خودرو‌های پرنده از ۲۰۲۴؟

خودرو‌های پرنده از ۲۰۲۴؟

مارتین می‌گوید: فکر می‌کنم خودرو‌های پرنده تا سال ۲۰۲۴ به استفاده عمومی خواهند رسید و در آن زمان طراحی اپلیکیشنی که امکان مدیریت جابه‌جایی مسافران و حمل بار‌ها را داشته باشد، کار بزرگ و موثری خواهد بود.

کد خبر : ۹۹۰۸۶
بازدید : ۶۶۴۶

تحلیلگران معتقدند خودرو‌های پرنده از چند سال دیگر به‌صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود.

با این حال، اما به سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودرو‌های پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت‌ها، قانون‌گذاران و البته شرکت‌های فعال در این عرصه تبدیل شده است.

رویای پرواز هیچ انتهایی ندارد و همین است که بلندپروازی‌های انسان هر روز شکلی تازه به‌خود می‌گیرند. حالا بعد از هواپیماها، قرار است خودرو‌های پرنده میزبان سفر‌های هوایی ما باشند و به‌گواه ادعای مدیر یک شرکت تکنولوژی، خودرو‌های پرنده از چند سال دیگر به‌صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود.

با این حال، اما به‌سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودرو‌های پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت‌ها، قانونگذاران و البته شرکت‌های فعال در این عرصه تبدیل شده است.

دغدغه وضع قوانین جدید

سفر‌های هوایی به‌خاطر راحتی و صرفه‌جویی در زمان معمولا اقبال خوبی در میان مردم دارند و به همین خاطر انتظار می‌رود ورود خودرو‌های پرنده به‌ناوگان حمل‌ونقل هوایی تحولی تاثیرگذار و چشمگیر باشد. همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، احتمالا بعضی‌ها توانایی خرید خودرو‌های پرنده شخصی خودشان را خواهند داشت، اما اغلب افراد می‌توانند به‌صورت عمومی از آن‌ها استفاده کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا اغلب افراد در جاده‌ها از خودرو‌های الکتریکی یا خودرو‌های خودران استفاده خواهند کرد.

«هاگ مارتین» مدیرعامل شرکت LacunaTechnologies است که استارت‌آپی فعال در زمینه ارائه نرم‌افزار‌های متن‌باز برای صنعت حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید و به‌مدیران شهری برای سیاستگذاری‌های حوزه حمل‌ونقل کمک می‌کند.

او معتقد است که تفاوت مهمی بین امکان پرواز خودرو‌ها و میزان امنیت و قابل اطمینان بودن آن‌ها برای پرواز در آسمان، وجود دارد. به‌عقیده او همین موضوع باعث شده است که مدیریت شکل جدید ترافیک هوایی، محل بحث تازه مدیران شهری بشود.

مارتین می‌گوید: «فکر می‌کنم خودرو‌های پرنده تا سال ۲۰۲۴ به استفاده عمومی خواهند رسید و در آن زمان طراحی اپلیکیشنی که امکان مدیریت جابه‌جایی مسافران و حمل بار‌ها را داشته باشد، کار بزرگ و موثری خواهد بود.»

با این اوصاف است که در این سال‌ها بعضی شرکت‌های خودروسازی مانند فیات‌کرایسلر (FiatChrysler) و شرکت چینی اکسپنگ (Xpeng)، مشغول توسعه خودرو‌های پرنده خودشان هستند. ممکن است بعضی امکان خرید یکی از این خودرو‌های پرنده را داشته باشند، اما قطعا قیمت آن‌ها بالاتر از خودرو‌های الکتریکی و خودران خواهد بود و از آنجایی‌که خودرو‌های غیرپرنده امنیت بیشتری داشته و امکان جابه‌جایی مسافران بیشتری را دارند، محبوبیت بیشتری نسبت به‌خودرو‌های پرنده خواهند داشت.

به‌گفته هاگ مارتین، مدیران شهری این روز‌ها نگران مدیریت ترافیک هوایی با حضور خودرو‌های پرنده در آینده هستند. به این ترتیب انتظار می‌رود قوانین این حوزه شامل مواردی مانند مکان بلندشدن و نشستن خودرو‌های پرنده، مسیر پروازی، زمان پرواز و میزان فاصله‌ای که در حین پرواز باید از یکدیگر داشته باشند، بشوند.

او می‌گوید: «بررسی و تایید نهایی این قوانین احتمالا زمان زیادی می‌برد. در ایالات‌متحده آمریکا دو نهاد اداره هوانوردی فدرال و ناسا مشغول کار و تعامل با شرکت‌های سازنده پهپاد و تاکسی‌های هوایی هستند تا به ارزیابی بهتر و درست‌تری از میزان ترافیک هوایی در آینده برسند. با این اوصاف چندان بعید به نظر نمی‌رسد که در سال‌های آینده به‌جای داشتن یک فرودگاه در هر شهر بزرگ، هزاران فرودگاه در اطراف شهر‌ها ساخته شوند.»

خودرو‌ی پرنده

بازار بزرگ و پرطرفدار چین

ظاهرا ورود خودرو‌های پرنده به‌آسمان تا سه سال آینده، پیش‌بینی نسبتا قطعی است؛ چون یک شرکت دیگر هم این موضوع را تایید کرده. استارت‌آپ XpengHeitech که زیرمجموعه شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ است و در زمینه تولید خودرو‌های پرنده فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که خودرو‌های پرنده ساخت این شرکت در سال ۲۰۲۴ در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت.

این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد، در حال‌حاضر ۴۰۰ نفر کارمند دارد و قرار است این تعداد به‌زودی به ۷۰۰نفر برسد. «ژائو دلی» بنیانگذار این استارت‌آپ اعلام کرده است که خودروی پرنده ساخت این شرکت امکان راندن در جاده را هم دارد.

به‌گفته او، این خودروی الکتریکی پرنده تنها با یک‌بار شارژ کامل، می‌تواند بیش از ۶۰۰ کیلومتر در جاده براند. اما هنوز درباره میزان مسافت پروازی این خودرو در هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر نشده است. خبر‌ها حاکی از آن است که خودروساز‌های دیگر چینی مانند Geely's Terrafugia هم به‌فکر ساخت خودرو‌های پرنده افتاده‌اند.

این شرکت در حال ساخت کارخانه‌ای در حومه شهر ووهان برای راه‌اندازی خط تولید خودرو‌های پرنده خودش است. این در حالی است که شرکت فولکس‌واگن ای‌جی هم مشغول بررسی پتانسیل بازار چین برای تاسیس کارخانه ساخت خودرو‌های پرنده در این کشور است.

همین موضوع قانونگذاران چینی را به فکر انداخته است که تا به‌شکلی جدی وضع مقررات برای پرواز با خودرو‌های پرنده را در دستور کار قرار بدهند.

شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ که خودش را رقیب شرکت تسلا می‌داند، تصمیم دارد سهم بزرگی از حمل‌ونقل هوایی در آینده را به خودش اختصاص بدهد.

با این اوصاف است که «هی شیائوپنگ» مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که شرکتش در حال ایجاد یک تیم تحقیق و توسعه صد نفره برای خودرو‌های پرنده است تا بتواند نیاز بازار‌های آینده، پتانسیل این خودرو‌ها برای حمل بار و جابه‌جایی مسافران و امکان‌سنجی میزان درآمدزایی این صنعت را به‌خوبی بررسی کند.

به‌گفته شیائوپنگ، شرکت اکسپنگ با ورود به‌عرصه خودرو‌های پرنده و صنعت روباتیک، هدف‌های بلندمدتی را در نظر گرفته است تا در آینده‌ای نه‌چندان دور بتواند در جمع بزرگ‌ترین خودروسازان جهان قرار بگیرد.

این شرکت که هشت سال برای طراحی و ساخت نمونه اولیه خودروی پرنده خودش زمان صرف کرده، قرار است اولین محصولش را در سال ۲۰۲۴ روانه بازار کند.

مدل X ۲ دومین نمونه خودروی پرنده این شرکت با امکان جابه‌جایی مسافران است که در ماه جولای گذشته رونمایی شد. این شرکت به‌دنبال ساخت خودروی پرنده‌ای است که امکان بلند شدن و نشستن به‌صورت عمودی را داشته و بتواند در ارتفاع پایین و متوسط هم پرواز کند.

با این همه اکسپنگ هم مانند دیگر شرکت‌های خودروساز تحت‌تاثیر بحران جهانی کمبود تراشه قرار گرفته است. این شرکت در حال‌حاضر سه خودروی الکتریکی را روانه بازار کرده و تصمیم دارد میزان فروش سالانه خودش را به‌۳۰۰ هزار یا ۵۰۰ هزار خودرو برساند.

اما در سال‌جاری میلادی به‌خاطر کمبود تراشه مورد‌نیاز، تحویل خودرو‌های این شرکت به مشتریانش از ماه جولای به‌آگوست موکول شد. این شرکت به‌خاطر تولید و عرضه خودرو‌های الکتریکی ارزان‌قیمت شهرت دارد و انتظار می‌رود همین استراتژی را در بازار خودرو‌های پرنده هم دنبال کند.

خودرو‌های آینده

مدیرعامل اکسپنگ پیش‌بینی کرده است که تمام شرکت‌های خودروسازی در آینده بتوانند وارد صنعت روباتیک بشوند. او معتقد است از آنجایی که بین ۱۰ تا ۳۰ سال آینده، روبات‌ها به‌عنوان یک ابزار حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرکت‌های خودروسازی به‌ناچار باید وارد این صنعت بشوند.

شاید به همین دلیل هم هست که شرکت تسلا در روباتیک سرمایه گذاری کرده و در ماه میلادی گذشته یک روبات انسان‌نما به‌نام تسلا بات را ساخته است. با این همه، اما همچنان بازار خودرو‌های پرنده، جذابیت و مقبولیت بیشتری دارد و به واقعیت نزدیک‌تر است، به‌همین خاطر است که نظر شرکت‌های بزرگی مانند هیوندای و جنرال‌موتورز را هم جلب کرده است.

این شرکت‌ها حالا به دنبال طراحی و تولید انبوه خودرو‌های پرنده هستند تا به‌عنوان تاکسی وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی شوند.

این دو شرکت انتظار دارند که اولین تاکسی‌های هوایی آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ در آسمان به‌پرواز دربیایند. علاوه بر هیوندای و جنرال‌موتورز، شرکت‌های ویرجین آتلانتیک، تویوتا، دایملر و Geely's Terrafugia هم به‌دنبال حضور در بازار تاکسی‌های هوایی هستند. با این حال یکی از مدیران ارشد شرکت جنرال‌موتورز پیش‌بینی کرده است که خدمات تاکسی هوایی تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند بر موانع قانونی و فنی غلبه کرده و به‌صورت رسمی و تجاری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

با این همه رویای پرواز با خودروی پرنده هر روز بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود؛ تا جایی‌که شرکت Archer که در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌های پرواز و نشستن عمودی هواپیما‌ها فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که قرار است تا سال ۲۰۲۴ خودرو‌های پرنده بر فراز شهر لس‌آنجلس به‌پرواز دربیایند. این شرکت تاکید کرده است که تست‌ها و آزمایش‌های اولیه در حال انجام هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید