اکتمرا و تمزیوا در بازار سیاه داروهای کرونا

اکتمرا و تمزیوا در بازار سیاه داروهای کرونا

در طرف دیگر بازار هم دو داروی موثر در درمان کرونا وجود دارند. عده‌ای از متقاضیان داروی اکتمرا و تمزیوا می‌گویند که تمزیوا در بازار آزاد بین ۶ میلیون تا ۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و اکتمرا که نوع خارجی آن است، از ۱۵میلیون تومان به بالاست.

کد خبر : ۹۶۹۲۸
بازدید : ۴۴۱۰
فرادید | با تشدید بحران کرونا، گزارش‌های زیادی درباره کمبود رمدسیویر در داروخانه‌ها و فروش آن در بازار سیاه منتشر می‌شود. اما در جدیدترین خبر‌ها دو داروی «اکتمرا» و «تمزیوا» هم به عنوان دارو‌های موثر در درمان کرونا، با تقاضای بالا مواجه شده است. همین موضوع باعث شده تا دلالان این دو دارو را هم در لیست چندمیلیونی خود قرار دهند.

به گزارش فرادید؛ پس از انتشار اخباری مبنی بر کمبود دارو‌های کرونا در داروخانه ها، این روز‌ها دلالان کمی آن طرف‌تر از داروخانه‌ها بساط فروش داروی رمدسیویر، اکتمرا و تمزیوا را پهن می‌کنند. قیمت هرکدام از این دارو‌ها نیز متفاوت است، به گفته یک پزشک عمومی تعیین نرخ به فروشنده بستگی دارد که چه تصمیمی گرفته باشد، مثلا اگر تصمیم بگیرد آن روز ۱۵ میلیون تومان از هر دوز کاسبی کند به همان قیمت می‌فروشد و این نرخ ممکن است برای هر خریدار فرق کند.

دکتر اسحاقی می‌گوید که به طور کلی هر بیمار برای تهیه رمدسیویر جهت استفاده در یک دوره درمان (شش دوز) باید بین ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند.

همچنین مسعود مردانی در یک گفت‌وگوی رادیویی از فروش برند‌های آمریکایی، چینی و ایرانی داروی رمدسیویر از سوی خرده‌فروشان دارو خبر داده و گفته که برند آمریکایی این دارو تا ۷۰ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

در طرف دیگر بازار هم دو داروی موثر در درمان کرونا وجود دارند. عده‌ای از متقاضیان داروی اکتمرا و تمزیوا می‌گویند که تمزیوا در بازار آزاد بین ۶ میلیون تا ۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و اکتمرا که نوع خارجی آن است، از ۱۵میلیون تومان به بالاست.

اکتمرا و تمزیوا به لیست داروی دلالان اضافه شدند!
دارو‌های کرونا در دام دلالان

مرداد سال گذشته بود که مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تاثیر داروی توسیلیزومب یا «اکتمرا» در بهبود نسبی بیماران کرونا خبر داد و گفت که این دارو ایران تولید شده و به زودی در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

به تازگی هم عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا مدعی شده بود که این دارو الان در کشور تولید می‌شود و ما اولین تولید کننده آن در خاورمیانه هستیم و حتی در حال حاضر این دارو را به ترکیه و برخی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز صادر می‌کنیم.

طبق گفته این کارشناسان، کشور از لحاظ تولید داروی توسیلیزومب یا «اکتمرا» مشکلی ندارد؛ بنابراین بیماران نباید دارو‌هایی که سقف قیمت آن‌ها ۲ میلیون است را در بازار سیاه با قیمت بیش از ۱۸ میلیون خریداری کنند.

در همین راستا دکتر مردانی هم روی این موضوع تاکید کرده و گفته که این دارو همان دارویی است که گفته می‌شود در بازار سیاه حدود ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت این دارو برای بیماران بستری شده در بیمارستان‌های خصوصی حدود ۲ میلیون تومان و برای بیماران بیمارستان‌های دولتی حدود ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین روزنامه همشهری در یک گزارش خبر داده که برای سه داروی رمدسیویر، اکتمرا و تمزیوا، سه دارویی که برای مقابله با کرونا تجویز می‌شود، صف‌های بسیار طولانی مقابل داروخانه‌های تهران تشکیل شده و حتی افرادی نیز از شهر‌های دیگر برای تهیه این دارو به این شهر آمده‌اند.

بر اساس این گزارش، شماره تلفن دلالان میان همین بیماران و خانواده‌هایشان دست به دست می‌شود و عده‌ای با وجود مشکلات مالی، تن به قیمت‌های چند ده میلیونی می‌دهند. دلالان داروی ۸۰۰ تا یک میلیون تومانی را بالای ۱۵ میلیون تومان می‌فروشند.

بااین حال داوود پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفته که مشکل توزیع داریم، اما کمبود تمزیوا یا اکتمرا خیر.

طبرسی افزود: «این دارو بازار سیاه ندارد و در داخل تولید می‌شود. البته در چند روز اخیر با کمبود مواجه شده، اما این کمبود از عصر دیروز برطرف و در سطح گسترده بین داروخانه‌ها توزیع شده است. کمبودی نیست، توزیع آن مشکل دارد.»

طبرسی تاکید می‌کند که در پیک پنجم با توجه به بالابودن تقاضا برای خرید این دارو برخی دلالان به خیال سود بیشتر دارو را به انبارهایشان منتقل می‌کنند. اما با توزیع گسترده آن از روز گذشته، جلوی سوءاستفاده این افراد گرفته شده است.

علاوه بر این دو دارو رمدسیویر هم با کمبود مواجه شده که دکتر مردانی گفته احتمال ایجاد بازار سیاه در نزدیکی داروخانه‌ها و ارجاع مراجعه‌کنندگان برای خرید این دارو به قیمت چند برابر از خرده فروشان جلوی داروخانه‌ها وجود دارد.

او با بیان این که دارو‌ها احتمالا از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شوند، ارجاع مراجعه‌کنندگان از سوی داروخانه‌ها به خرده‌فروشان جلوی در داروخانه‌ها را قابل تامل دانست و از نهاد‌های قضایی خواستار نظارت بر توزیع این دارو در داروخانه‌ها شد.

پیش از این حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد این سازمان گفته بود که، چون یک باره مصرف بالا رفته، تولید داخلی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

محمدعلی ملکی، از روسای یک شرکت تولید کننده داروی رمدسویر، هم گفته که «چون تصور نمی‌کردیم موجی جدید ایجاد شود و نیاز به این دارو افزایش یابد، تولید انجام نشد» و وضعیت بحرانی شده است.

سازمان غذا و دارو پیشتر قیمت دولتی داروی رمدسیویر را ۷۰۰ هزار تومان و نوع وارداتی آن را حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، اما هر ویال از این دارو در حال حاضر در بازار‌های غیررسمی حداقل سه میلیون تومان فروخته می‌شود، این در حالی است که هر بیمار برای درمان نیازمند چندین ویال از این دارو است

خاصیت داروی اکتمرا و تمزیوا

به گفته متخصصان اکتمرا و نوع ایرانی آن یعنی تمزیوا، جزو دارو‌های ضد التهاب است که برای بیمارانی تجویز می‌شود که در مقابل رمدسیویر پاسخی نگرفته‌اند.

این دارو به تاکید متخصصان از همان ابتدا هم در پروتکل درمانی وجود داشته و زمانی که رمدسیویر دیگر برای بیماران موثر نباشد، این ۲ دارو تجویز می‌شود. این‌ها جزو دارو‌های ضد انعقاد و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند. هر دارویی که بتواند بیمار را از مرگ نجات دهد در پروتکل‌ها قرار گرفته است و حالا اکتمرا و تمزیوا هم در همین گروه قرار دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید