همه جزئیات ثبت‌نام مالکان و مستاجران در سامانه املاک

همه جزئیات ثبت‌نام مالکان و مستاجران در سامانه املاک

آذرماه سال گذشته بود که مجلسی‌ها قانون مالیات ستانی از خانه‌های خالی را به تصویب رساندند. طبق این قانون هر واحدمسکونی واقع در تمام شهر‌های بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

کد خبر : ۹۸۷۰۳
بازدید : ۵۲۲۰
فرادید | سامانه املاک واسکان پس از وقفه دو ماهه بار دیگر در دسترس مالکان و مستاجران قرار گرفته است. وزارت راه و شهرسازی می‌گوید که همه مستاجران و مالکان تا پایان مهرماه برای خوداظهاری در این سامانه فرصت دارند.

به گزارش فرادید؛ البته با توجه به توقف دو ماهه سامانه، پیشنهاد شده که مهلت خوداظهاری مالکان و مستاجران تا پایان فصل پاییز تمدید شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه می‌گوید که قرار است این موضوع دوباره در ستاد مبارزه با کرونا بررسی شود.

پیش از این وزارت راه و شهرسازی یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ را برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود.

اما پس از توقف سامانه، رسانه‌ها مدعی شدند که طرح مالیات ستانی از خانه‌های خالی متوقف شده است. از این رو سامانه املاک و اسکان نیز از دسترس کاربران خارج شده است.

ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم چه می‌گوید؟

آذرماه سال گذشته بود که مجلسی‌ها قانون مالیات ستانی از خانه‌های خالی را به تصویب رساندند.

طبق این قانون هر واحدمسکونی واقع در تمام شهر‌های بالای یکصدهزارنفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

در سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه به این واحد‌ها اختصاص می‌یابد.

واحد‌های نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

همه جزئیات ثبت نام مالکان و مستاجران در سامانه املاک
مالکان خانه‌های خالی باید چقدر جریمه بپردازند؟

طبق قانون، مالیات متعلقه در واقع مالیاتی است که به خانه‌های اجاره‌ای تعلق می‌گیرد. بر این اساس واحد‌های بالای ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها که اجاره داده می‌شوند مشمول مالیات هستند.

به این شکل که تا ۳ میلیون تومان درآمد اجاره مشمول ۱۵ درصد، بین ۳ تا ۱۰ میلیون مشمول ۲۰ درصد، بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون شامل ۲۵ درصد، بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشمول ۳۰ درصد و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۳۵ درصد مالیات خواهد شد.

حالا این رقم‌ها با ضرایب شش برابر در سال اول مشمول خانه‌های خالی می‌شود.

البته این بدان معنا نیست که قرار است از همه واحد‌های اجاره‌ای مالیات دریافت شود بلکه ضرایب مالیاتی مربوط به خانه‌های اجاره‌ای بالای ۱۵۰ متر و بالای ۲۰۰ متر مبنایی برای محاسبه مالیات خانه‌های خالی قرار می‌گیرد. یعنی کماکان واحد‌های اجاره‌ای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند.
همه جزئیات ثبت نام مالکان و مستاجران در سامانه املاک

مالکان و مستاجران چگونه ثبت نام کنند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرپرستان خانوار برای خود اظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت خود باید به نشانی amlak.mrud.ir، مراجعه کنند.

البته باید توجه داشته باشید که برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کد ملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید. همچنین برای ثبت واگذاری ملک در سامانه املاک و اسکان ضرورت دارد در کنار اطلاعات ملک در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک انتخاب شود.

در ادامه موجران باید واحد‌های مسکونی خود را که در اختیار مستأجر است در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه "شخص دیگری ساکن است." را انتخاب کرده و اطلاعات مستأجر را در آن وارد نمایند.

چنانچه واحد مسکونی خالی نباشد و خالی نمایش داده شود وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص کنید.

لازم به ذکر است که وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

به یاد داشته باشید امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد و لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به داشته باشید.

نکته دیگر اینکه اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می‌کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید