نفتالی بنت؛ نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟

نفتالی بنت؛ نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟

نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یامینا که کارش را به عنوان کارآموز در دفتر بنیامین نتانیاهو آغاز کرد، حالا نخست وزیری اسرائیل را از چنگ او درآورده است.

کد خبر : ۹۴۸۳۳
بازدید : ۶۴۱۵
نفتالی بنت؛ نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟
فرادید | نفتالی بنت، سیاستمدار جناح راست تندرو با گرفتن رای اعتماد از مجلس رژیم صهونیستی توانست بر نخست وزیری ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو پایان دهد. او که فعالیت‌های سیاسی خود را در سال ۲۰۰۶ و با کمک نتانیاهو آغاز کرد، در نهایت توانست رئیس پیشین خود را پس از یک دوره طولانی کنار بزند.

به گزارش فرادید؛ مجلس رژیم صهونیستی بنت را با ۶۰ رای در مقابل ۵۹ رای مامور تشکیل دولت جدید کرد. تغییری که با آراء بسیار شکننده و نزدیک رخ داد.

نفتالی بنت اکنون ۴۹ ساله است و برای دو سال نخست وزیری را برعهده خواهد داشت.

البته مغلوب شدن، نتانیاهو در پی ائتلاف احزاب رخ داد. بر این اساس نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یامینا، در توافقی برای تقسیم قدرت با یائیر لپید رهبر حزب راست میانه یش عتید به نخست وزیری خواهد رسید.

طبق این توافق بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ در قدرت خواهد بود و بعد از آن لپید برای دو سال به نخست وزیری می‌رسد.

در این رابطه برای شکست نتانیاهو هشت حزب مختلف توافق ائتلاف را امضا کردند که شامل «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یسرائل بیتنو»، «یامینا»، «امید تازه»، «کارگر»، «میرتس» و حزب عربی «فهرست متحد عربی» می‌شود.

نتانیاهو ابتدا از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و بعد از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست وزیر بوده است.
نفتالی بنت؛ نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟

نفتالی بنت کیست؟

نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی یامینا که کارش را به عنوان کارآموز در دفتر بنیامین نتانیاهو آغاز کرد، حالا نخست وزیری را از چنگ او درآورده است. او که در ۲۵ مارس ۱۹۷۲ در یکی از خانواده‌های مهاجر یهودی آمریکایی از کالیفرنیا در حیفا متولد شده، خود را به عنوان یک ارتدکس امروزی معرفی می‌کند.

او فعالیت سیاسی خود را در سال ۲۰۰۶ در دفتر بنیامین نتانیاهو آغاز کرد. البته بنت پیش از آن، به عنوان فرمانده یگان‌های مختلف در واحد‌های نخبه ارتش اسرائیل "سایزت متکل" و "مگلان" خدمت کرد و در دانشگاه عبری قدس در رشته حقوق تحصیل کرد.
بنت پس از کسب مدرک خود، یک شرکت با تکنولوژی پیشرفته تأسیس کرد و بعداً چندین سال را در نیویورک گذراند و در آنجا به عنوان مدیرعامل Cyota، یک شرکت نرم افزاری ضد جعل فعالیت کرد.

در نهایت نفتالی بنت در سال ۲۰۱۰ دفتر نتانیاهو را رها کرد تا رئیس سازمان حمایتی شورا‌های شهرداری برای شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری و غزه شود.

او در نوامبر ۲۰۱۲، به عنوان رئیس حزب راست افراطی خانه یهودی انتخاب شد و این حزب را در انتخابات سال ۲۰۱۳ برای به دست آوردن ۱۲ کرسی در کنست رهبری کرد.

رهبر حزب راست افراطی یامینا همچنین سمت‌های وزیر اقتصاد، وزیر امور دینی و وزیر امور مهاجران در کنست نوزدهم را بر عهده داشته است.

بنت در نهایت در سال ۲۰۲۱ به ریاست حزب «خانه یهودی» رسید و طی سخنرانی‌های آتشینی علیه فلسطینیان توانست شمار کرسی‌های این حزب را ۴ برابر کند.

او قبل از انتخابات مارس ۲۰۲۱، بنت از ملحق شدن به اردوگاه طرفدار نتانیاهو یا اردوگاه مخالفان او خودداری کرد و در نهایت به لاپید و دیگر احزاب میانه و چپ ملحق شد.

نفتالی بنت پیش از این ۵ وزارت ازجمله وزارت دفاع را در سال ۲۰۲۰ اداره کرده است.
نفتالی بنت؛ نخست وزیر جدید اسرائیل کیست؟

نخست وزیر جدید رژیم صهونیستی چه مواضعی دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نفتالی بنت نسبت به نخست وزیران دوره‌های پیشین مواضع تندتری در مسائل میان رژیم صهونیستی و فلسطین دارد. از اظهارات مشهور او لزوم کشتن فلسطینیان اسیر به جای آزادکردن آن‌ها است. او همچنین گفته که کرانه باختری اشغالی نیست، چون هیچ گاه کشور فلسطین وجود نداشته است.

او از جدی‌ترین مخالفان برپایی کشور فلسطین است.

بنت پیش از این در رابطه با فلسطین گفته بود که هیچ کشور فلسطینی مستقل و دارای حاکمیت هرگز نمی‌تواند تشکیل شود. او حامی بزرگ شهرک سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی بود. بنت پیشنهاد الحاق منطقۀ C رانۀ باختری به اسرائیل را داد و به فلسطینیان پیشنهاد داد که در آنجا ساکن شوند تا امکان کسب تابعیت اسرائیل برایشان فراهم آید. البته مناطق A و B قرار است توسط حکومت خودگردان فلسطین به همراه شین بت اداره شود.

طرح بنت ساخت زیرساخت‌های بیشتر در منطقۀ الحاقی و سایر مناطق باقی مانده است تا امکان رشد اقتصادی سراسر سرزمین را فراهم آورد. البته غزه باید تحت کنترل مصر قرار گیرد.
البته این سیاستمدار تندرو، در اقتصاد، لیبرال است و موضعی تهاجمی علیه ایران دارد که در این ایدئولوژی با نتانیاهو مشترک است، هرچند در چند سال اخیر به طور فزاینده‌ای با یکدیگر مخالفت کرده‌اند.

بنت با اینکه پیش‌زمینه مذهبی دارد برخلاف دیگر یهودیان پایبند به مسائل مذهبی نیست با زنان دست می‌دهد. او درباره مسائلی مانند ازدواج همجنس‌گرایان با آنان هم‌نظر نیست.

او در عرصه سیاسی گفتمان دینی افراط‌گرا را دنبال می‌کند و مدافع شهرک‌سازی است و بار‌ها خواستار سیاست‌های سختگیرانه با ایران شده و نتانیاهو را به کم‌کاری در این عرصه متهم کرده است.

بنت از نظر مذهبی مطابق رسوم افراطی یهودی عمل نمی‌کند. او به عنوان یک ارتدکس امروزی شناخته می‌شود، اما مسائل قانونگذاری مذهبی هرگز مورد علاقه او نبوده و اعمال مذهبی او سختگیرانه‌تر از سایر سیاستمداران متدین یهود نیست. به عنوان مثال، بنت با زنان دست می‌دهد و همسرش؛ "گیلات" که اصالتاً از یک خانواده سکولار است، موهایش را نمی‌پوشاند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید