زنان باردار هنگام واکسیناسیون باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

زنان باردار هنگام واکسیناسیون باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

ضروری است افراد باردار  قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک خود مشورت کرده و توصیه‌های لازم هنگام واکسیناسیون کرونا را مطالعه کنند.

کد خبر : ۹۷۸۱۳
بازدید : ۲۹۸۲
فرادید | با توجه به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و متخصصان، درباره واکسیناسیون مادران باردار، به منظور جلوگیری از بروز خطرات ابتلاء به کووید_۱۹، سایت فرادید توصیه‌های لازم هنگام واکسیناسیون کرونا را برای مادران باردار، در این گزارش ارائه داده است.

به گزارش فرادید؛ اطلاعات غلط درمورد تاثیر واکسن کرونا بر افراد باردار و نحوه تاثیر آن بر باروری، باعث نگرانی مادران باردار از واکسیناسیون شده است. اما به تازگی تحقیقاتی در این خصوص توسط دانشمندان و سازمان بهداشت جهانی انجام شده که نتیجه آن نشان می‌دهد، عدم دریافت واکسن خطرناک‌تر است.

دکتر موسینا، متخصص فنی در بیماری‌های قابل پیشگیری از واکسن و ایمن سازی در دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اروپا، در این باره می‌گوید: «WHO واکسیناسیون زنان باردار را زمانی توصیه می‌کند که مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات احتمالی باشد.»

او افزود: «اطلاعاتی که ما از مطالعات انجام شده پس از معرفی واکسن‌های mRNA به دست آوردیم، نشان داد که زنان باردار پس از واکسیناسیون آنتی بادی تولید می‌کنند و این آنتی بادی‌ها در واقع در خون بندناف و شیر مادر منتقل می‌شوند.»

این نشان می‌دهد که واکسیناسیون نه تنها از زنان باردار بلکه از فرزندان آن‌ها در سنین پایین محافظت می‌کند.

اما واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و باهارات به دلیل محدود بودن مطالعات در این زمینه، برای خانم‌های باردار منع مصرف دارند

از بین واکسن‌های موجود در ایران هم واکسن استرازنکا به صورت محدود در خانم‌های باردار ونیز در دوران شیردهی تزریق می‌شود.

بااین حال انجام واکسیناسیون مادران باردار واجد شرایط در مراکز کشور، در صورت رضایت او پس از مشاوره امکان پذیر است.


توصیه‌های لازم هنگام واکسیناسیون کرونا

ضروری است افراد باردار قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک خود مشورت کنند.

البته برای این افراد در مراکز بهداشت پرونده تشکیل می‌شود. سپس بعداز مراجعه به ماما و تکمیل فرم رضایت نامه، به پزشک ارجاع داده می‌شوند تا بررسی‌های لازم انجام شود.

در این جلسات نکات لازم از سوی کارشناسان به مادران ارائه می‌شود که از جمله این توصیه ها، زمان مناسب تزریق واکسن کرونا است.

ترجیح تعدادی از کارشناسان بر این است واکسیناسیون بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود.

باتوجه به اینکه خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در سه ماهه سوم بارداری زیاد است، کارشناسان می‌گویند که باید مادران واجد شرایط با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت قرار گیرند.

حالا اگر قبل از بارداری و یا زمانی که مادر از بارداری اش اطلاعی نداشته، واکسینه شده، توصیه می‌شود که پس از مشاوره با مادر و طبق ترجیح او «در رابطه با زمان واکسیناسیون» دز دوم واکسن به فاصله ۲۸ روز از دز قبلی و یا بعداز هفته ۱۲ باردازی انجام شود.

درباره گروه سنی مادران بارادار هم توصیه شده که افراد با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران شاغل در سیستم «بهداشت و درمان» در تمام گروه‌های سنی و مادرانی که همسرانشان در بخش‌های کرونا یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند، باید واکسن تزریق کنند.

دکتر ابراهیم قادری می‌گوید: «مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ یا بالاتر، مادران با بارداری‌های دوقلویی و چندقلویی، بارداری با IVF، مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری دیابت، دیابت بارداری، قلبی، فشارخون بالا، مصرف دارو‌های ایمونو ساپرسیو تضعیف کننده سیستم ایمنی، بیماری‌های مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضاء، سیروز کبدی و آسم واجد شرایط جهت دریافت واکسن کرونا هستند.»

بعلاوه، مادرانی که شاغل هستند و رد گروه‌های شغلی اولویت دریافت واکسن هستند، طبق دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری، بدون محدودیت سنی نیز در اولویت قرار می‌گیرند.

از طرفی کارشناسان زمان واکسیناسیون در موارد ابتلاء یا شک به بیماری کووید ۱۹ در مادر باردار و واکسیناسیون مادران باردار شاغل در هر گروه شغلی را تابع دستورالعمل کشوری دانسته اند.

درباره فاصله تزریق واکسن کرونا با واکسن آنفلوانزا یا دوگانه بزرگسال در بارداری هم پزشکان توصیه کرده اند که در صورت امکان ۱۴ روز در نظر گرفته شود.

همچنین تزریق ایمونوگلوبین D هم با واکسن کرونا تداخل ندارد و همچون دستورالعمل‌های ابلاغی سلامت مادران اصورت می‌گیرد.

مادران تحت درمان با دارو‌های ضد انعقادی هم باید اطلاعات لازم را به مسئول و کارشناس بخش واکسیناسیون ارئه دهند تا بتوانند به آن‌ها در این خصوص مشاوره دهند.

طبق گفته دکتر قادری، مادران باردار پس از واکسینه شدن درصورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کرونا، بایستی با اطلاع رسانی به مراکز بهداشتی و درمانی یا کد ۴ سامانه ۴۰۳۰، جهت اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه جهت بررسی وضعیت، اقدام نمایند.

آسیب پذیری مادران باردار و جنین

زنان در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری در برابر خطر ابتلا یه ویروس کرونا آسیب‌پذیر می‌شوند که به همین خاطر کارشناسان و واکسیناسیون ارا بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ در این دوران می‌دانند.

درمورد آسیب پذیر بودن حنین در برابر واکسن کرونا هم کارشناسان گفته اند که هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این دو واکسن مجاز، به جنین آسیب می‌رسانند.

دکتر دنیس جامیسون، رئیس بخش زنان و زایمان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در این باره می‌گوید: «این واکسن‌ها حتی ممکن است جنین را در برابر ابتلا به کووید۱۹ محافظت کنند، گرچه هنوز چنین چیزی اثبات نشده است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید