خطرات یک بطری آب معدنی

خطرات یک بطری آب معدنی

نتایج نشان می‌دهد که با توجه به اثرات زیست محیطی و سلامتی، آب شیر گزینه بهتری نسبت به آب‌های بسته بندی شده است، زیرا آب بسته بندی شده، دامنه وسیع تری از تأثیرات را ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۹۶۶۴۴
بازدید : ۹۸۲۲
تاثیر نوشیدن آب معدنی (آب بطری) بر محیط زیست و بر سلامتی ما دقیقا چقدر است؟
فرادید | ب ر هیچ کس پوشیده نیست که یک بطری آب معدنی، بیشتر از پر کردن یک بطری از شیر آب روی محیط زیست تأثیر می‌گذارد، اما اکنون محققان اعداد و ارقام را در مورد بررسی قرار داده‌اند تا بدانند تفاوت واقعی چقدر است

به گزارش فرادید؛ برای بررسی این آمار، محققان شهر بارسلون در اسپانیا را در نظر گرفتند؛ محل زندگی ۱.۳۵ میلیون نفر، که ۵۸ درصد آن‌ها حداقل در برخی مواقع از آب بطری استفاده می‌کنند. مطالعه جدید تخمین می‌زند که اگر همه مردم شهر به طور کامل به نوشیدن بطری روی بیاورند، چه تاثیری خواهد داشت.

این تیم متوجه شد که اگر تمامی شهر از بطری‌های آب معدنی آب بنوشند، بار اضافی تولید سالانه ۸۳.۹ میلیون دلار دیگر هزینه خواهد داشت و به طور متوسط ​​منجر به از بین رفتن ۱.۴۳ گونه جانوری در سال می‌شود. محققان نتیجه گرفتند که تقریباً ۱۴۰۰ برابر تأثیر بیشتری بر اکوسیستم‌ها و ۳۵۰۰ برابر هزینه بیشتری از نظر منابع وجود دارد.

این تیم تحقیقاتی در مقاله منتشر شده خود اینگونه نوشته‌اند: "تأثیرگذاری بیشتر بر محیط زیست توسط بطری آب، به ورودی زیاد مواد (یعنی بسته بندی) و انرژی مورد نیاز برای تولید آب بطری نسبت به آب لوله نسبت داده می‌شود. "

این ارقام بر اساس ارزیابی چرخه زندگی است که معمولاً توسط دانشمندان استفاده می‌شود و وزن محیط زیست یک محصول را در طول عمر آن افزایش می‌دهد: استخراج مواد اولیه، تولید، حمل و نقل، توزیع، استفاده و دفع.
تاثیر نوشیدن آب معدنی (آب بطری) بر محیط زیست و بر سلامتی ما دقیقا چقدر است؟

در این مورد، تیم کاری غیرمعمول انجام داد: آن‌ها LCA را با یک چارچوب مشابه که برای اندازه گیری سلامت استفاده می‌شد، به نام ارزیابی تأثیرات بهداشتی (HIA)، ترکیب کردند. هدف این بود که ببینیم هنگام وزن کشی آب بطری در مقابل آب لوله کشی تصفیه شده و بدون فیلتر، چه نوع مصالحی در زمینه سلامت وجود دارد.

در حالی که اجماع عمومی بر این است که آب لوله کشی و آب بطری برای نوشیدن به همان اندازه ایمن هستند - به خصوص به این دلیل که آب لوله کشی تحت قوانین بسیار سختگیرانه‌ای از سوی دولت‌ها قرار دارد - آب لوله کشی هنگام تصفیه شدن، می‌تواند مواد شیمیایی به نام تری هالومتانز دریافت کند که با سرطان مثانه ارتباط دارد.

محققان می‌گویند یک خطر برای سلامتی وجود دارد، اما این یک خطر بسیار کوچک است. اگر بارسلون به طور دسته جمعی به آب لوله کشی روی آورد، امید به زندگی به طور متوسط ​​به ازای هر نفر دو ساعت کاهش می‌یابد، یا حدود ۳۰۹ سال عمر از دست رفته؛ و با آب تصفیه شده، این خطر تا ۳۶ سال کاهش می‌یابد.

کریستینا ویلانواوا، اپیدمیولوژیست محیط زیست از موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) می‌گوید: "کیفیت آب لوله کشی در بارسلونا از زمان استفاده از درمان‌های پیشرفته در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، این افزایش قابل توجه با افزایش مصرف آب لوله کشی منعکس نشده است، که نشان می‌دهد مصرف آب می‌تواند با عوامل ذهنی غیر از کیفیت ایجاد شود. "
تاثیر نوشیدن آب معدنی (آب بطری) بر محیط زیست و بر سلامتی ما دقیقا چقدر است؟
به گفته محققان، این عوامل می‌تواند شامل درک خطر، طعم، بو، تأثیر کمپین‌های بازاریابی توسط شرکت‌های تولید آب بطری و عدم اعتماد به کیفیت آب لوله کشی عمومی باشد.

مصرف آب معدنی در حال افزایش است و میزان مصرف در برخی مناطق بسیار شدید است، بنابراین مهم است که همه ما از پیامد‌های زیست محیطی خرید و آشامیدن آب در این راه آگاه باشیم - نه تنها در تولید پلاستیک، بلکه در دفع آن نیز.

در حالی که محققان برخی از محدودیت‌ها را برای مطالعه خود-از جمله تمرکز بارسلونا، دشواری ترکیب اندازه گیری‌های LCA و HIA، استفاده از آمار‌های سراسر کشور که در آن شهر در دسترس نبود، و چندین تقریب دیگر-اقرار می‌کنند، اما این یک یادآوری ارزشمند از تأثیرات زیست محیطی انتخاب‌های ما است.

کاترین تون، اپیدمیولوژیست محیط زیست، از ISGlobal، می‌گوید: "نتایج ما نشان می‌دهد که با توجه به اثرات زیست محیطی و سلامتی، آب شیر گزینه بهتری نسبت به آب‌های بسته بندی شده است، زیرا آب بسته بندی شده، دامنه وسیع تری از تأثیرات را ایجاد می‌کند. "

منبع: ScienceAlert
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید