بزرگ‌ترین باغ مرجانی زیر دریا در عربستان

بزرگ‌ترین باغ مرجانی زیر دریا در عربستان

جزیره شوشا زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه مرجان و هزار گونه ماهی است. بر اساس این گزارش، شهر نئوم با استفاده از فناوری معماری دریایی، ابتدا در سواحل صخره‌ای و سپس گرداگرد جزیره، مرجان خواهد کاشت.

کد خبر : ۹۵۴۰۴
بازدید : ۴۵۱۵

 مرجان دریایی

مقام‌های عربستان سعودی از پروژه مشترکی خبردادند که بر اساس آن، بزرگ‌ترین باغ مرجانی جهان در نزدیکی شهر نئوم در شمال غربی آن کشور، ساخته خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری ام‌اس‌ان نیوز، شهر فوق‌پیشرفته نئوم و دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله، مجری مشترک این طرح خواهند بود.

قرار است صد هکتار از آب‌های پیرامون جزیره شوشا در نزدیکی سواحل دریای سرخ به این طرح اختصاص داده شود. بنا بر این گزارش، باغ مرجانی جزیره شوشا مرکزی جهانی برای نمایش نوآوری‌ها در زمینه احیای صخره‌های مرجانی و سرعت بخشیدن به راه‌حل‌هایی برای حفظ محیط زیست است.

تاریخ شروع این طرح سال ۲۰۲۵ اعلام شده است. جزیره شوشا زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه مرجان و هزار گونه ماهی است. بر اساس این گزارش، شهر نئوم با استفاده از فناوری «معماری دریایی»، ابتدا در سواحل صخره‌ای و سپس گرداگرد جزیره، مرجان خواهد کاشت.

یکی از پروژه‌های مدرن و بلندپروازانه دولت عربستان، پروژه احداث «شهر هوشمند نئوم» است. این پروژه با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» آن کشور و سرمایه‌گذاری خصوصی به‌انجام خواهد رسید و در صورت تحقق، می‌تواند به الگویی برای کشور‌های منطقه تبدیل شود.

عملیات احداث این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری، در پاییز سال ۲۰۱۷ آغاز شد. عربستان در نظر دارد تا با احداث این مگاپروژه، بتواند رقیبی برای شهرهایی، چون سنگاپور و دوبی در نزدیکی کانال سوئز ایجاد کند، و از مزایای اقتصادی و ژئوپلتیک آن پروژه بهره‌مند شود.
این شهر، از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره خواهد گرفت و انرژی مورد نیاز در بخش‌های مسکونی و تجاری آن، با اتکا به انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.

این پروژه که نئوم نام دارد، شهری است که در سواحل دریای سرخ در استان تبوک عربستان سعودی در شمال غربی آن کشور ساخته می‌شود. شاهزاده محمد بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که نئوم تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می‌شود و فاز نخست آن تقریبا تکمیل شده است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

کلمه نئوم از ترکیب دو واژه یونانی «neos» به معنی جدید، و کلمه عربی «مستقبل» به معنای آینده گرفته شده است.

این شهر مساحتی بالغ بر ۲۶۴۹۵ کیلومتر مربع دارد و هزینه‌ای در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی تحمیل خواهد کرد. این رقم فرای چندین میلیون دلاری است که قرار شده است از سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود.

نئوم بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است؛ طرحی بلندپروازانه برای ایجاد تحول در جامعه عربستان سعودی، کاهش وابستگی آن کشور به درآمد‌های نفتی، و تبدیل آن به کانون فناوری.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید