چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها

چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها

چیپ‌های جدید آی بی ام با فناوری ساخت ۲ نانومتری تهیه شده و قادرند تا ۴۵ درصد کارایی سیستم‌های هوشمند را نسبت به چیپ‌های فعلی که ۷ نانومتری هستند افزایش دهند.

کد خبر : ۹۳۸۳۱
بازدید : ۴۶۱۶
چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها
فرادید| گویا سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم به فناوری ساخت ۲ نانومتری برای تراشه‌ها رسیده ایم. آی بی ام غول قطعات کامپیوتری می‌گوید که توانسته چیپ جدیدی تولید کند که با وجود کارایی بیشتر، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و می‌تواند عمر باتری را تا ۴ برابر برساند.

در صنعت تولید چیپ‌های هوشمند، از واحد نانومتر استفاده می‌شود که معادل یک میلیاردم متر است و معیاری برای بیان اندازه واقعی ترانزیستور‌ها است. هرچه این اندازه کوچکتر شود سخت افزار تولیدی می‌تواند می‌تواند مدعی نوآوری و کارآیی بیشتری باشد.

به گزارش فرادید؛ چیپ‌های جدید آی بی ام با فناوری ساخت ۲ نانومتری تهیه شده و قادرند تا ۴۵ درصد کارایی سیستم‌های هوشمند را نسبت به چیپ‌های فعلی که ۷ نانومتری هستند افزایش دهند. چیپ‌های جدید آی بی ام تا ۷۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این شرکت سازنده قطعات سخت افزاری می‌گوید که در صورت به انبوه رسیدن این محصول و استفاده از آن در تولید گوشی‌های موبایل، عمر باتری آن‌ها چهار برابر خواهد شد. یعنی ممکن است در هر سه یا چهار روز یکبار نیاز به شارژ کردن باتری داشته باشیم!
چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها

بنابر اطلاعاتی که آی بی ام منتشر کرده است، این شرکت با استفاده از فناوری ۲ نانومتری ۵۰ میلیارد ترانزیستور را روی چیپی به اندازه یک ناخن انگشت جای دهد. این در شرایطی است که رکورد قبلی در سال ۲۰۱۷ و قرار دادن ۳۰ میلیارد ترانزیستور در چیپی با فناوری ساخت ۷ نانومتری بود.

چیپ‌های جدید آی بی ام می‌تواند محصولات دنیای فناوری را با کارآمدی بیشتر و مصرف انرژی بهتر روانه بازار کند. فناروی ساخت دو نانومتری مهمترین سد ساخت تراشه‌ها بود که حالا با چیپ‌های جدید آی بی ام این معضل مرتفع شده است.

درواقع تراشه و فناوری ساخت آن در سرعت کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های هوشمند موثر است و هرچه کوچکتر باشد انرژی کمتری مصرف می‌کند. اما حالا مدت زیادی بود که روند کوچک کردن تراشه‌ها به دلایل علمی کند‌تر شده و شرکت‌های فعال این حوزه با سرمایه گذاری میلیاردی می‌گوشند به نسخه‌های ریزتری دست پیدا کنند. در ادامه با بررسی چیپ‌های جدید آی بی ام با ما باشید.
چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها

بسیاری از لپ تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند امروزی از تراشه‌های ۷ نانومتری استفاده می‌کنند و کاهش چشمگیر اندازه تراشه‌ها انقلابی را در افزایش سرعت دستگاه‌ها ایجاد می‌کند.

آی بی ام را صرفا به دلیل چیپ‌های جدید آی بی ام با فناوری ۲ نانومتری نمی‌شناسیم، مدت‌ها پیش از این این شرکت تولید کننده اصلی تراشه‌های کامپیوتری محسوب می‌شد. این شرکت، اما در ادامه این روند مسئولیت تولید تراشه‌های خود را به سامسونگ واگذار کرد و تنها یک مرکز تحقیق و توسعه تراشه در نیویورک را نگهداری کرد.

چیپ‌های جدید آی بی ام محصول سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری آی بی ام در این مرکز تحقیقاتی روی پروژه‌ای با عنوان به سوی تراشه ۷ نانومتری و فراتر از آن است که از مدت‌ها پیش آغاز شده است. در تولید چیپ‌های جدید آی بی ام بلوک سازنده تراش یعنی ترانزیستور هدف قرار گرفته است و کوچکتر شده است.
ترانزیستور مانند یک سوییچ خاموش و روشن عمل می‌کند و اعداد ۰ و ۱ باینری را می‌سازند که زیرساخت کامپیوتر‌های مدرن را تشکیل می‌دهند. سد مهم مانع در ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری مربوط به این بود که هنگام خاموش بودن این سوییچ‌های ریز، الکترون از آن‌ها نشت می‌کرد.
چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها

داریو گیل، معاون رئیس و مدیر تحقیقات‌ای بی ام گفته است که دانشمندان ورقه‌هایی از مواد عایق به ضخامت چند نانومتر را داخل سوییچ‌ها قرار داده اند تا نشت الکترون کنترل شود.

رقبای آی بی ام سال هاست که در کوشش برای کوچکتر کردن ابعاد تراشه‌ها هستند. در حال حاضر آیفون ۱۲‌های اپل در مرز این تکنولوژی ایستاده اند و از تراشه‌هایی با فناوری ساخت ۵ نانومتری استفاده می‌کنند. این در شرایطی است که اینتل شرکت معروف سازنده ریزپردازنده‌های کامپیوتری موفق به ساخت تراشه ۷ نانومتری شده است. با وجود ساخت چیپ‌های جدید آی بی ام با فناوری ۲ نانومتری، به نظر باید چند سالی منتظر به کارگیری رسمی چیپ‌های جدید آی بی ام در محصولات هوشمند باشیم.

چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها
شاید تا اینجای مطلب با خود بگویید که خب چه فرقی بین فناوری ۲ نانومتری و ۷ نانومتری وجود دارد و اصلا مگر چه تفاوتی هست؟ پیش از این هم اشاره کردیم که گوشی‌های مجهز به تراشه‌های ۲ نانومتری تا چهار برابر شارژدهی و عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌هایی با تراشه ۷ نانومتری خواهند داشت و شاید هر ۴ روز یکبار نیاز به شارژ شدن داشته باشند.

به علاوه لپ تاپ‌های مجهز به تراشه ۲ نانومتری عملکردی سریع‌تر خواهند داشت. همچنین وسایل نقلیه خودران نیز‌ی توانند اجسام را سریعتر شناسایی کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند. این شرکت می‌کوشد فناوری جدید را در بهبود مصرف انرژی دیتاسنترها، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی، شبکه‌های ارتباطی ۵ جی و ۶ جی و محاسبات کوانتومی کاربرد خواهد داشت.
چیپ‌های جدید (IBM)؛ تحولی بزرگ در دنیای کامپیوتر‌ها
چیپ‌های جدید آی بی ام با فناوری ۲ نانومتری می‌تواند رقبای خود را به سادگی پشت سر بگذارد. اپل M۱ و A۱۴ و البته هوآوی کایرین ۹۰۰۰ نخستین تراشه‌هایی بودند که با فناوری ۵ نانومتری TSMC ساخته شده اند. تولیدکنندگان تراشه از جمله AMD و کوالکام نیز از تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت استفاده می‌کنند. با این وجود اسنپدراگون ۸۸۸ با فناوری ۵ نانومتری سامسونگ ساخته می‌شود.

در حال حاضر دقیقا نمی‌توانیم بگوییم که تراشه‌های ۲ نانومتری دقیقا چه زمانی در دستگاه‌های مصرفی استفاده می‌شود. با این حال می‌دانیم که تولید این نوع تراشه در تعداد بالا دشواری‌های زیادی خواهد داشت. IBM امسال نخستین تراشه‌های ۷ نانومتری خود را برای سیستم‌های تغذیه سرور عرضه می‌کند. با اینکه چند سالی تا عرضه و استفاده رسمی از تراشه‌های ۲ نانومتری طول می‌کشد، اما همین که میدانیم این سد تولیدی کنار رفته است خبر خوبی است....
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید