رکوردهای ترسناک کرونا تا کی ادامه دارد؟

رکوردهای ترسناک کرونا تا کی ادامه دارد؟

در حالی که پیک پنجم کرونا، بهداشت و درمان کشور را با چالش جدی مواجه کرده است. برخی اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان پیش بینی می‌کنند که پیک ششم کرونا، اوایل شهریور ماه شکل بگیرد. به اعتقاد آن ها، دو هفته پس از برگزاری فیزیکی مراسم‌های عزادارای محرم و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی، موج جدید کرونا شکل خواهد گرفت.

کد خبر : ۹۶۹۸۱
بازدید : ۲۶۱۱
فرادید | مرگ و میر ناشی از کرونا هر روز رکود تازه‌ای بر جای می‌گذارد. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، این میزان در ۲۴ ساعت گذشته به ۵۸۸ نفر رسیده است. رقمی که از ابتدای شیوع کرونا در ایران بی سابقه بوده است. با این وجود مسئولان وزارت بهداشت هنوز زمان دقیقی برای پایان پیک پنجم کرونا اعلام نکرده اند.

به گزارش فرادید؛ میزان مبتلایان در شبانه روز به بیش از ۴۰ هزار نفر و میزان مرگ به حدود ۶۰۰ نفر رسیده است. این رکوردشکنی‌ها هر روز ادامه دارد و خبری از پایان پیک پنجم کرونا نیست.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران در این ابطه می‌گوید که در شاخص‌های کرونایی علی الخصوص بستری‌ها کاهشی را شاهد نیستیم و خیلی سخت است که بتوانیم بگوییم این پیک چه زمانی به پایان می‌رسد.

به عقیده او، بخش زیادی از مشکلات فعلی مربوط به سویه دلتا است که بسیار مقاوم و با سرایت پذیری بالا است.

در این میان، حریرچی معاون کل وزیر بهداشت نیز روز‌های اخیر گفت بود که اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، احتمال افزایش شمار مرگ و میر‌ها به ۸۰۰ نفر هم وجود دارد.

رکوردشکنی‌های کرونا دلتا در شکور در شرایطی است که دارو‌های درمانی کرونا ازجمله رمدسیویر و دو داروی اکتمرا و تمزیوا در داروخانه‌های کشور کمیاب شده اند.

از سوی دیگر داروخانه‌ها می‌گویند برای تامین دارو‌های کرونا دچار چالش شده اند.

رکوردهای ترسناک کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

بحران پیک پنجم و چالش آغاز پیک ششم کرونا!

در حالی که پیک پنجم کرونا، بهداشت و درمان کشور را با چالش جدی مواجه کرده است. برخی اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان پیش بینی می‌کنند که پیک ششم کرونا، اوایل شهریور ماه شکل بگیرد.

به اعتقاد آن ها، دو هفته پس از برگزاری فیزیکی مراسم‌های عزادارای محرم و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی، موج جدید کرونا شکل خواهد گرفت.

کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در این باره می‌گوید که معمولا بین پیک‌ها فاصله معنا داری وجود داشت که نشان می‌داد هم مردم رعایت کرده‌اند و هم مسئولان تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند. اما در بین پیک چهار و پنجم، کمتر از یک ماه شد و اگر همینطور پیش برویم بعد از مراسم‌های عروسی و محرم، شاهد پیک ششم کرونا باشیم.

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست نیز از عدم رعایت پروتکل‌ها بهداشتی از سوی مردم و عدم پیش بینی رفتار بازدارنده و پیشگیرانه جدی از سوی مردم گلایه کرده است.
او معتقد است که اگر چنین شرایطی حکمفرما باشد، موج ششم کرونا در راه خواهد بود.

این درحالی است که ستاد ملی کرونا در جلسه اخیر خود، با برگزاری مجالس عزاداری محرم ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقت کرد.

اما حالا وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیسی گفته که نگرانیم با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب آوری مراکز درمانی موثر باشد.

رکوردهای ترسناک کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟
موج های کرونا چه زمانی تمام می‌شوند؟

محققان بر این عقیده اند که موج‌های سهمگین کرونا تنها در شرایطی جوامع را ترک می‌کنند، که میزان واکسیناسیون به بیش از ۷۰ درصد برسد. اما این در حالی است که مجموع واکسیناسیون دُز اول تزریق شده در کشور به ۱۱ درصد و تزریق دو دُز به سه درصد رسیده است.

براساس آمار‌های رسمی، تا کنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

اما ابراهیم رئیسی می‌گوید تا پیش از آغاز ماه‌های سرد سال واکسیناسیون عمومی به اتمام می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسیناسیون کل کشور به ۱۸۰ میلیون دُز واکسن نیاز دارد و در حال حاضر تنها ۱۶ میلیون دُز واکسن تامین شده است.

طبق آمار‌های پایگاه داده ورلد مترز، در حال حاضر میزان ابتلا و شمار مرگ و میر‌ها در کشور‌هایی که تزریق دُز اول واکسن را به پایان رسانده اند، به شدت کاهش یافته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید