خوش‌تیپی به قیمت معتاد شدن!

آن‌قدر لاغر و زیبا بودن برای مردم مهم شده است که برای آن حاضرند سلامت خود را به خطر بیاندازند و کمی بهتر باشند.

کد خبر : ۹۴۲۴
بازدید : ۱۹۶۲
آن‌قدر لاغر و زیبا بودن برای مردم مهم شده است که برای آن حاضرند سلامت خود را به خطر بیاندازند و کمی بهتر باشند.

حالا کاش کمی بهتر می‌شدند، آن دختری که بخاطر از بین بردن جوش‌های صورت سلامت پوست خود را از دست داد، یا آن ‌یکی که برای آب‌کردن چربی‌هایش به استقبال اعتیاد رفت یا آن چندنفری که سال گذشته به خاطر مصرف یکسری از داروهای زیبایی و لاغری جان خود را از دست دادند، به هوای زیباتر به نظر رسیدن این کار را کردند اما نتیجه یا سینه قبرستان خوابیدن است یا راهی مراکز درمانی شدن.

روزنامه نوآوران در ادامه نوشته است: کانال‌های ماهواره‌ای پر است از زنان زیبایی که هریک دارویی را تبلیغ می‌کنند: این‌یکی خوب است برای داشتن پوستی شفاف و صاف و بی‌لک. آن دیگری به درد این می‌خورد تا فرد را از شر همه چربی‌هایی که طی سال‌ها جمع شده است یک‌ماهه خلاص کند. آن دیگری برای بعد از لاغری به درد می‌خورد تا فرد را از شر افتادگی برخی از اعضای بدن نجات دهد. برخی دیگر هم که معجزه‌گرند و مصرف‌کننده را می‌توانند قوی‌ترین قوی‌ها کنند!

فقط هم یک‌بار نیست،‌ هر ده دقیقه تکرار می‌شود، آدم دلش قیلی ویلی می‌رود که یکی از آن‌ها را داشته باشد و تا به خودت می‌گویی «خوش به حال آن‌طرف آبی‌ها که می‌توانند از این محصولات استفاده کنند»، شماره‌ای زیرنویس می‌شود که می‌فهمی‌ می‌توانی محصول را دم خانه تحویل بگیری!

موضوع واضح است، شرکت‌های متقلب وطنی برای فروش محصولات کشنده خود از شبکه‌های ماهواره‌ای که طرفداران زیادی در ایران دارند استفاده می‌کنند آن‌هم در سایه کلی نظارت.

نگاه قانون مجازات به یک جرم
کاری با شبکه‌های ماهواره‌ای نداریم و توقعی هم نیست که متولیان،‌کسی را که آن‌طرف آب‌های نیلگون خلیج‌فارس جرمی را مرتکب می‌شود، دستگیر کنند اما وقتی فروشنده وطنی است و شماره و آدرس هم در اختیار همه قرار می‌دهد برخورد نشدن با آنان کلی اما و اگر باقی می‌گذارد. نگاه قانون نیز به این شکل از اقدامات کاملا روشن و عنوان مجرمانه برای آن در نظر گرفته‌شده است.

پیمان عطار دراین‌باره به «نوآوران» می‌گوید: «واردات و صادرات و خریدوفروش دارو بدون اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جرم محسوب می‌شود. این جرم که علاوه بر واردات و صادرات و خریدوفروش غیرمجاز دارو، خریدوفروش فراورده‌های تقویتی، تحریک‌کننده، ویتامین‌ها و... را نیز شامل می‌شود دادگاه انقلاب موظف رسیدگی به آن شده است.»

ضمن آنکه طبق ماده 914، هر اقدامی‌که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد، جرم محسوب می‌شود و طبق تبصره یک این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه موظف به اعلام‌جرم است. علت هم معلوم است در حوزه دارو مساله کاملا تخصصی و وزارت بهداشت اصلح‌ترین گزینه دراین‌باره است.

بنابراین کسانی که در هریک از مراحل توزیع این داروها نقشی بر عهده‌دارند، از واردکننده یا سازنده گرفته تا کسی که در آن‌سوی خط تلفن به درخواست شما برای خرید قرص پاسخ می‌دهد، مجرمانی هستند که به‌راحتی دست به تجارتی غیرمجاز زده‌اند بی‌آنکه مانعی بر سر راه خود ببینند.

بی‌شک قرص‌های لاغری موثر، شیشه دارند
در میان داروهای لاغری کم نیستند مواردی که هیچ تاثیری در کاهش یا افزایش وزن ندارند اما برخی نیز که از پرمصرف‌ترین‌ها به‌حساب می‌آیند آلوده به ماده مخدر شیشه هستند. مستانه تابش، کارشناس تغذیه دراین‌باره می‌گوید: «داستان از این‌قرار است که مصرف شیشه در کاهش وزن اثرگذار است و بسیاری از کلاهبرداران و البته قاچاقچیان مواد مخدر از این ویژگی به نفع خود بهره می‌برند. این محصولات بازار بسیار خوبی هم دارد زیرا این روزها همه دوست دارند لاغر و ترکه‌ای باشند. به عبارت دیگر محصولاتی که در حوزه لاغری مصرف می‌شود اگر بدون دستور پزشک باشد و از مبانی غیرقانونی مانند عطاری‌ها، ماهواره و ... تهیه شده باشد خطرناک است.»

وی ادامه می‌دهد: «در حوزه لاغری راه هرچقدر کوتاه‌تر باشد خطرناک‌تر است. برای اینکه کسی در عین سلامتی بتواند به وزن ایده آل خود برسد مسیر سخت و طولانی‌ای پیش رو دارد که هرگونه کوتاه کردن آن، چه با استفاده از رژیم‌های عجیب‌وغریب و سخت باشد و چه استفاده از داروهای غیرمجاز ماهواره‌ای، فقط سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد.» وی به مردم توصیه می‌کند که از راه‌های امن استفاده کنند، پشتکار داشته باشند و به‌این‌ترتیب به رویای ترکه‌ای بودن برسند.

چشم صداوسیما روشن!
البته مشکل مربوط به شبکه‌های خارجی نیست، سهل‌انگاری‌هایی از سوی رسانه ملی هم در این حوزه اعمال می‌شود. بایدونبایدهایی که باید برابر قانون رعایت شود و عدم رعایت آن تخلفی قانونی است اما تقریبا هیچ‌یک در رسانه ملی اعمال نمی‌شود. راه را دور نکنیم، مشتری‌های محصولات بهداشتی حلزون، کرم و صابونی که سازنده‌ها مدعی بودند از ترشحات حلزون است، مگر از سوی رسانه ملی تبلیغ نشد و وقتی فروش آن چشم‌گیر شد تازه برخی به فکر این افتادند که بیایند و بررسی کنند و درنهایت هم معلوم شد ای‌ دل ‌غافل! کرم غیربهداشتی است!

این وسط شرکت تولید و پخش‌کننده کرم نقره‌داغ شد اما تنبیه و جریمه رسانه ملی بااینکه مصوب شده است، اجرا و اعمال نمی‌شود.

هشدار وزارت بهداشتی‌ها
به نظر می‌رسد اوضاع خیلی جدی شده است که رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته اعلام کرد: «موارد عوارض و مرگ در پی مصرف داروهای تبلیغ‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای زیاد شده است. در حال حاضر برای برخی از این خط‌های مخابراتی حکم قضایی گرفتیم تا با شناسایی این شرکت‌ها با آن‌ها برخورد شود.»

رسول دیناروند با اعلام اینکه به دنبال این هستیم که راه‌های تبلیغ این داروها از طریق اپراتورهای داخلی را ببندیم افزوده است: «پیشنهادی در مجلس مطرح است برای اینکه ما بتوانیم هم با آن‌هایی که صاحب خط تلفن هستند و هم با شبکه‌های توزیع و هم با آن‌هایی که قاچاقچی هستند، برخوردهای سنگین‌تری کنیم. البته این پیشنهاد، طرح مجلس است و وزارت بهداشت، طرف مشورت بوده است. این طرح از کمیسیون بهداشت و درمان بیرون آمده و در حال رفتن به صحن علنی مجلس است و معلوم نیست تا چه زمانی در نوبت می‌ماند.»

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر تبلیغات انجام‌شده از شبکه‌های ماهواره‌ای از خط 3000 و 1000 انجام می‌شود که در اختیار نهادهای دولتی است، می‌گوید: «متاسفانه همین‌طور است و دنبال این هستیم که این راه‌ها را ببندیم. درواقع حتی فرآورده‌های قاچاق رسما با خط 3000 تبلیغ می‌شوند و متاسفانه بسیار پیچیده عمل کرده‌اند یعنی این خط‌ها، اجاره در اجاره در اجاره است و شما به این‌که بالاخره این خط به نام چه کسی است، نمی‌رسید.»

دیناروند می‌افزاید: «فرآورده‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور تبلیغ می‌شوند عمدتا دارو نیستند و بیشتر، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی و مکمل هستند و با قاطعیت اعلام می‌کنیم هیچ‌کدام از این فرآورده‌ها، مجوز مصرف در ایران ندارند. بسیاری از این فرآورده‌ها حتی مجوز مصرف در کشورهای سازنده را هم ندارد. این فرآورده‌ها عمدتا فرآورده‌های تقلبی هستند و به‌طور قطع به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند.»

به گفته وی نمونه‌های متعددی از آسیب به‌ سلامت مردم و حتی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف آن‌ها دیده‌شده است. به‌طور مثال سال گذشته چند نفر برای لاغری و کاهش وزن، داروهای ماهواره‌ای مصرف کرده بودند و سه نفر در پی آن جان خود را از دست دادند.

دیناروند نیز مانند بسیاری از مسئولان دیگر می‌خواهد مردم بدانند فرآورده‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج کشور که برخی از آن‌ها شبکه‌های ضدانقلاب هستند پخش می‌شود، غیرمجاز هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید