خادینسکا پُل؛ چه اتفاقی برای نخستین فرودگاه مسکو افتاد؟!
نخستین زیرساخت فرودگاهی در روسیه به لطف گروهی از خلبانان آماتور و علاقمند به صنعت هوانوردی که از سرمایه خود برای ساخت یک باند و آشیانههای هواپیما در منطقه خادینسکا پل استفاده کردند، شکل گرفت.
کد خبر :
۹۷۳۳۸
بازدید :
۳۸۱۳
خادینسکا پُل (Khodynskoe Pole) که در شمال غرب شهر مسکو قرار دارد از زمان کاترین کبیر بین مردم این شهر به عنوان منطقهای برای برگزاری رویدادهای بزرگ مشهور بوده است. در پایان قرن نوزدهم، تقریبا تمام نمایشگاههای هنری و صنعتی روسیه در اینجا برگزار میشدند.
در ۳۰ می ۱۸۹۶، هنگام جشن تاجگذاری نیکلای دوم و به واسطه وعده ارائه هدایا از طرف امپراتور، حدود نیم میلیون نفر در منطقه خادینسکا جمع شدند. سازماندهی ضعیف مراسم به مرگ حدود ۱۴۰۰ نفر منجر شد.
در سال ۱۹۱۰، نخستین انجمن هوانوردی روسی تحت حمایت امپراتور روسیه تشکیل شد که ریاست آن بر عهده فرمانده منطقه نظامی مسکو بود. پیرو آن، بخشی از منطقه خادینسکا پل به ساخت یک فرودگاه اختصاص داده شد.نخستین زیرساخت فرودگاهی در روسیه به لطف گروهی از خلبانان آماتور و علاقمند به صنعت هوانوردی که از سرمایه خود برای ساخت یک باند و آشیانههای هواپیما در منطقه خادینسکا پل استفاده کردند، شکل گرفت. این در شرایطی بود که منطقه خادینسکا پل همچنان برای برگزاری رژههای نظامی و جشنوارههای غیرنظامی نیز استفاده میشد. پس از ساخت نخستین فرودگاه، نمایشهای هوانوردی نیز به تدریج در این منطقه آغاز شدند.
پس از انقلاب ۱۹۱۷، منطقه خادینسکا پل به مهد هوانوردی شوروی تبدیل شد. در کنار استفاده از محل برای تامین نیازهای ارتش و آموزش و آماده سازی خلبانان، نخستین مسیرهای پرواز غیرنظامی نیز در آغاز دهه ۱۹۲۰ شکل گرفتند. در سال ۱۹۲۲، نخستین پرواز بین المللی روسها بین مسکو - کونیگزبرگ (کالینینگراد) - برلین از فرودگاه این منطقه انجام شد.
در سال ۱۹۲۳، نخستین پرواز منظم بین مسکو و نیژنی نووگورود افتتاح شد و انجمن دوبرولیوت - وزارت هوانوردی غیرنظامی آینده - تاسیس شد. نخستین هواپیماها قادر به حمل چهار تا هشت سرنشین بودند، اما پروازها به شهرهای مختلف هر روز از این منطقه انجام میشدند.
در آغاز دهه ۱۹۳۰، اتحاد جماهیر شوروی پروازهای بین المللی و داخلی منظمی را سازماندهی کرده و حتی یک سرویس مرزی را شکل داده بود. در سال ۱۹۳۱، نخستین پایانه هوایی شوروی در فرودگاه منطقه خادینسکا پل در نزدیکی ایستگاه مترو خط سبز آئروپورت ساخته شد. پس از بررسی در این ترمینال، مسافران با اتوبوس به سمت هواپیما حرکت میکردند.
با این وجود، پس از سقوط یک فروند توپولوف ایانتی-۲۰ در نزدیکی شهرک ساکول در سال ۱۹۳۵، پروازهای غیرنظامی از فرودگاه خادینسکا پل متوقف شدند. از آن زمان به بعد، این فرودگاه برای ارائه خدمات، آزمایش و انجام پروازهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت.
پس از جنگ جهانی دوم، فرودگاههای جدیدی به نامهای ونوکووا، بیکوف و استافیفو در مسکو ساخته شدند که دورتر از مرکز شهر بودند، اما همه از پایانه خادینسکا استفاده میکردند. فرودگاه خادینسکا پل نخستین فرودگاه روسی بود که به میدان آزمایش محصولات شرکتهای ایلیوشین و سوخو تبدیل شد.
در همین حال، وزارت دفاع شوروی زیرساختهای ورزشی خود از جمله استخر شنا، استادیوم، و سالن نمایشگاه را به این منطقه منتقل کرد. در فرودگاه خادینسکا پل، نمایشگاههای هوانوردی نیز برگزار میشدند.
آخرین هواپیما در سوم ژوییه ۲۰۰۳ از فرودگاه این منطقه به هوا برخاست. این در شرایطی بود که هواپیماهای مختلفی همچنان در بخش فرودگاه منطقه حضور داشتند و برنامههایی برای تبدیل شدن آن به یک موزه هوانوردی مد نظر قرار گرفته بود.
اما در نهایت هواپیماها به موزه وادیم زاداروژنی تکنیکس منتقل شده و منطقه خادیسنکا در اختیار مقامات شهر مسکو قرار گرفت. به این ترتیب یک مجوعه ورزشی، یکی از بزرگترین مراکز خرید مسکو و ایستگاه جدید مترو به نام CSKA در این محل ساخته شدند.
در سال ۲۰۱۸، در محل باند فرودگاه خادینسکا یک پارک جدید افتتاح شد. چند وسیله بازی به شکل هواپیما در زمین بازی کودکان باقی ماندند تا یادآور زمانی باشند که یک فرودگاه واقعی در این منطقه وجود داشت. خود باند به یک منطقه بزرگ برای اسکیت سوارها و گردشگاهی برای عابران پیاده تبدیل شده است.
در سال ۲۰۱۸، در محل باند فرودگاه خادینسکا یک پارک جدید افتتاح شد. چند وسیله بازی به شکل هواپیما در زمین بازی کودکان باقی ماندند تا یادآور زمانی باشند که یک فرودگاه واقعی در این منطقه وجود داشت. خود باند به یک منطقه بزرگ برای اسکیت سوارها و گردشگاهی برای عابران پیاده تبدیل شده است.
۰