دلار برای واحد‌هایی حدود ۹۲.۹ متر مربعی آغاز خواهد شد.

کد خبر : ۹۳۴۱۲
بازدید : ۲۳۷۳

شهر شناو در مالدیو

در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و افزایش سطح آب دریاها، کشور مالدیو قصد دارد تا نخستین شهر جزیره‌ای شناور را بسازد که به نام شهر شناور مالدیو (MFC) شناخته می‌شود.

مالدیو، یک جمهوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس هند است که به گفته ناسا کمترین ارتفاع از سطح دریا را نسبت به هر کشور دیگر در جهان را دارد: تنها ۳.۳ فوت (۱ متر) بالاتر از سطح دریا!

از این رو، بسیاری از پیش بینی‌ها حاکی از آن است که این کشور بر اثر گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطبی و بالا رفتن سطح آب دریاها، در دهه‌های آینده زیر آب خواهد رفت. از این رو اخیراً دولت مالدیو، از برنامه‌های خود برای شهر شناور مالدیو رونمایی کرد. این خبری مهم برای مالدیو است، زیرا این کشور را قادر می‌سازد اثرات تغییرات آب و هوایی و افزایش سطح آب دریا را کاهش دهد.

برخی مطالعات نشان داده اند که جزایر کم ارتفاع مالدیو می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ غیرقابل سکونت شوند و مالدیو که از بیش از یک هزار جزیره مستقل تشکیل شده است، به طور قطع یکی از نخستین مکان‌هایی خواهد بود که زیر افزایش سطح آب دریا ناپدید خواهد شد.

شهر شناور در مالدیو

طراحی شهر شناور مالدیو توسط شرکت هلندی داچ داکلندز، شرکتی پیشرو در زمینه طراحی و ساخت سازه‌های شناور در جهان، انجام شده است و در یک تالاب به شکل ردیف‌های پر پیچ و خم شش ضلعی ساخته خواهد شد. این طراحی با الهام از ظاهر مرجان‌های دریایی شکل گرفته است. این شهر شناور تنها چند دقیقه از شهر ماله، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مالدیو، فاصله دارد.

ردیف‌های شناور که خانه‌ها و سازه‌های دیگر روی آن‌ها ساخته می‌شوند به حلقه‌ای از جزایر و همچنین یک دیوار موج شکن تثبیت کننده برای تمام سازه‌ها متصل می‌شود. موانع جزیره‌ای اطراف تالاب زیر شهر شناور مالدیو به عنوان موج شکن عمل خواهند کرد. این پیکربندی هوشمندانه موجب کاهش اثر امواج تالاب می‌شود.

شهر شناور در مالدیو

به گفته محمد نشید که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور مالدیو بود، شهر شناور مالدیو به هیچ گونه احیای زمینی نیاز ندارد، از این رو، اثر حداقلی بر صخره‌های مرجانی خواهد داشت. افزون بر این، صخره‌های مرجانی غول پیکر و جدید پرورش داده خواهند شد تا به عنوان موج شکن عمل کنند.

شهر شناور مالدیو شامل هزاران اقامتگاه دارای اسکله می‌شود که قیمت آن‌ها از ۲۵۰ هزار دلار برای واحد‌هایی حدود ۹۲.۹ متر مربعی آغاز خواهد شد. کل این مجموعه حدود ۲۰۰ هکتار وسعت خواهد داشت.

شهر شناور در مالدیو

در شرایطی که قیمت خانه‌های مجموعه شهر شناور مالدیو به طور قطع ارزان نیست، اما با توجه به این که مالدیو یک مقصد گردشگری شناخته است، معقول به نظر می‌رسد.
طراحان شهر شناور مالدیو به این نکته اشاره داشته اند که سکونت برخی خانواده‌های ماهیگیر محلی در شهر شناور یکی از اهداف این پروژه است.

اما این که برچسب قیمت ۲۵۰ هزار دلاری برای این خانواده‌ها واقع بینانه است یا قرار است شرایط ویژه‌ای برای سکونت آن‌ها در نظر گرفته شود، همچنان مشخص نیست.

شهر شناور در مالدیو

شهر شناور مالدیو شامل خانه ها، فروشگاه ها، بیمارستان ها، مدارس، امکانات تفریحی، و فضا‌های عمومی خواهد بود. آغاز ساخت این شهر شناور در سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید