اسپیس ایکس راکت عظیم سوپرهوی را روی سکوی پرتاب قرار داد

اسپیس ایکس راکت عظیم سوپرهوی را روی سکوی پرتاب قرار داد

سوپرهوی اولین مرحله از سیستم استارشیپ دومرحله‌ای اسپیس ایکس، با قابلیت استفاده مجدد است، که شرکت در حال توسعه آن برای ارسال افراد و محموله به مریخ و دیگر مقاصد دور است

کد خبر : ۹۷۱۰۵
بازدید : ۳۱۶۰
اسپیس ایکس راکت عظیم سوپرهوی را روی سکوی پرتاب قرار داد
فرادید| جدیدترین نمونه اولیه فضانوردی SpaceX برای اولین بار در روز جمعه (۶ آگوست) به طور مختصر در بالای تقویت کننده عظیم خود قرار گرفت و رکورد جدیدی را برای بلندترین موشک جهان قبل از پرواز آزمایشی برنامه ریزی شده امسال به ثبت رساند.

به گزارش فراید؛ مهندسان آزمایش انباشت را در تأسیسات SpaceX Starbase در تگزاس جنوبی، در نزدیکی روستای بوکا چیکا، با توجه به پخش زنده از Spaceflight ناسا و Spadre.com انجام دادند. SpaceX هنوز در مورد روش انباشتن در توییتر اظهار نظر نکرده است، اگرچه ایلان ماسک بنیانگذار یک به روزرسانی ارسال کرد که نشان می‌داد این شرکت واقعاً می‌خواهد پنج شنبه (۵ آگوست) پشته سازی را تکمیل کند، چند ساعت پس از اتمام راه اندازی Starship به سکوی پرتاب، اما باد می‌کند خیلی بلند بودند.

روز سه شنبه ۱۲ مرداد، اسپیس ایکس اولین بوستر واقعی Super Heavy را از تاسیسات مونتاژ خود در تگزاس جنوبی به محل پرتاب حرکت داد و روز چهارشنبه ۱۳ امرداد، این شرکت با استفاده از یک جرثقیل غول پیکر، راکت ۷۰ متری را بر روی پایه پرتاب بالا برد.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس، که در آنجا حضور داشت تعدادی عکس از بالابر جرثقیل سوپر هوی در توییتر خود به اشتراک گذاشت که یکی از آن‌ها نمایی نزدیک از ۲۹ موتور رپتور روی موشک را نشان میدهد.
اسپیس ایکس راکت عظیم سوپرهوی را روی سکوی پرتاب قرار داد

سوپرهوی اولین مرحله از سیستم استارشیپ دومرحله‌ای اسپیس ایکس، با قابلیت استفاده مجدد است، که شرکت در حال توسعه آن برای ارسال افراد و محموله به مریخ و دیگر مقاصد دور است. مرحله بعدی یک فضاپیما به ارتفاع ۵۰ متر معروف به استارشیپ است.

با قرار گرفتن استارشیپ بر روی بوستر، ارتفاع این سازه به ۱۲۰ متر رسیده است. نمونه‌های اولیه فضاپیمای استارشیپ قبل پرواز کرده اند. به عنوان مثال، در اردیبهشت گذشته، استارشیپ معروف به SN۱۵ یک پرواز آزمایشی به ارتفاع ۱۰ کیلومتر را در آسمان تگزاس جنوبی انجام داد.

سوپرهوی هنوز پرواز نکرده است، اما اسپیس ایکس قصد دارد به زودی این وضعیت را تغییر دهد. سوپرهوی که اخیرا به بوستره معروف شده است، برای پرواز آزمایشی در مدار آماده می‌شود، که همچنین شامل نمونه اولیه استارشیپ SN۲۰ است. بوستر ۴، چند دقیقه پس از بلند شدن در خلیج مکزیک فرود می‌آید. درحالی که SN۲۰ خودش را به مدار می‌رساند، یک دور حول زمین می‌گردد و سپس در اقیانوس آرام، نزدیک جزیره Kauai در هاوایی فرود خواهد آمد.
اسپیس ایکس راکت عظیم سوپرهوی را روی سکوی پرتاب قرار داد

اسپیس ایکس میخواهد این مأموریت را در چند ماه آینده به فضا پرتاب کند، اما زمان بلند شدن آن از زمین دقیقا مشخص نیست. این شرکت هنوز باید بررسی و آزمایش‌های مختلفی را روی بوستر ۴ و SN۲۰ انجام دهد، همچنین چند مرحله لجستیکی نیز برای انجام دادن وجود دارد. به عنوان مثل هم اکنون اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده درحال بررسی اثرات زیست محیطی عملیات پرتاب استارشیپ است و تاریخ پایان آن مشخص نیست.

آیلان ماسک در صفحه توییتر خود نوشت که استارشیب و تقویت کننده سوپر هِوی آن هنوز قبل از آماده شدن برای پرواز به حداقل "۴ مورد مهم" نیاز دارند. این‌ها شامل کاشی‌های محافظ حرارتی نهایی برای استارشیپ، حفاظت حرارتی برای موتور‌های سوپر هوی، مخازن ذخیره پیشرانه سیستم زمینی و بازوی قطع سریع استارشیپ است که احتمالاً به برج دروازه‌ای پد متصل شده است.

به احتمال زیاد هر دوی Starship SN۲۰ و Super Heavy Booster ۴ موتور‌های خود را در آزمایشات آتش جداگانه استاتیک آزمایش می‌کنند. SpaceX به طور معمول چنین آزمایش‌هایی را قبل از پرتاب تجاری انجام می‌دهد و ماه گذشته نمونه اولیه Super Heavy Booster ۳ خود را آزمایش کرد.


منبع: space
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید