ره‌پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست

ره‌پیک: اقامت بستگان در خارج کشور دلیل رد صلاحیت نیست

قائم مقام دبیر شورای نگهبان: صرف اینکه بستگان درجه ۱ داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد.

کد خبر : ۹۴۱۴۶
بازدید : ۱۱۵۰

سیامک ره‌پیک

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: قبل از اینکه پرونده داوطلبان به صحن شورای نگهبان بیاید، کارشناسان روی آن‌ها کار کرده‌اند.

سیامک ره پیک در برنامه "گفتگوی ویژه خبری" امشب شبکه دوم سیما گفت: در این راستا، درباره یکی از نامزدها، حدود ۴ ساعت در شورای نگهبان بحث کردیم؛ تمام ۴۰ پرونده داوطلبان در صحن شورای نگهبان مطرح و بررسی شده است.

ره پیک تصریح کرد: حدود ۱۰ پرونده را ۲ بار بررسی و ۲ بار برای آن‌ها رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم. وی ادامه داد: صرف اینکه بستگان درجه ۱ داوطلبی در خارج از کشور اقامت داشته باشند، نمی‌تواند دلیل عدم احراز باشد.

ره پیک تاکید کرد: دستگاه‌ها مکلف به پاسخ به استعلامات شورای نگهبان هستند؛ در بررسی‌ها به یک گزارش استناد نمی‌شود بلکه ما به چند گزارش استناد می‌کنیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما در تعیین آن ۴۰ نفری که شرایط اولیه را دارا بوده‌اند نقش و دخالتی نداشتیم؛ در مرحله بعد هم، یعنی فرآیند بررسی صلاحیت چیزی به نام گرایش سیاسی نداریم بلکه ضوابط و قوانین مدنظر قرار می‌گیرد. ممکن است در مواردی، کسی که با این شرایط تطبیق می‌شود و احراز می‌شود، از سبد یک طیف و یا طیف دیگر باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات و قوانین در بحث بررسی صلاحیت‌ها مثل سایر تصمیماتی که در شورای نگهبان گرفته می‌شود معیار تصمیم گیری اکثریت و رای اکثریت مطلق است. یعنی هر تصمیمی که در شورای نگهبان می‌گیریم این تصمیم باید با حداقل ۷ رای به تایید برسد.
اگر دو نفر از اعضا غایب باشند همچنان معیار تصمیم‌گیری ۷ رای مثبت خواهد بود و باید حداقل ۷ رای وجود داشته باشد، در بحث بررسی صلاحیت‌ها همینطور است اگر جایی نیاز به تایید صلاحیت وجود دارد حداقل ۷ رای باید وجود داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که احراز صلاحیت صورت گرفته است، بنابراین ممکن است در مورد خاصی ۷ رای تایید صلاحیت داشته باشد و فرد دیگری ممکن است ۸ رای و یا بیشتر داشته باشد و اگر فردی ۶ رای بیاورد، صلاحیتش احراز نمی‌شود.

وی یادآور شد: هیچ کس در شورای نگهبان نظر برتر ندارد و هر فردی مستقلاً اظهارنظر می‌کند، رای گیری در ریاست جمهوری به صورت مخفی و کتبی است و حتی شکل اوراقی که رای گیری می‌شود هیچ اثری از خط کسی و یا اثری از نوشته وجود ندارد که چه کسی چه چیزی را نوشته است.

ره پیک تاکید کرد: پرونده افراد به صورت انفرادی مطرح می‌شود و پرونده هر فردی که داوطلب شده و شرایط اولیه ثبت نام را داشته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: عواملی که در مشارکت تاثیرگذار است، فقط تایید یا ردصلاحیت نیست بلکه عوامل متعددی دارد؛ عملکرد‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... هم موثرند و طبق نظرسنجی‌های متفاوت، سهم این عوامل در کاهش یا افزایش مشارکت خیلی بالاست.

ره پیک گفت: ما صرفا افرادی را که تاییدصلاحیت شده‌اند به وزارت کشور معرفی می‌کنیم و نسبت به بقیه داوطلبان چیزی اعلام نمی‌کنیم لذا فرصتی برای اعتراض هم در قانون در نظر گرفته نشده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید