رونمایی از نسل جدید تویوتا لندکروزر
برای لندکروزر جدید علاوه بر بدنه تازه، شاسی، موتور و سیستم فنربندی جدیدی طراحی شده است. برای بهتر شدن سواری، لندکروزر جدید دویست کیلوگرم سبکتر شده و مرکز ثقل ماشین به زمین نزدیکتر است.
تویوتا نسل جدیدی از قدیمیترین شاسیبلند خود، لندکروزر را رونمایی کرد و قرار است آن را امسال، همزمان با هفتاد سالگی این مدل به بازار عرضه کند.
با اینکه بدنه از نو طراحی شده، اما ابعاد ماشین تغییری نکرده و طراحان کماکان ظاهر آشنای لندکروزر را حفظ کرداند. تغییر نسبت به نسل قبل بیشتر در اتاق ماشین دیده میشود. تویوتا نسل قبلی لندکروزر را سیزده سال پیش ساخت و اتاق ماشین در سالهای اخیر قدیمی شده بود.
برای لندکروزر جدید علاوه بر بدنه تازه، شاسی، موتور و سیستم فنربندی جدیدی طراحی شده است. برای بهتر شدن سواری، لندکروزر جدید دویست کیلوگرم سبکتر شده و مرکز ثقل ماشین به زمین نزدیکتر است.در لندکروزر جدید تصویری از زیر ماشین به راننده نمایش داده میشود
یکی از این سیستمها میتواند نوع جاده را تشخیص دهد و با توجه به شنی، سنگلاخ یا برفی بودن جاده، سیستم فنربندی را تنظیم کند. دوربینهایی که در اطراف ماشین کار گذاشته شده، تصویری از زیر ماشین به راننده نشان میدهد تا بتواند راحتتر موانع را ببیند.
تویوتا به جای موتور هشت سیلندر، در نسل جدید از یک موتور شش سیلندر بنزینی توربو استفاده کرده که ۴۱۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. دنده ماشین هم ده سرعته اتوماتیک است. اولین مدل لندکروزر در سال ۱۹۵۱ به بازار عرضه شد. از آن زمان تا کنون حدود ده میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از این ماشین ساخته شده است.
فروش نسل جدید لندکروزر در خاورمیانه آغاز شده و سپس به بازارهای دیگر عرضه خواهد شد. تویوتا اعلام کرده که این ماشین دیگر در اروپای غربی و آمریکای شمالی فروخته نخواهد شد.
آغاز دورهای تازه در لکسوس
لکسوس با معرفی نسل جدیدی از شاسیبلند پرفروش خود، NX، برنامهاش برای عرضه ماشینهای الکتریکی را آغاز کرد. طبق برنامه جدید، ۲۰ مدل جدید در پنج سال آینده عرضه خواهد شد که نیمی از آنها موتور الکتریکی دارند.
NX اولین مدل از این مجموعه جدید است. کارخانه ژاپنی برای اولین بار این ماشین را به موتور هیبرید-الکتریکی مجهز کرده که میتواند تا ۵۸ کیلومتر را تنها با نیروی باتری حرکت کند. بخشهای فنی دیگر ماشین از تویوتا RAV۴ گرفته شده است. لکسوس همچنین NX را به فنآوریهای تازهای مجهز کرده که قرار است به مرور در مدلهای دیگر کارخانه استفاده شود.
مهمترین تغییر نسبت به نسل اول NX، داشبورد جدید ماشین است. این داشبورد که مهمترین بخش آن یک نمایشگر ۱۴ اینچی است، در واکنش به انتقادهای زیاد خریداران از نو طراحی شده است. در نسل قبل، نمایشگر از طریق صفحهای کنترل میشد که روی کنسول وسط بود، اما سیستم جدید لمسی است و میتوان آن را با فرمانهای صوتی هم کنترل کرد.
لکسوس NX یک نمایشگر ۱۴ اینچی لمسی دارد که میتوان آن را با فرمانهای صوتی کنترل کرد
لکسوس در NX سیستمهای تازهای برای کمک به راننده ساخته است. از جمله سیستمی که در هنگام خطر کنترل فرمان را در اختیار میگیرد تا از تصادف جلوگیری کند. سیستم ترمز خودکار، تشخیص عابر پیاده و تشخیص تابلوهای راهنمایی هم از فنآوریهای دیگری است که در مدل جدید به روز شده است.
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود حدود چهل هزار دلار باشد. NX از مدلهای پرفروش کارخانه است و لکسوس میگوید از سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود یک میلیون دستگاه از آن را در ۹۰ کشور فروخته است.
فراری به دنبال مشتریان تازه
یازده درصد از درآمد فراری از فروش محصولات دیگر نظیر پوشاک و ساعت به دست میآید
این کارخانه که بیشتر به خاطر حضورش در مسابقات فرمول یک مشهور است، میگوید با این کار میخواهد گروه تازهای را با این مارک آشنا کند که فرمول یک را دنبال نمیکنند و سن و عادتهایشان با مشتریان همیشگی فراری متفاوت است.
لباسهای جدید فراری توسط روکو ایانونه، طراح سابق بوتیک آرمانی طراحی شده و رستوران هم توسط ماسیمو بوتورا، یکی از سرآشپزهای مشهور ایتالیا مدیریت میشود.
فراری تنها خودروسازی نیست که برای کسب درآمد و یافتن مشتریان تازه از نامش برای تولید محصولات دیگر استفاده میکند. اکثر خودروسازان لوکس محصولات دیگری از جمله پوشاک و ساعت با نام خود دارند.
فراری در سالهای گذشته حتی مجموعهای از شهربازی هم به نام خود داشت. در سال ۲۰۲۰، یازده درصد درآمد شرکت از طریق فروش همین محصولات به دست آمد. اما مدیر پیشین کارخانه به این نتیجه رسید که نام این شرکت بیش از حد در محصولات مختلف استفاده میشود و این تعداد را سی درصد کاهش داد.
برنامه جدید کارخانه ایتالیایی با معرفی مدیر تازه کارخانه همزمان شده است. فراری هفته گذشته بندیتو ویگنا (Benedetto Vigna) را به عنوان مدیر جدید کارخانه معرفی کرد. آقای ویگنا ۵۲ ساله است و هیچ تجربهای در خودروسازی یا مدیریت یک مارک لوکس ندارد. او یک فیزیکدان است که پیش از این مدیر شرکتی بوده که نیمه رسانا تولید میکند.
شیرون قویتر شد
بوگاتی جدیدترین مدل خود، شیرون سوپر اسپرت را رونمایی کرد. سوپرکار چهار میلیون دلاری پنجمین مدلی است که براساس شیرون ساخته میشود و گزارش شده آخرین ماشین از این مجموعه است.
شیرون سوپر اسپرت موتور شانزده سیلندری دارد که ۱۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. کارخانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ماشین را اعلام نکرده، اما میگوید سرعت ماشین تنها در ۵.۸ ثانیه از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. حداکثر سرعت ماشین هم به صورت الکترونیکی به ۴۳۹ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
در نگاه اول ظاهر ماشین فرقی با مدلهای دیگر شیرون ندارد، اما برای کاهش مقاومت در برابر هوا و ایستایی در سرعتهای بالا، طول ماشین ۲۵ سانتیمتر بیشتر شده است و بخشهایی از بدنه از نو طراحی شده است.
بوگاتی شیرون را در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرد. این کارخانه درباره آینده این مدل حرفی نزده، اما گزارش شده که سوپر اسپرت آخرین مدل شیرون است. استفان وینکلمن، مدیر شرکت تایید کرده که بوگاتی در مسیر ساخت یک مدل الکتریکی است.
بوگاتی بخشی از گروه خودروسازی فولکسواگن است و مدتی است زمزمه فروش این کارخانه شنیده میشود. ریماک، خودروسازی الکتریکی در کرواسی یکی از نامهایی است که به عنوان مالک آینده بوگاتی مطرح شده است.