مدارگرد TGO مریخ هیچ اثری از متان در سیاره سرخ پیدا نکرد

مدارگرد TGO مریخ هیچ اثری از متان در سیاره سرخ پیدا نکرد

نه متان و نه فسفین؛ مدارگرد اروپایی ردیاب گاز، هیچ اثری از حیات در جو مریخ ندیده است

کد خبر : ۹۶۷۹۹
بازدید : ۲۰۸۳
مدارگرد TGO مریخ هیچ اثری از متان در سیاره سرخ پیدا نکرد
فرادید| بر اساس سه مطالعه جدید فضاپیمای مشترک اروپایی روسی که به دور مریخ در حال گردش است، هیچ نشانه‌ای از گاز‌های مربوط به وجود حیات در جو مریخ پیدا نکرده است. دانشمندان در جستجوی نشانه‌های آشکار گاز متان در داده‌های فضاپیمایی به نام مدارگرد ردیاب گاز (TG۰)، که در سال ۱۳۹۵ به عنوان بخشی از ماموریت اگزومارس (ExoMars) آژانس فضایی اروپا (ESA) و روسکاسموس روسیه، به مریخ رسید، هستند.

به گزارش فرادید؛ دانسمندان به طور ویژه از دو ابزار برای جستجوی نشانه‌هایی از متان و همچنین محصولات جانبی آن یعنی اتان و اتیلن، که ناشی از واکنش‌های شیمیایی متان با نور خورشید است، استفاده میکنند. آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود جمع آوری اندازه گیری‌های بسیار یکی از ابزار‌ها (به نام مجموعه شیمی جو یا ACS) به مدت دو سال و نیم و بیش از یک سال جمع آوری داده‌های ابزار دیگر به نام Nadir and Occultation Mars | Discovery)، هیچ اثری از گاز‌های مورد نظر نیافتند.
مدارگرد TGO مریخ هیچ اثری از متان در سیاره سرخ پیدا نکرد

این یافته‌ها که به دنبال تخمین‌های منتشر شده در در سال ۱۳۹۸ و داده‌های مدارگرد ردیاب گاز در مدت کوتاهی به دست آمده اند، با اندازه گیری‌های مریخ نورد کیوراسیتی ناسا در تضاد هستند چرا که این مریخ نورد فوران‌های متان را در لایه‌های پایینی جو مریخ و همچنین نزدیک سطح آن کشف کرده بود. اندازه گیری‌های روی سطح مریخ تخمین زده اند که احتمالا در هر یک میلیارد مولکول جو این سیاره ۳۰ مولکول متان وجود دارد. اما اندازه گیری‌های جدید مدارگرد ردیاب گاز نشان میدهد که باید حداکثر ۰.۰۵ مولکول در یک میلیارد وجود داشته باشد، اما وجود فقط ۰.۰۲ مولکول در یک میلیارد محتمل‌تر است.

فرانک مونتمسین دانشمند آزمایشگاه مشاهدات جوی اسپتیلس در فرانسه و رهبر نویسندگان این مقاله براساس داده‌های ACS در بیانیه‌ای اعلام کرد: "اندازه گیری‌های کنجکاوی (کیوراسیتی) دقیقا در سطح مریخ انجام شده است. در حالی که مدارگرد اندازه گیری‌ها را در چند کیلومتر بالاتر از سطح این سیاره انجام میدهد. "

وی همچنین افزود: "پس تفاوت این دو اندازه گیری را میتوان با متان حبس شده در لایه پایینی جو با اندازه گیری سریع و در مجاورت سطحی که مریخ نورد انجام داده است توضیح داد. "
مدارگرد TGO مریخ هیچ اثری از متان در سیاره سرخ پیدا نکرد

دانشمندان در واقع تلاش کردند تا متان را در بالای دهانه گیل که کاوشگر کیوریاسیتی آن را کاوش کرده بود، نیز بیابند. اندازه گیری‌های ابزار NOMAD در طول مدت یک سال که در یک مقاله جداگانه منتشر شده بود نیز نتایج یکسانی را نشان داد. متان که در جو زمین به میزان تقریبا ۲۰۰۰ مولکول در یک میلیارد یافت می‌شود، می‌تواند به وسیله‌ی موجودات زنده یا فرآیند‌های زمین شناسی تولید شود. هر چند دانشمندان نمی‌توانند گاز‌های تولیدشده زیستی و زمین شناسی را از یکدیگر تفکیک کنند.

همچنین یک مطالعه دیگر با موضوع بررسی وجود فسفین، همان ترکیب آلی که سال گذشته در جو زهره شناسایی شد، با نتایج ناامیدکننده‌ای مواجه شده است. در زمین، فسفین برخلاف متان، معمولا به وسیله‌ی باکتری تولید می‌شود؛ بنابراین می‌تواند یک مدرک قطعی برای اثبات وجود حیات باشد. گرچه دانشمندان پروژه اگزومارس اجازه نمی‌دهند تا این یافته‌ها هیجان آن‌ها را برای بخش دوم ماموریت در آینده‌ای نزدیک پرتاب مریخ نورد Rosalind Franklin که برای شهریور سال آینده برنامه ریزی شده است، کم کند.

این مریخ نورد که مجهز به یک مته دو متری است به جستجوی نشانه‌های حیات در عمق بیشتری نسبت به دیگر مریخ نورد‌ها خواهد پرداخت، جایی که میکروارگانیسم‌ها احتمالا از آسیب‌های محیطی سطح در امان هستند.

منبع: space.com
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید