مدارس از مهرماه حضوری می‌شود؟

مدارس از مهرماه حضوری می‌شود؟

وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا در شرایطی تلاش می‌کنند تا مدارس در مهرماه به صورت حضوری برگزار شود. منتقدان معتقدند که تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات درباره تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال نباید جان دانش آموزان را به خطر انداخت.

کد خبر : ۹۴۹۷۲
بازدید : ۵۴۴۹
مدارس از مهرماه حضوری می شود؟
فرادید | وزارت آموزش و پرورش معتقد است که مدارس باید در مهرماه به صورت حضوری کار خود را آغاز کنند. از همین رو محسن حاجی میرزایی می‌گوید که همه تلاش‌ها این است که شروع سال تحصیلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری باشد. در این میان ستاد ملی کرونا نیز با وزارت آموزش و پرورش هم نظر است، اما خانواده دانش آموزان همچنان با بازگشایی حضوری کلاس ها مخالفت می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ شانزده ماه است که کلاس‌های درس به شکل غیر حضوری برگزار می‌شود. اما حالا وزارت آموزش و پرورش قصد دارد از مهرماه کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کند. وزیر آموزش و پرورش در این رابطه گفته که باید به سمتی پیش رفت که کلاس‌های درس از مهر ماه دایر شود، اما این ظرفیت مهم فضای مجازی که پیوند‌های لازم را بین ارکان مختلف تعلیم و تربیت برقرار کرده است، مکمل آموزش حضوری می‌شود.

او گفته که معلمان در خرداد ماه امسال واکسینه خواهند شد و با این واکسینه شدن امکان بازگشایی مدارس به صورت حضوری از مهر ماه آینده فراهم خواهد شد.

البته حاجی میرزایی همچنان معتقد است که دانش آموزان نیازی به واکسن ندارند و برای آن‌ها واکسنی تزریق نمی‌شود.

در این میان ستاد ملی کرونا نیز در رابطه با بازگشایی مدارس با وزارت آموزش و پرورش هم نظراست. چنانچه سخنگوی این ستاد می‌گوید که در حال حاضر بسیاری از کشور‌های دنیا مدارس را بازگشایی کرده اند. اهمیت بازگشایی مدارس بسیار بیشتر از دانشگاه است.

رئیسی بر این عقیده است که تعطیلی مدارس در کشور‌های درحال توسعه، میزان ترک تحصیل دانش آموزان، کودکان کار، مشکلات روحی و روانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل را افزایش داده است.

با این حال به نظر می‌رسد که سیاست کلی در کشور بازگشایی مدارس در مهرماه است.

مدارس از مهرماه حضوری می شود؟
اختلاف بر سر بازگشایی مدارس!

وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا در شرایطی تلاش می‌کنند تا مدارس در مهرماه به صورت حضوری برگزار شود، که این مسئله مخالفان بسیاری دارد. منتقدان به برگزاری غیر حضوری در ۱۳۵ کشور دنیا اشاره می‌کنند و معتقدند که تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات درباره تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال نباید جان دانش آموزان را به خطر انداخت.

برخی از خانواده‌های دانش آموزان نیز واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال در برخی کشور‌های توسعه یافته اشاره کرده و معتقدند که کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر کرونا قرار دارند. آن‌ها می‌گویند تا زمانی که کل جامعه از جمله دانش آموزان واکسینه نشده اند، نباید مدارس بازگشایی شوند.

در این میان دسته دیگری از منتقدان بازگشایی مدارس مدعی اند که وزارت آموزش و پرورش همچون سال گذشته قصد دارد مدارس را بدون تهیه امکانات بازگشایی کند.

دکتر پرویز رزاقی، روانشناس بالینی و مشاور مدرسه در این رابطه می‌گوید: «سال گذشته نیز با اصرار مسئولان آموزش و پرورشی مدارس بازگشایی شد، اما هیچ امکاناتی برای این اقدام فراهم نشد و با رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، سلامت بسیاری از دانش‌آموزان به خطر افتاد.»

البته مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه با وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش چندین جلسه داشته اند که هیچکدام آن‌ها هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت معتقد است که صحبت راجع به این موارد زود است. چراکه باید دو موضوع در نظر گرفته شود، یکی بحث پوشش واکسیناسیون است که باید دید چقدر افزایش پیدا می‌کند و دیگری وضعیت بیماری در کشور است.

او گفته که اگر پوشش واکسیناسیون بیشتر شود راحت‌تر و آزادانه‌تر تصمیم‌گیری می‌شود.

مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس هم بر این عقیده است که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهرماه فعلا تنها در حد یک نظریه است. او می‌گوید که تحقق این نظریه منوط بر این است که وضعیت از نظر شیوع کرونا به حالت پایدار و قابل کنترل برسد.

مدارس از مهرماه حضوری می شود؟

دانش آموزان باید واکسن بزنند؟

با وجود اینکه وزیر آموزش و پرورش همچنان معتقد است که افراد ۱۸ سال نیازی به دریافت واکسن ندارند، اما برخی دانشمندان معتقدند که کودکان و نوجوانان نیز در معرض خطر کرونا قرار دارند، بنابراین باید واکسن دریافت کنند. در مقابل برخی محققان نیز بر این عقیده اند که افراد زیر ۱۸ سال کمتر از مزایای واکسیناسیون برخوردار می‌شوند.

دسته‌ای از متخصصان بر این عقیده اند که احتمال ابتلای کودکان و نوجوانان بسیار کمتر از بزرگسالان است؛ بنابراین باید اولویت واکسیناسیون با بزرگسالان است. البته این بدان معنا نیست که خطر ابتلا در گروه سنی زیر ۱۸ سال صفر است.

در این میان برخی از محققان نیز می‌گویند که اثرات طولانی مدت بیماری، که گاهی اوقات ماه‌ها پس از ابتلا ظاهر می‌شوند، نه تنها در بزرگسالان بلکه در میان خردسالان نیز مشاهده می‌شود، اما هنوز مدت زمان و تعدد این موارد چندان مشخص نیست.

در این رابطه کریستیان دورستن، ویروس شناس مطرح آلمانی اخیراً گفته است: «به نظر می‌رسد که اثرات طولانی مدت در کودکان بیشتر از بروز بیماری به شکل حاد در آن‌ها است.»

با این حال تحقیقات شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان برای تهیه و تولید واکسن افراد زیر ۱۸ سال ادامه دارد. در این میان برخی از کشور‌های توسعه یافته نیز قصد دارند پس از تولید واکسن کرونای زیر ۱۸ سال این افراد را علیه ویروس کرونا واکسینه کند.

در این راستا تولیدکنندگان واکسن بیون‌تک-فایزر از اولین تولیدکنندگانی هستند که برای واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله تایید اتحادیه اروپا را درخواست کرده‌اند. البته سازنده واکسن مدرنا نیز می‌خواهد تایید این واکسن را از سن ۱۲ سال به بالا بگیرد.

این نظریات در حالی است که کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان لزوماً واکسیناسیون را برای همه کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌کند.

رودیگر فون کریز از اعضای "استیکو" گفته است که به دلیل روشن نبودن عوارض جانبی واکسیناسیون برای کودکان توصیه عمومی آنرا بعید می‌داند. توماس مرتنز، رئیس استیکو نیز نسبت به این کار خوشبین نیست.
۰
نظرات بینندگان
  • .... ارسالی در

    اره حتمااا باز کنید،خودتون هم برید بشینید سرکلاسها،مگه بچه هامون و ازسرراه پیدااا کردیم جناب وزیر خان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید