بیشترین قبض آب در تهران چقدر است؟

بیشترین قبض آب در تهران چقدر است؟

داریوش مختاری کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب در تهران یک فاجعه است و باید راه درمانی برای آن درنظر گرفته شود که تنها راه حل در شرایط فعلی استفاده از ابزار قیمت و یا فرهنگسازی است.

کد خبر : ۹۵۰۷۹
بازدید : ۴۵۴۵

قبض آب

آب به عنوان ارزان‌ترین کالای اساسی شناخته شده تا جایی که طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران بیشترین قبض آبی که تاکنون در تهران صادر شده حتی برای افرادی که استخر‌های بسیار بزرگ در منزل دارند بیش از ۲۰۰ هزار تومان نبوده است.

قیمت تمام شده آب در تهران نزدیک ۳۰۰۰ تومان است و به طور متوسط از مشترکان ۷۰۰ تومان در هر متر مکعب اخذ می‌شود، در این بین در چهار سال متوالی هفت درصد قیمت آب افزایش یافته است؛ یعنی طی چهار سال ۲۸ درصد قیمت آب افزایش پیدا کرد.

از سال گذشته طرحی به اسم طرح امید نیز روی کار آمد که بر اساس آن قرار شد افرادی که یک سوم حد متوسط و یا کمتر مصرف آب دارند، قبض آب آن‌ها رایگان شود که در تهران دو درصد مشترکان مشمول این طرح شدند.

میزان مصرف آب در شهر تهران اینگونه است که حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد مشترکان کمتر از نرمال و یا حدود نرمال مصرف آب دارند که عددی حدود ۱۴ تا ۱۵ مترمکعب می‌شود. حدود ۳۰ درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰ درصد مشترکان جز مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد نیز فوق العاده مصرف بالایی دارند.

افزایش مصرف آب در تهران یکی از چالش‌های اصلی پایتخت طی سال‌های اخیر بوده که مشکلات متعددی را نیز به وجود آورده است، محمد رضا بختیاری- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران یکی از راه حل‌های رفع مشکل آب در تهران را موضوع اقتصاد دانست گفت:
بخشی از فرهنگ‌سازی باید با افزایش قیمت آب صورت گیرد، شهروندی که استخر خود را با آب شرب بسیار با کیفیت پر می‌کند و هزینه ناچیزی بابت آن می‌پردازد نمی‌تواند ارزش واقعی آن را درک کند.

وی با بیان اینکه در دنیا به جز انجام کار‌هایی برای فرهنگ‌سازی از ابزار قیمت برای کنترل میزان مصرف آب استفاده می‌کنند، اظهار کرد:۷۰ درصد آب‌های شیرین دنیا در کانادا قرار دارد، با این حال، اما قیمت هر متر مکعب آب در یکی از شهر‌های کانادا ۷۰ برابر شهر تهران بوده، در کشوری مانند مالزی که ۱۰ برابر میزان بارندگی در آن بیشتر از ایران است، قیمت هر مترمکعب آب بیش از ۱۰ برابر ما تخمین زده می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران دنیا این موضوع را با اقتصاد حل کرده است، البته شرایط اقتصادی فعلی کشور اجازه افزایش قیمت آب را نمی‌دهد، اما در یک شرایط مطلوب باید تعرفه آب افزایش یابد، بخشی از جامعه هیچ گوش شنوایی برای مدیریت مصرف ندارد و تنها راهکار آن ابزار قیمتی است.

بختیاری اظهار کرد: بالاترین قبض آب در تهران که برای یک واحد در تهران صادر می‌شود به بالای ۲۰۰ هزار تومان نمی‌رسد، اگر همین عدد پنج میلیون شود، قطعا مردم رعایت خواهند کرد، در بسیاری از نقاط جهان این مساله با اقتصاد حل شده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، هیچ منطقی وجود ندارد که یک عده منابع طبیعی کشور را هدر دهند.

حل مشکل آب در تهران تنها با ابزار قیمت ممکن است

داریوش مختاری- کارشناس ارشد مدیریت منابع آبی در این باره گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب در تهران یک فاجعه است و باید راه درمانی برای آن درنظر گرفته شود که تنها راه حل در شرایط فعلی استفاده از ابزار قیمت و یا فرهنگسازی است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع میزان مصرف آب در پایتخت اظهار کرد: اگر از هم اکنون برای این مساله چاره اندیشی نشود با بحران خالی شدن سکنه از کلان شهر‌ها مواجه خواهیم شد لذا باید به مساله آب به عنوان یک چالش جدی نگاه شود.

این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب با بیان اینکه اگر روش‌های کاهش مصرف آب از ۱۰ سال پیش به طور جدی تری پیگیری می‌شد اکنون وضعیت این چنین نبود و اگر امروز نیز به دنبال راهکار برای کاهش مصرف باشیم شرایط بهتر خواهد بود، اظهار کرد: آب بخش مهمی از زندگی است و باید برای مدیریت آن برنامه‌های منسجمی وجود داشته باشد.

مختاری با بیان اینکه اقتصاد آب در ایران دچار مشکل است و باید راه چاره‌ای برای این مهم در نظر گرفته شود، گفت: گرچه تاکنون ایران علی رغم بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌خوان‌ها توانسته از بی آبی در امان بماند، اما با پایان‌یافتن ذخایر راهبردی آبخوان‌ها، بی‌درنگ کلانشهر‌های کشور بی‌آب خواهند شد بنابر این باید فکر اساسی صورت بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
  • وحيد ارسالی در

    چرا دروغ ميگي؟ من خودم قبض آب منزل مديريت شركت رو ديدم يك ميليون تومن حداقل بود تازه اينم مربوطه به سال 97

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید