چرا لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان سر و صدا به پا کرد؟

چرا لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان سر و صدا به پا کرد؟

انتشار تصاویر لباس فرم بانوان تیم ملی فوتبال در ابتدای ماجرا با استقبال عده‌ی زیادی همراه شد. اما کم کم صدای منتقدان به فرم جدید لباس بانوان هم درآمد و گفته شد که این پوشش، پوشش بانوان ورزشکار ما نیست که وزارت ورزش مجوز آن را داده باشد.

کد خبر : ۹۸۶۶۹
بازدید : ۵۱۶۵
فرادید | تیم ملی فوتبال بانوان کشور درحالی عازم تاشکند شده اند که لباس‌های اعضای تیم با واکنش‌هایی همراه بوده و جنجال آفرین شده است. لباس طراحی شده فدراسیون فوتبال برای این بانوان، شامل یک کت و شلوار مشکی، تیشرت سفید، شال و هدبند بوده است.

به گزارش فرادید؛ لباس فرم بانوان تیم ملی فوتبال با تحسین بسیاری از رسانه ها، کاربران و فعالان حوزه ورزش همراه بوده، اما در مقابل برخی رسانه‌ها و یک نماینده مجلس، از پوشش اعضای تیم انتقاد کرده و آن را برخلاف عرف جامعه و مردانه دانسته اند.

در این رابطه خبرگزاری فارس نوشته که لباس رسمی اعزام این تیم، کت و شلواری برخلاف عرف فرهنگی و اجتماعی کشور و بیشتر مردانه است و شباهتی به پوشش عرفی زنان ایرانی ندارد.

فارس بی توجهی به عرف و آداب رسمی اعزام‌های برون مرزی ورزش بانوان را بی سابقه دانسته و تاکید کرده که باید این موضوع توسط نهاد‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین مشرق هم لباس فرم بانوان فوتبالیست را مردانه و برخلاف عرف فرهنگی و اجتماعی کشور دانسته و پوشش آن‌ها را شترگاوپلنگ خوانده است.

مشرق این طراحی را ساختارشکنی دانسته و از مسئولان خواسته با این اقدام برخورد لازم صورت گیرد تا در آینده چنین قبح زدایی‌ها و ناهنجاری‌هایی تکرار نشود.

احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس هم گفته که موضوع طراحی لباس تیم فوتبال بانوان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخ‌گو باشد.

او معتقد است فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست، برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند.

این نماینده مجلس به حضور یک ورزشکار زن با چادر بر روی سکوی قهرمانی اشاره کرده و گفته که این نوع کار‌ها باید سرلوحه اقدامات مسئولان ما باشد.

بر خلاف این اظهارات، عده‌ای اما از فرم جدید لباس تیم ملی فوتبال بانوان حمایت کرده و از این فوتبالیست‌ها با عنوان «دختران شیک‌پوش فوتبال ایران» نام برده اند. برخی از رسانه‌ها هم به فارس و نماینده مجلس تاخته اند.

در همین راستا عصر ایران نوشته است: «فدراسیون فوتبال لباسی کاملا مناسب با عرف جامعه انتخاب کرده است. دختران فوتبالیست لباسی را پوشیده‌اند که ما مثل آن را در مترو، اتوبوس، دانشگاه و خیابان تن بانوان این سرزمین می‌بینیم.»

این رسانه نوشته وقت آن رسیده است که کمی عینک بدبینی را از چشم خود برداریم و واقعیت‌های جامعه را آنگونه که هست ببینیم نه آنطور که دیگران دوست دارند.

سعید مالکی، روزنامه نگار هم در صفحه توئیترش نوشته است: «رئیس کمیته تربیت بدنی کمسیون فرهنگی مجلس به لباس تیم ملی فوتبال زنان ایران ایراد گرفته و خواستار برخورد قانونی با آنان شده است! لابد همان قانونی که خودش معتقد است وگرنه در کدام قانون ابن لباس ایراد دارد؟!»

جنجال بر سر لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان
اعزام بانوان فوتبالیست و آغاز جنجال

۲۴ شهریور امسال تیم ملی فوتبال بانوان برای حضور در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ هند به تاشکند اعزام شدند.

پیش از سوار شدن و در طول پرواز تصاویری از فرم لباس این بانوان فوتبالیست در فضای مجازی منتشر شد. انتشار این تصاویر در ابتدای ماجرا با استقبال عده‌ی زیادی همراه شد.
بسیاری به پوشش اعضای کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک توکیو که با انتقاد‌های بسیاری همراه شده بود، اشاره کرده و گفتند که بالاخره یک لباس مناسب برای بانوان طراحی شد.

اما این در ابتدای راه بود و کم کم صدای منتقدان به فرم جدید لباس بانوان هم درآمد که در این رابطه مهین فرهادی زاد، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گفته که این پوشش، پوشش بانوان ورزشکار ما نیست که وزارت ورزش مجوز آن را داده باشد.

فرهادی زاده گفته است: «ما بخشنامه داریم مبنی بر اینکه ورزشکاران با پوشش رسمی مانتو، شلوار و مقنعه حضور پیدا کنند. در خصوص لباس ورزشی هم در شورای پوشش موارد خاصی وجود دارد. به همین دلیل تذکر لازم به فدراسیون داده شده است.»

براساس گزارش‌های ورزشی، تیم ملی فوتبال بانوان در گروه G با تیم‌های اردن و بنگلادش هم گروه است.
جنجال بر سر لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان
جنجال بر سر لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان
جنجال بر سر لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان
جنجال بر سر لباس فرم تیم ملی فوتبال بانوان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید