پایان مدال آوری تکواندوی ایران در المپیک ۲۰۲۰

پایان مدال آوری تکواندوی ایران در المپیک ۲۰۲۰

بعد از دست یابی تکواندکار‌های کشور به شش مدال پیاپی در المپیک، اما این بار کاروان تکواندو دست خالی روانه کشور می‌شود.

کد خبر : ۹۶۴۸۳
بازدید : ۲۷۸۹
فرادید | درحالی که از سال ۲۰۰۰ به بعد تکواندوی کشور مدال‌های رنگارنگی را در المپیک رقم زده بود، حالا با شکست آرمین هادی پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی سه نماینده تکواندوی ایران در المپیک توکیو، برای اولین بار کاروان این رشته ورزشی بدون مدال به کشورش بازمی گردد.

به گزارش فرادید؛ از مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که تکواندو به صورت رسمی به رشته‌های ورزشی المپیک اضافه شد، چهار تکواندوکار ملی پوش توانستند به مدال‌های طلا، نقره و برنز در شش دوره بازی‌های المپیک دست یابند.

در اولین دوره از این مسابقات در المپیک ۲۰۰۰ هادی ساعی مدال برنز گرفت، پس از آن هم در المپیک ۲۰۰۴ آتن یوسف کرمی صاحب مدال برنز شد و هادی ساعی به طلا دست پیدا کرد. او در مسابقات ۲۰۰۸ پکن موفق شد تا یک‌بار دیگر مدال طلای خود را تکرار کند.

سپس محمد باقری معتمد در ۲۰۱۲ لندن برای ایران مدال نقره گرفت. ۲۰۱۶ هم در المپیک ریو کیمیا علیزاده به مدال برنز دست یافت و نخستین مدال زنان ایران در المپیک را به نام خود ثبت کرد.

بعد از دست یابی تکواندکار‌های کشور به شش مدال پیاپی در المپیک، اما این بار کاروان تکواندو دست خالی روانه کشور می‌شود.

پایان مدال آوری تکواندوی ایران در المپیک ۲۰۲۰
روایتی از شکست ۳ تکواندو‌کار ایرانی در المپیک

آرمین هادی پور در وزن ۵۸، اولین تکواندوکار از ایران بود که با وجود پارگی صلیبی زانو به میدان رفت. او در گام نخست جفرسون اوچا از کلمبیا را با نتیجه ۲۲‌بر‌۱۹ مغلوب ساخت. اما مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی هادی‌پور مانع پیروزی او در رقابت باتکواندو‌کار آرژانتینی شد. این تکواندوکار ایرانی با نتیجه سنگین ۲۱‌بر ۶ مغلوب حریف خود شد.

پس از او هم «ناهید کیانی» و «میرهاشم حسینی» دیگر تکواندوکاران ایران در المپیک توکیو بودند که روی شیاپ‌چانگ رفتند، اما نتیجه‌ای مشابه هادی پور داشتند.

ناهید کیانی در وزن ۵۸- در اولین جدال خود به مصاف کیمیا علیزاده، ستاره سابق تکواندو ایران و عضو کنونی تیم پناهندگان المپیک رفت و با نتیجه ۱۸ بر ۹، به او باخت. با شکست کیمیا علیزاده در مرحله نیمه نهایی، ناهید کیانی تنها نماینده زن تکواندو ایران هم از رقابت‌های المپیک توکیو حذف شد.

ناهید کیانی، توانسته بود در رقابت‌های گزینش که در اردن برگزار می‌شد به المپیک توکیو برسد. او در مسیر رقابتش تا فینال از جمله فاناپا هارنسوجین از تایلند را شکست داد که دو سال پیش در مسابقات قهرمانی جهان در منچستر به مدال طلا رسیده بود.

به‌این‌ترتیب میرهاشم حسینی تنها‌باقی‌مانده از نماینده‌های تکواندوی ایران بود که می‌توانست تکواندوی ایران را دست خالی نگذارد..

او در وزن ۶۸- در بازی اول به‌مصاف هوانگ از چین‌تایپه رفت و با حساب ۱۸-۱۵ پیروز میدان شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات صعود کرد. اما در دور بعد و در دومین مبارزه از حریف ازبکاستنی اش، اولوگ بیک رشیدوف از ازبکستان، با نتیجه ۳۴‌بر ۲۲ شکست خورد.

با فینالیست‌شدن نماینده ازبکستان که در‌نهایت قهرمان هم شد، شانسی دیگر نصیب میرهاشم شد؛ اما او در شانس مجدد برای کسب مدال برنز نیز با نتیجه ۳۰‌بر‌۲۱ از تکواندوکار کره‌جنوبی شکست خورد و با حذف از مسابقات، از رسیدن به مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ بازماند تا ناکامی تکواندوی ایران تکمیل شود و با صفر مدال، ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ تکواندوی ایران در المپیک رقم بخورد.

به عقیده خیلی از کارشناسان ورزشی یکی از مسببان این ناکامی بزرگ محمد پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو است.

پایان مدال آوری تکواندوی ایران در المپیک ۲۰۲۰
مقصر شکست تیم تکواندو در المپیک

علت پایان مدال آوردی تکواندوی ایران در المپک به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما برخی کارشناسان و قهرمانان سابق تکواندوی ایران، مدیریت سیدمحمد پولادگر را عمل اصلی این مسئله می‌دانند. شخصی که از ۲۱ سال پیش مدیریت فدراسیون تکواندو را برعهده دارد.

بهزاد خداداد، قهرمان سابق تکواندو جهان، درباره علت سیر نزولی تکواندو ایران در المپیک‌ها گفته است: «از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ در اردو‌ها شرکت داشتم. در آن سالها، افرادی از جنس ورزش بدنه فدراسیون را تشکیل می‌دادند که دلسوز این ورزش بودند، اما در سالیان اخیر شاهدیم کسانی برای فدراسیون و این ورزش تصمیم می‌گیرند که قهرمانان این رشته نیستند و دلشان برای این ورزش نمی‌سوزد. تکواندو همدلی و یکدست بودن سالیان گذشته را از دست داده است.»

البته او مربیان این تیم را هم یکی از دلایل شکست ۳ تکواندوکار دانسته است.

اما عسکری سرمربی تیم ملی تکواندو، مسئولان کشور و مدیریت فدراسیون را مقصر می‌داند. او می‌گوید اگر شرایط به همین شکل باشد تکواندو در المپیک بعدی هم مدالی نخواهد داشت.

از همین رو رییس فدراسیون تکواندو هم بخاطر دست خالی برگشتن وزرشکارانش به کشور، از مردم عذرخواهی کرده و مقصران دیگری را برای این شکست یافته است. او گفته که تکواندوکاران ما به دلایل مختلف نتوانستند شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارند.

پولادگر خود را مستثنا از این خطا دانسته و سیاست را عامل شکست برخی تکواندوکار‌ها خوانده است.

او درباره ناهید کیانی می‌گوید: «کیانی به خاطر تصمیم کاملا سیاسی و بی سابقه کمیته بین المللی المپیک در دادن سهمیه وایلد کارت به یک پناهنده ایرانی و تحمیل جدول ۱۷ نفره در سخت‌ترین شرایط و موقعیت زندگیش قرار گرفت و متاسفانه علی‌رغم شایستگی، این قهرمانان نتوانست نتیجه‌ای که برای آن زحمت زیادی کشیده بودند را کسب کنند.»

رییس فدراسیون تکواندو علت شکست آرمین هادی‌پور را پارگی رباط زانو اعلام کرد و درباره میرهاشم حسینی هم گفت که به دلیل اینکه برای حضور در مسابقات جهانی منچستر، انگلیس با یک ترفند کثیف غیرورزشی ویزای وی را صادر نکرد، مهمترین میدان برای کسب امتیاز و ارتقاء رنکینگ المپیک را از دست داد و بالاجبار مسیر سخت‌تر و رقابت‌های فشرده تری را به منظور جبران امتیازات از دست رفته طی کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید