با این ۵ روش نشان دهید که رهبری کردن را بلدید!

با این ۵ روش نشان دهید که رهبری کردن را بلدید!

وقتی ایده‌ای برای ارائه کردن در جلسات و مقالات‌ها ندارید، می‌توانید سؤال مطرح کنید. پرسیدن سؤال در جلسات یا گفتگو‌هایی که با همکاران‌تان دارید به دیگران کمک می‌کند تا درباره ایده‌های خودشان عمیق‌تر فکر کنند و آن‌ها را پرورش دهند.

کد خبر : ۱۰۷۹۴۹
بازدید : ۲۸۲۲

فرادید | درست است که عنوانِ شغلیِ خاصی ندارید، اما معنایش این نیست که همین‌حالا هم رهبر نیستید. اما اگر می‌خواهید روزی این عنوان را کسب کنید و موقعیت رهبری یا مدیریت را در یک تیم برعهده بگیرید، مشکلی وجود دارد که باید بتوانید آن را حل کنید. باید بتوانید، همین‌حالا که نقش رهبری و هدایت را برعهده ندارید، به همکاران‌تان و کسانی که در محلِ کارتان مسئولِ ترفیع شغلی هستند، نشان دهید که از توانایی هدایت و رهبری تیم برخوردار هستید.


به گزارش فرادید؛ کار کردن در هر تیمی لحظاتی را ایجاد می‌کند که شما می‌توانید توانمندیِ رهبری و هدایت تیم را در آن لحظات نشان دهید. اما ممکن است خودتان متوجه این توانمندی نشده یا آن را تشخیص نداده باشید.


اینجا من ۵ روش را به شما معرفی می‌کنم که می‌توانید به کمک آن‌ها آن لحظاتِ خاص رهبری را تشخیص دهید، بر اساس آن‌ها عمل کنید و از آن‌ها به عنوان استدلالی قوی استفاده کنید تا توضیح بدهید چرا همان رهبری هستید که سازمان‌تان به آن نیاز دارد:


۱. مسئولیت بپذیرید
وقتی وظایف جدید پدید می‌آید، برای انجام دادنِ آن‌ها پیش‌قدم شوید و نخستین فردی باشید که به واسطه مهارت‌هایی که دارد برای انجام آن وظایف داوطلب می‌شود. نکته: نباید برای انجام هر کاری داوطلب شوید؛ فقط کار‌هایی که فرصتی واقعی برای توسعه مهارت‌های‌تان یا نمایش آن‌ها را فراهم می‌کنند را گزینش کنید.


علاوه‌بر‌آن، حتی زمانیکه پروژه‌ها با اشکال مواجه می‌شوند هم مسئولیت کمک کردن را بپذیرید. بسیاری از آدم‌ها در این مواقع تلاش می‌کنند دیگران را متهم کنند و عذرو‌بهانه بیاورند، اما رهبرانِ واقعی مسئولیتِ مشکلات را می‌پذیرند و برای یافتنِ راه‌حل و درس‌گرفتن از مسئله کار می‌کنند.


ذهنیتِ پذیرشِ مسئولیت است که رهبرانِ الهام‌بخش را از رهبرانی که به اجبار هدایت تیم را پذیرفته‌اند، متمایز می‌کند.


۲. دیگران را دخیل کنید
هر سازمانی نیاز به رهبرانی دارد که باو دارند موفقیت تیم به موفقیتِ فردی ارجح است. بهترین روش برای نمایش این قابلیت آن است که دیگران را در ملاقات‌ها، جلسات طوفانِ ذهنی و تصمیم‌گیری‌های اساسی دخالت دهید.

سطحی که دیگران را در پروژه‌های‌تان دخیل می‌کنید یا به دیگران پیشنهاد می‌دهید که در انجام پروژه‌های‌شان با آن‌ها همکاری کنید، نشان‌دهنده سطحی است که برای هدایت و رهبری تیم آمادگی دارید.


هرچه همکاری‌تان بیش‌تر شود، از تنوع تجربه‌ها و مهارت‌ها چیز‌های بیش‌تری می‌آموزید. علاوه‌بر‌آن، روابط‌تان را با همان آدم‌هایی گسترش می‌دهید که ممکن است روزی بخشی از تیمی باشند که قرار است هدایت و رهبری‌اش را برعهده بگیرید.


۳. برای سخنرانی پیش‌قدم شوید
برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌های‌تان در جلسات تمایل نشان دهید، به همکاران یا ناظران پروژه‌تان مشتاقانه بازخورد بدهید و مشتاقانه از ایده‌های خودتان یا دیگران، در هنگام تصمیم‌گیری، حمایت کنید. نیازی نیست یک برون‌گرای پرسروصدا باشید که مدام افکارش را با صدای بلند به زبان می‌آورد، اما باید ایده‌های‌تان را بیرون بریزید و از آن‌ها حمایت کنید.


اگر صدای‌تان در ملاقات‌های گروهی شنیده نمی‌شود، می‌توانید به‌طور خصوصی با کسانی که نیاز است ایده‌های‌تان را بشنوند، صحبت کنید. این ملاقات می‌تواند چهره‌به‌چهره را از طریق ای‌میل باشد.


اما اگر واقعاً باور دارید ایده بزرگی برای کمک کردن به سازمان یا پروژه دارید، باید درباره آن با تیم‌تان صحبت کنید. این کار به دیده شدن به عنوانِ کسی که قابلیت رهبری کردن را دارد، کمک می‌کند.


۴. سؤال بپرسید
وقتی ایده‌ای برای ارائه کردن در جلسات و مقالات‌ها ندارید، می‌توانید سؤال مطرح کنید. پرسیدن سؤال در جلسات یا گفتگو‌هایی که با همکاران‌تان دارید به دیگران کمک می‌کند تا درباره ایده‌های خودشان عمیق‌تر فکر کنند و آن‌ها را پرورش دهند.


سؤال پرسیدن هم‌چنین نشان‌دهنده میزانِ علاقه‌مندی و اشتیاق شما به تیم و توانایی شما در دیدنِ چیز‌هایی است که دیگران ممکن است متوجه آن نشوند.


پرسش‌گری فرصتی برای کمک به پروژه‌ها در زمانیست که ایده‌ای در اختیار ندارید. درنهایت، پرسیدنِ سؤال‌های هوشمندانه اغلب باعث می‌شود که به عنوان منبعِ قابل‌اعتمادی برای توصیه و کمک دیده شوید و ممکن است اعتماد کافی برای هدایت تیم را کسب کنید.


۵. تحویل دهید
همیشه چیزی را که قول داده‌اید، به موقع تحویل بدهید. کارتان را به موقع و بر اساسِ استاندارد‌هایی که از شما انتظار می‌رود، انجام دهید. وقتی برای انجام وظیفه‌ای داوطلب می‌شوید، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آن را به بهترین نحو تحویل دهید.


اغلب در سازمان‌ها به کسانی که به سرعت‌العمل در انجام کار‌ها معروف شده‌اند، نقش‌های رهبری پیشنهاد می‌شود. مهم است که عهده‌دارِ وظایف تیمی باشید، سخنرانی کنید و سؤال بپرسید. اما اگر همه این کار‌ها را انجام بدهید و در تحویل تکالیف و وظایف موفقیت‌آمیز عمل نکنید، نمی‌توانید نقشی که به شما واگذار شده است را برای مدت طولانی حفظ کنید؛ چه برسد به اینکه برای رهبری تیم انتخاب شوید.


به‌خاطر داشته باشید: لازم نیست که این ۵ فعالیت در راستای کسبِ موقعیتِ رهبری انجام شوند؛ این کار‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های تازه کسب کنید و برنامه توسعه رهبری خودتان را ایجاد کنید. این کار‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مصاحبه شغلی درباره توانمندی ها‌ی تان حرف بزنید، اما ازهمه‌مهمتر، ابزار جدیدی را در اختیارتان می‌گذارد که برای انجام بهتر وظایف و کار‌ها به شما کمک می‌کند.


به‌این‌طریق شما ـ حتی پیش از آنکه موقعیتِ رهبری را کسب کنید ـ تبدیل به رهبری می‌شوید که قادر است به تیمش کمک کند تا کارش را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.


منبع: Ted.com
نویسنده: David Burkus PhD
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید