نوجوان ۱۲ ساله؛ جوان‌ترین استاد شطرنج تاریخ

نوجوان ۱۲ ساله؛ جوان‌ترین استاد شطرنج تاریخ

ابهیمانیو با شکست استادبزرگ لئون مندونکا در مسابقات اخیر توانست سومین نرم خود را به دست آورد. وی در چند ماه گذشته دو نرم دیگر کسب کرده بود.

کد خبر : ۹۵۶۵۰
بازدید : ۲۸۵۴

پسر ۱۲ ساله‌ای اهل نیوجرسی عنوان جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج جهان را کسب کرده است. ابهیمانیو میشرا با ۱۲ سال و ۴ ماه و ۲۵ روز سن در مسابقات بوداپست مجارستان توانست به حد نصاب جدیدی برسد.

او پس از ۱۹ سال توانست با ۶۶ روز اختلاف سن گوی سبقت را از نفر قبلی دارنده این حد نصاب یعنی سرگئی کارجاکین با ۱۲ سال و ۷ ماه سن برباید.

برای کسب مقام استاد بزرگی جهان، شطرنج‌باز باید سه «نُرمِ استاد بزرگی» به دست آورد، جایزه‌هایی که به بهترین بازیکنان در مسابقات شطرنج اعطا می‌شود.

شرط دیگر رسیدن به این مقام این است که بازیکنان از فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده) که نهاد برگزارکننده مسابقات است امتیاز ۲۵۰۰ رتبه‌بندی الو را بگیرند. ابهیمانیو با شکست استادبزرگ لئون مندونکا در مسابقات اخیر توانست سومین «نرم» خود را به دست آورد. وی در چند ماه گذشته دو نرم دیگر کسب کرده بود.

او در توییترش نوشت: «بالاخره بزرگ‌ترین رقیبم (همه‌گیری فعلی) را با کیش و مات بردم، رقیبی که ۱۴ ماه زندگی‌ام را فلج کرده بود. از مهر و حمایت همه سپاسگزارم و منتظر جام جهانی‌ام.»

استاد بزرگ ابهی با شکستن حدنصاب استاد بزرگ سرگئی کارجاکین جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شد. از طرف دوستان ابهی در خانواده شطرنج ایالات متحده به وی تبریک می‌گوییم.

البته این نوجوان پیشتر هم در این عرصه حدنصاب‌شکنی کرده است. او در هفت سالگی جوان‌ترین بازیکن سطح «تخصصی» در فدراسیون شطرنج ایالات متحده شد. در ۹ سالگی جوان‌ترین استاد کشور و در ۱۰ سال و ۹ ماه و ۲۰ روزگی جوان‌ترین استاد بین‌المللی تاریخ شطرنج جهان شد.

کارجاکین در مصاحبه با تارنمای چِس دات کام گفت: «نسبت به این واقعه دیدگاهی نسبتا فلسفی دارم، چون حس می‌کردم حدود ۲۰ سال دارد از کسب آن حد نصاب می‌گذرد و این زمان بسیار زیادی است! بالاخره کسی باید حد نصاب را می‌شکست. مطمئن بودم دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. کاملا مطمئن بودم یک نفر از هند خیلی زودتر از این‌ها این کار را می‌کند. بخت یارم بوده که تا الان این اتفاق نیفتاده است.»

او افزود: «بله، دروغ چرا، کمی ناراحتم که این حد نصاب را از دست دادم. اما در عین حال به او تبریک می‌گویم و ایرادی ندارد. امیدوارم در ادامه مسیر تبدیل به یکی از بهترین شطرنج‌بازان شود و این آغازی خوشایند در راه رسیدن به آن درجه است. برای او بهترین آرزو‌ها را دارم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید