حاشیه‌های هیئت‌های محرم از مشهد تا تهران

حاشیه‌های هیئت‌های محرم از مشهد تا تهران

برگزاری مراسم عزاداری در هیات علمدار مشهدالرضا در مشهد بیشتر از دیگر شهر‌ها حاشیه داشته است. علت این امر شرایط بحرانی این شهر است. در همین راستا حتی فرماندار مشهد هشدار داده که با کمبود آمبولانس و تابوت مواجه هستند.

کد خبر : ۹۷۱۰۱
بازدید : ۳۷۴۴
فرادید | انتشار تصاویری از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌هایی که در مشهد، تهران، اصفهان و قم برگزار شده‌اند، بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته است.

به گزارش فرادید؛ درحالی که ستاد ملی مقابله با کرونا شرط برگزاری مراسم مذهبی محرم را رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه هوا اعلام کرده بود. اما شب‌های گذشته هیات‌هایی در شهر‌های مختلف کشور بودند که رعایت پروتکل‎‌های بهداشتی را چندان جدی نگرفتند.

برگزاری مراسم عزاداری در هیات «علمدار مشهدالرضا» در مشهد بیشتر از دیگر شهر‌ها حاشیه داشته است. علت این امر شرایط بحرانی این شهر است. در حالی که حتی فرماندار مشهد هشدار داده که با کمبود آمبولانس و تابوت مواجه هستند.

عدم رعایت پروتکل‌ها در مراسم محرم حاشیه ساز شد
جنجال عزاداری در مشهد و تهران

انتشار تصاویر و ویدیوی عزاداری شب اول محرم در مشهد و همچنین واکنش مداح هیات علمدار مشهدالرضا به افرادی که فیلمبرداری می‌کنند، حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشته است.

اما موضوعی که بسیار بحث برانگیز بوده است، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم و تعدادی از مراسم‌های دیگر بوده است.

از همین رو مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تاکید کرده که هرکدام از هیئات مذهبی که دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده را رعایت نکنند و در بازدید‌های تیم‌های بازرسی که از طریق بازرسی شورای هیئات انجام می‌شود، مشاهده شود یا مردم به ما ارجاع دهند، ما آن‌ها را شناسایی خواهیم کرد و در سه مرحله برخورد می‌کنیم.

هادی صاحبقرانی درباره مراحل برخورد با هیئات مذهبی متخلف گفته است: در مرحله اول تذکر شفاهی می‌دهیم تا روال برنامه‌های خود را اصلاح کنند؛ در مرحله دوم تذکر کتبی می‌دهیم و در مرحله سوم هیئات مربوطه را بر اساس آنچه که در دستورالعمل‌های ابلاغی آمده به مجامعی معرفی می‌کنیم که ظرفیت‌های حقوقی و خدماتی که دستگاه‌ها به هیات‌ها می‌دهند را منع می‌کنند.

از سوی دیگر روز گذشته تصاویری از آیین «اذن عزا» و تعویض پرچم در حرم رضوی منتشر شد و باری دیگر جنجال به پا کرد. عده‌ای به این تصاویر انتقاد کرده و گفته بودند که تصاویر نشان دهنده عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پشت دوربین بوده و فقط مقابل دوربین‌ها پروتکل‌ها رعایت شده است.
عدم رعایت پروتکل‌ها در مراسم محرم حاشیه ساز شد اما ماجرای جنجال سازی هیات‌ها تنها به مشهد ختم نشد و مدتی بعد ویدئو‌هایی هم از هیات‌های عزاداری در جنوب تهران و اصفهان منتشر شد که در مراسم خود هیچ پروتکلی را رعایت نکرده بودند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تخلفات صورت گرفته در یکی از هیأت‌های تهران گفته است: «به این هیأت تذکرات لازم ارائه شد و کمیته انتظامی ستاد ملی کرونا که شامل نهاد‌های امنیتی و انتظامی و ناظران بهداشتی است، پیگیر موضوع هستند و به دلیل نوع رفتار‌ها و تعمد موجود برای عدم رعایت دستورالعمل‌ها برخورد جدی با این هیأت صورت خواهد گرفت.»

او گفته که اگر هم این رفتار، تداوم داشته باشد، قطعا هیأت را تعطیل خواهیم کرد.

همچنین پلیس امنیت گفته که برای مسوولان هیات به‌خاطر این مراسم که در آن پروتکل‌های بهداشتی مراعات نشده، پرونده باز کرده و آن‌ها را احضار کرده است.

عدم رعایت پروتکل‌ها در مراسم محرم حاشیه ساز شد
بازتاب عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری

انتشار تصاویر و ویدیو‌هایی که از مراسم عزاداری شهر‌های مختلف، با انتقاد رسانه ها، هنرمندان و کاربران مواجه شده است.

بسیاری از کاربران معتقدند ادامه دادند به این روندها کنترل بحران کرونا را با مشکل مواجه می‌کند و باید با اینگونه افراد برخورد شود.

روح الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، با انتشار تصاویری از مراسم عزاداری محرم در توئیتر خود نوشت: «این عزاداری سیدالشهدا (ع) نیست؛ اینجا محفل شادی ذبح عقلانیت و مقابله با سیره عقلانی ائمه اطهار است. این تصاویر بازنمایی غوغای خوارج و ماجرای قرآن بر سرنیزه کردن ظاهربینان جاهل در صفین است. کرونا را جدی بگیریم.»

محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم با انتشار ویدئویی، از رعایت نشدن پروتکل‌های کرونا در بعضی هیات‌های عزاداری محرم انتقاد کرده است.

در این میان خبرگزاری فارس و روزنامه جوان نیز در گزارشی به این موضوع انتقاد کرده اند.

روزنامه جوان نوشت:‌ ای کاش دوستان هیئتی در مشهد و تهران و قم و هر جای دیگری لااقل امسال را ملاحظه کنند و بی‌خیال برپایی هیئت با همان سیاق سیزده قرن گذشته شوند.

خبرگزاری فارس هم نوشته است: این‌ها همان‌ها هستند که هزاران هیأت مراعات‌کننده اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را که برای این امر، میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اند و به سختی افتاده‌اند، زیر سوال می‌برند و هیأت و هیأتی را ساختارشکن، حاشیه‌ساز و بی‌مبالات معرفی می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید