تزریق سیار واکسن؛ خانه به خانه با مردم

تزریق سیار واکسن؛ خانه به خانه با مردم

البته شهرداری تهران هم ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد و با سازماندهی از طریق وزارت بهداشت می‌توان از ظرفیت‌های این سازمان در موضوع واکسیناسیون در منزل بهره برد.

کد خبر : ۹۹۷۸۰
بازدید : ۴۶۵۰

پرستو رفیعی | بیش از ۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. طبق آمار وزارت بهداشت، آمار تزریق دوز اول واکسن از ۴۷ میلیون نفر گذشته و بیش از ۲۲ میلیون نفر نیز هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

مراکز گاهی شلوغ واکسیناسیون و حتی خالی نماندن اتوبوس‌هایی که تحت عنوان طرح سردار شهید سلیمانی در میادین و خیابان‌های پرتردد واکسن تزریق می‌کنند، از تمایل اقشار مختلف جامعه برای دریافت واکسن خبر می‌دهد؛ این درحالی است که گروهی در منزل چشم به راه مسئولان تزریق واکسن کرونا هستند؛ وعده‌ای که نخستین بار رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد.

۱۲ مردادماه بود که قبادی دانا از واکسیناسیون ۵۱۷ هزار معلول شدید و خیلی شدید در منزل خبر داد. اسامی این افراد طی مکاتباتی فوری به وزارت بهداشت اعلام شد و هماهنگی‌های لازم با دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.

از آنجایی که دستیابی به ایمنی نسبی جامعه با استفاده از تزریق واکسن از اهداف دولت جدید است اقدامات لازم در این باره صورت گرفت؛ دیری نگذشت که وزیر بهداشت از اجرای طرح خانه به خانه برای لکه‌گیری واکسیناسیون خبر داد چرا که به اعتقاد او مهم‌ترین مسأله در کنترل کرونا، انجام واکسیناسیون است که باید به نحو احسن انجام شود.

با این تصمیم امکان بهره‌گیری از طرح واکسیناسیون در منزل برای سایر اقشار جامعه مانند جانبازان و سالمندان بسترگرا که تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند نیز فراهم شد؛ وعده‌ای که امید به زندگی و بازگشت به شرایط قبل از کرونا را در دل گروهی که به‌دلیل ضعف شدید سیستم ایمنی امکان حضور در مراکز تزریق واکسن را ندارند، زنده کرده است.

حالا بیش از یک هفته است که وزارت بهداشت در سامانه salamat.gov.ir امکان ثبت‌نام و دریافتن آنی نوبت تزریق واکسن برای معلولان با درجه شدید و خیلی شدید در سراسر کشور که کد ملی آن‌ها از سوی سازمان بهزیستی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال شده و همچنین سالمندان و سایر افراد بسترگرا را فراهم کرده است.

براساس امکانات مهیا شده محل، روز و ساعت دریافت واکسن نیز توسط فرد متقاضی انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت هم در راستای وعده وزیر بهداشت از اجرایی شدن واکسیناسیون سالمندان معلول و وابسته به تخت در منزل باهمکاری سازمان بهزیستی و از طریق طرح شهید سلیمانی خبر داد.

به گفته دکتر حامد برکاتی؛ مسئولان واکسیناسیون براساس نوبت دهی به منازل متقاضیان مراجعه کرده‌اند و بخصوص در زمینه معلولان این کار آغاز شده است، زیرا تعدادی از افرادی که حتی در منزل وابسته به تخت نبودند هم، به دلایلی واکسن نزدند.

می‌ترسیدم کرونا بگیرم

آقای تقی‌پور بیش از ۸۵ سال دارد و همسر او نیز ۷۳ ساله است. فرزندانشان خارج از کشور زندگی می‌کنند. آقای تقی‌پور می‌گوید: از وقتی پسر سومم هم برای ادامه تحصیل از کشور رفت برادرزاده‌ام در امور خارج از خانه مانند خرید و گاهی رفتن به مطب دکتر کمک‌مان می‌کرد، اما با شیوع کرونا، او کمتر به دیدن ما می‌آید، چون خودش یک بار بیمار شده می‌ترسد ناقل باشد و ما هم بیمار شویم.

او ادامه می‌دهد: برادرزاده‌ام بسختی بیمار شد و شدت بیماری به اندازه‌ای بود که در بیمارستان بستری شد. خدا او را دوباره به ما برگرداند. به همین دلیل کمتر به دیدن ما می‌آید و برای رفع نیاز‌های ما با سوپرمارکت محله هماهنگ کرده که مایحتاج ما را بموقع به دستمان برساند.

داروهایمان را هم می‌خرد و پشت در می‌گذارد. اما می‌دانید همه چیز که خرید وسایل ضروری نیست همین که پیش ما می‌آمد و من؛ فرزندانش را می‌دیدم روحیه‌ام عوض می‌شد و حال روحی‌ام بهتر می‌شد، اما حالا از همین هم محروم هستم.

از طرفی، چون به بیماری‌های دیابت و فشارخون مبتلا هستم پزشک می‌گوید سیستم ایمنی ضعیفی دارم من هم از ترس اینکه مبادا کرونا بگیرم به مرکز تزریق واکسن مراجعه نکردم. آقای تقی‌پور ادامه می‌دهد: خدا به برادرزاده‌ام خیر دهد نام من و همسرم را در سایت نوشت و مسئولان تزریق واکسن برای واکسیناسیون به خانه ما آمدند.

خیلی خوشحالم انگار جان دوباره گرفته‌ام پسرم می‌گوید اگر دوز دوم را هم تزریق کنیم ایمنی ما بیشتر می‌شود و دیگر برادرزاده‌ام می‌تواند بیشتر پیش ما بیاید. خودش هم حتماً یک سفر می‌آید تا دیدارهایمان تازه شود. خانم صدوقی، اما فرزندی دارد که فلج مغزی است.

سال‌های جوانی اش را برای نگهداری از فرزندش صرف کرده است و حالا در کهنسالی برای نگهداری از جگرگوشه‌اش از اقوام و دوستان کمک می‌گیرد؛ البته با شیوع کرونا برای حفاظت از سلامتی فرزندش مجبور شده در قرنطینه بماند و اقوام و آشنایان کمتر به کمک او می‌آیند.

او می‌گوید: همه می‌ترسند ناقل باشند شنیدم فرد ناقل متوجه نمی‌شود که بیمار است و براحتی بقیه را آلوده می‌کند. مانده‌ام دست تنها و از انجام برخی امور مانند حمام بردن فرزندم و تکان دادن او عاجز شده ام. مدام نگرانم که مبادا زخم بستر بگیرد.

از روزی که اعلام کردند در خانه واکسن می‌زنند هرلحظه دعایشان می‌کنم. با تزریق واکسن دیگر می‌توانم از کمک آشنایان استفاده کنم. دعای خیر من بدرقه راه مسئولانی است که جانشان را کف دست می‌گیرند وبرای سلامتی مردم به آن‌ها واکسن می‌زنند.

ظرفیت‌های طرح سردار شهید سلیمانی بسیار راهگشا است

مصطفی سراج مدیرکل سابق مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور درباره واکسیناسیون افراد ناتوان و بسترگرا در منزل به می‌گوید: حدود ۵۱۷ هزار معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. این افراد در زمره افراد با سیستم ایمنی بسیار ضعیف محسوب می‌شوند که اغلب دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

به همین دلیل با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته با ادارات کل در استان‌های مختلف برای فراهم آوردن امکان ایاب و ذهاب این افراد به مراکز تزریق که خوشبختانه دیگر مانند روز‌های نخستین شلوغ و متراکم نیست اقدام کردیم. اما با وجود تمهیدات صورت گرفته بازهم تعداد زیادی از آن‌ها به دلایل مختلف از مراجعه به مراکز واکسیناسیون امتناع کردند.

او می‌افزاید: مشخصات این افراد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و مناطق و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شده است. خوشبختانه با تمهیدات وزارت بهداشت امکان مراجعه به منزل برای این افراد فراهم شده و آن‌ها باید از طریق سایت ثبت‌نام کنند تا مسئولان مربوطه برای تزریق به محل زندگی آن‌ها مراجعه کنند.

سراج تأکید می‌کند: درحال حاضر اطلاعاتی که در خصوص واکسیناسیون در منزل وجود دارد بیشتر مربوط به مراکز بهداشت است.

به این معنا که مسئولان مراکز بهداشتی مانند مرکز بهداشت جنوب تهران با استخراج اطلاعات متقاضیان از سایت وزارت بهداشت در زمانبندی مقرر و با همکاری شهرداری به منزل آن‌ها مراجه می‌کنند و به فرد یا افراد متقاضی واجد شرایط واکسن تزریق می‌کنند.

او در ادامه عنوان می‌کند: البته در برخی از شهر‌ها هم با همکاری اورژانس این امر انجام گرفته و می‌گیرد؛ برای مثال در شهرستان‌هایی مثل دشت آزادگان، اهواز، رشت و گراش واکسیناسیون با همکاری اورژانس صورت می‌گیرد.

این مدیرکل بهزیستی به نقش کلیدی بسیج و طرح شهید سردار سلیمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از شهرستان‌ها نظیر شهرستان کاشمر و چگنی واکسیناسیون با همکاری بسیج صورت گرفته است. اما نکته مهم و قابل توجه این است که می‌توان در اجرای طرح خانه به خانه و واکسیناسیون در منزل که وزیر بهداشت برآن تأکید داشتند از ظرفیت طرح شهید سلیمانی استفاده کرد.

البته شهرداری تهران هم ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد و با سازماندهی از طریق وزارت بهداشت می‌توان از ظرفیت‌های این سازمان در موضوع واکسیناسیون در منزل بهره برد.

یکی از مسئولان مرکز بهداشت جنوب تهران نیز در خصوص اجرایی شدن طرح واکسیناسیون در منزل توسط این مرکز می‌گوید: از آنجایی که همه افراد جامعه باید واکسن دریافت کنند تا بتوانیم این بیماری را در سطح کشور کنترل کنیم واردات واکسن به‌طور گسترده صورت گرفته و فراخوان انجام واکسیناسیون انجام شده است، اما در این میان گروهی مانند معلولین، جانبازان و برخی سالمندان که توان حرکتی ندارند یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند امکان حضور در مراکز تجمیعی واکسیناسیون را ندارند.

او می‌افزاید: برای تزریق واکسن به افرادی که امکان مراجعه حضوری به مراکز تجمیعی را نداشتند در راستای وظایف قانونی و مسئولیت اجتماعی با همکاری ستاد بحران شهرداری منطقه ۱۰ به منازل افرادی که مشخصات آن‌ها در سایت به‌عنوان متقاضی دریافت واکسن در منزل ثبت شده بود مراجعه کرده و واکسیناسیون در منزل را انجام می‌دهیم. خوشبختانه آمار نشان می‌دهد واجدین شرایط از این طرح بخوبی استقبال کرده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید