معمای ایمنی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا

معمای ایمنی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا

هنوز به شکل دقیق مشخص نیست که واکسن‌های کرونا تا زمانی می‌توانند بدن را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن نگه دارند. اما آنچه محققان بر آن تاکید دارند، ایمنی دُز دوم در ۶ ماه اول است.

کد خبر : ۹۳۶۴۰
بازدید : ۲۲۶۵
معمای ایمنی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا
فرادید | بیشتر واکسن‌های کووید ۱۹ در حال حاضر در ۲ دُز تزریق می‌شوند، اما محققان می‌گویند این احتمال وجود دارد که مردم برای ایمنی بیشتر به دُز سوم واکسن نیز نیاز پیدا کنند.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق دُز اول واکسن بین ۵۰ تا ۵۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و با تزریق دُز دوم سطح ایمنی به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد. اما همچنان مشخص نیست که این ایمنی تا چه زمانی پابرجاست.

به گزارش فرادید؛ در روز‌های اخیر مدیرعامل دو شرکت مشهور در حوزه واکسن کرونا یعنی فایزر و جانسون جانسون موضوع تزریق دُز سوم واکسن را مطرح کردند. آن‌ها معتقدند که ایمنی بیشتر تنها با تزریق مرحله سوم امکان پذیر است.

«آلبرت بورلا» مدیرعامل شرکت فایز در این رابطه می‌گوید: «سناریوی احتمالی این است که نیاز به دوز سوم وجود دارد، مثلا بین ۶ تا ۱۲ ماه و پس از آن یک واکسیناسیون مجدد سالانه باید انجام شود، اما همه این‌ها باید تأیید شود. در این مورد جهش‌های جدید ویروس، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.»

پس از مدیرعامل فایزر، الکس گورسکی مدیرعامل شرکت جانسون اندجانسون نیز در گفتگو با رسانه خبری سی ان بی سی عنوان کرد ممکن است لازم باشد مردم سالانه علیه کرونا واکسینه شوند؛ دقیقا مانند واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی.

با این حال محققان پیش بینی می‌کنند که واکسن‌های موثر و اثبات شده در حوزه بیماری کرونا پس از تزریق دُز دوم تا ۶ ایمنی ایجاد می‌کنند.

در این رابطه فایزر مدعی شده که واکسن کووید-۱۹ این شرکت بیش از ۹۱درصد در محافظت در برابر ویروس کرونا و بیش از ۹۵درصد در برابر بیماری شدید تا ۶‌ماه بعد از دوز دوم مؤثر است.

همچنین واکسن شرکت مدرنا نیز که از فناوری مشابه فایزر استفاده می‌کند، تا ۶ ماه اثربخشی خوبی از خود نشان داده است.
معمای ایمنی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا
به دُز سوم واکسن کرونا نیاز داریم؟
هنوز به شکل دقیق مشخص نیست که واکسن‌های کرونا تا زمانی می‌توانند بدن را در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن نگه دارند. اما آنچه محققان بر آن تاکید دارند، ایمنی دُز دوم در ۶ ماه اول است. در این میان برخی از دانشمندان نیز می‌گویند که این احتمال وجود دارد که واکسن کرونا همچون واکسن آنفلوآنزا به صورت فصلی تزریق شود.

دیویدکسلر، مدیرعلمی کمیته مقابله با کرونا در دولت آمریکا، گفته بود که آمریکایی‌ها باید منتظر تزریق‌های بیشتر برای تقویت محافظت در برابر انواع ویروس کرونا باشند. او اعلام کرده بود واکسن‌های مجاز هم‌اکنون بسیار محافظت‌کننده هستند، اما انواع جدید ویروس، می‌تواند اثربخشی آن‌ها را به چالش بکشد: هم‌اکنون اطلاعاتمان برای مدت زمان اثربخشی کامل نیست و در حال بررسی دوام پاسخ آنتی‌بادی هستیم.

در این میان استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا نیز گفته که این شرکت امیدوار است یک دوز تقویت‌کننده برای ۲دوز واکسن خود در پاییز تهیه کند.

در این میان روچل والنسکی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید: «ما در حال انجام مطالعات روی تقویت‌کننده‌ها هستیم تا ببینیم آیا به آن‌ها احتیاج داریم یا نه. نمی‌دانیم این نیاز بعد از ۶ ماه، یک سال و یا ۲ سال است. اما می‌خواهیم درصورت نیاز به آن‌ها آماده باشیم. چشم‌انداز ما استفاده آن به همان روشی است که واکسن آنفلوآنزا را سالانه استفاده می‌کنیم.»

کوئن پاولز، یکی از نویسندگان این پژوهش و از دانشمندان موسسه نوفیلد در زمینه سلامت مردم در دانشگاه آکسفورد هم گفته که در مورد کرونا همچون سایر بیماری‌های عفونی، افراد پس از دریافت واکسن از ایمنی بالایی در برابر آن ویروس برخوردار می‌شوند، اما سطح ایمنی بدن این افراد به مرور زمان کاهش می‌یابد.

او همچنین می‌گوید که پادتن ایجاد شده در اثر دریافت نوبت نخست واکسن کرونا خیلی سریع عمل می‌کند. اما تنها پس از نوبت دوم واکسیناسیون است که بدن انسان برای مدتی طولانی‌تر در برابر این ویروس از خود دفاع می‌کند.
معمای ایمنی و تزریق دُز سوم واکسن کرونا
ایمنی بدن پس از تزریق دُز اول و دُز دوم
گرچه تحقیقات روی کارکرد و اثر واکسن‌ها پس از تزریق ادامه دارد، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تزریق یک دُز واکسن، فرد را در برابر کشندگی کووید ۱۹ محافظت می‌کند. مطالعات دیگری هم نشان داده که پس از تزریق دُز دوم بدن دریافت کنندگان به ایمنی ۸۰ درصدس رسیده است.

داده‌های دانشگاه آکسفورد، که با همکاری دفتر آمار ملی بریتانیا منتشر شده، حاکی از آن است که تزریق فقط یک دوز واکسن آسترازنکا و فایزر احتمال ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. این مساله درباره هر دو گروه سنی سالمند و جوان و همچنین افراد آسیب‌پذیر و سالم صادق است.

نتیجه این تحقیق بر اساس داده‌هایی است که از نمونه‌گیری از گلو و بینی ۳۷۰ هزار داوطلب در بریتانیا، در فاصله دسامبر ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ و پس از یک بازه زمانی ۲۱ روزه، به دست آمده است. این بازه زمانی سه هفته‌ای پس از تزریق واکسن لازم است تا سیستم ایمنی بدن میزان قابل‌قبولی پادتن تولید کند. نتایج نشان می‌دهد پس از این بازه، نرخ ابتلا تا ۶۵ درصد کاهش داشته است و پس از دریافت دوز دوم، به‌مراتب بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

یافته‌های این تحقیق به‌ویژه از این رو مهم است که تاثیر واکسن در پیشگیری از ابتلا به یک گونه جهش‌یافته مسری‌تر ویروس را که نخستین بار در بریتانیا شناسایی شد، نشان می‌دهد.

بر اساس این پژوهش، اثربخشی دو واکسن فایزر و آسترازنکا در کاهش میزان ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ تفاوت آشکاری ندارد. با کاهش میزان ابتلا، نه‌تن‌ها از شمار موارد بستری و مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ کاسته می‌شود، بلکه چرخه نیز انتقال قطع می‌شود و بدین‌ترتیب هم‌زمان با کاهش محدودیت‌ها، احتمال بروز موج بعدی شیوع نیز کم می‌شود.

به گفته دکتر کوئن پوولز، پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد، شواهد نشان می‌دهد برخی از افراد واکسینه‌شده به کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد محدودی از واکسینه‌شدگان همچنان قادر به انتقال ویروس به سایرین بوده‌اند. پوولز در ادامه افزود این موارد نشان می‌دهد برای کاهش احتمال انتقال بیماری، همچنان باید دستورالعمل‌هایی مانند ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

بنا بر یافته‌های این پژوهش، واکسیناسیون در جلوگیری از بروز گونه علامت‌دار کووید‌ـ‌۱۹ موثرتر بوده و ۷۲ درصد از ابتلا به گونه علامت‌دار و ۵۷ درصد از ابتلا به گونه بی‌علامت کرونا پیشگیری کرده است.

دوز دوم واکسن فایز نیز ابتلا به کووید علامت‌دار را تا ۹۰ درصد و ابتلا به کووید بی‌علامت را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. به‌دلیل این‌که واکسن آسترازنکا دیرتر از فایزر تایید شد، چنین اطلاعاتی درباره تاثیر دوز دوم این واکسن هنوز در دست نیست.

همچنین تحقیقات دیگری که توسط وزارت بهداشت و درمان اسرائیل به همراه تولیدکننده واکسن فایز انجام شد، نشان داد که پس از دریافت دومین دوز، ایمنی این افراد به مراتب بالاتر رفته است: دست کم یک هفته پس از دریافت دومین واکسن، خطر ابتلا و خطر بستری شدن در بیمارستان تا بیش از ۹۵ درصد کمتر از کسانی بود که واکسینه نشده‌اند.

نویسندگان این تحقیق تأکید می‌کنند که در مورد مدت زمان اثربخشی دوز اول هنوز اطلاعات کمی در دسترس است. به نوشته آن‌ها دریافت واکسن اول به ویژه در مناطقی که با جهش‌های جدید ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند به معنای یک ایمنی کوتاه مدت باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید