رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!

تخمین زده شده اقتصاد جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) حدود ۵/۲ درصد کوچک شود؛ که این بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه‌های گذشته توصیف شده.

کد خبر : ۸۱۲۷۳
بازدید : ۴۸۰۶
رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!
پیش‌بینی بانک جهانی این است که در سال ۲۰۲۱ میلادی اقتصاد جهان با خروج از رکود ۴/۲ درصد رشد کند

بانک جهانی در گزارشی که درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) منتشر کرده به تفصیل به تاثیر منفی شیوع کووید-۱۹ بر اقتصاد جهان و کشور‌های مختلف پرداخته است.

در این گزارش به سرعت "هشدار دهنده" شیوع کرونا و سرایت آن به میلیون‌ها نفر در جهان اشاره شده که درپی آن کشور‌ها مجبور شدند با وضع محدودیت‌هایی به مقابله این بیماری بروند؛ این اقدامات باعث شد "فعالیت‌های اقتصادی تقریبا متوقف شوند. "

بانک جهانی گفته اتفاق اخیر بزرگترین "شوک" اقتصادی بوده که جهان در دهه‌های گذشته شاهد آن بوده است. تخمین زده شده اقتصاد جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) حدود ۵/۲ درصد کوچک شود؛ که این بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه‌های گذشته توصیف شده.
رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!
بانک جهانی
تخمین رشد اقتصادی جهان نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان که در ماه ژانویه و در ابتدای شیوع بیماری اعلام شده بود نزدیک به ۸ درصد تنزل کرده است. پیش‌بینی بانک جهانی این است که در سال ۲۰۲۱ میلادی اقتصاد جهان با خروج از رکود ۴/۲ درصد رشد کند.

بانک جهانی در گزارش خود گفته بیشترین رکود امسال متوجه کشور‌های حوزه یوروست که اقتصاد آن‌ها بیش از ۹ درصد کوچک می‌شود؛ بر همین اساس پیش‌بینی شده اقتصاد آمریکا امسال بیش از ۶ درصد کوچک شود.

بر اساس این پیش‌بینی، چین به رکود نمی‌رود و رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ یک درصد اعلام شده است.
رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!
بانک جهانی رکورد اقتصادی امسال را بزرگترین رکود طی دهه‌های گذشته توصیف کرده

در این گزارش گفته شده بیشتر کشور‌های جهان در پی شیوع کووید-۱۹ امسال (۲۰۲۰) بزرگترین رکود و کاهش درآمد سرانه از سال ۱۸۷۰ میلادی را تجربه می‌کنند.

بانک جهانی می‌گوید رکود اقتصادی کشور‌ها روند سال‌ها پیشرفت برای دستیابی به اهداف توسعه را "معکوس می‌کند" و میلیون‌ها نفر در جهان در دوباره در معرض "فقر شدید" قرار خواهند گرفت.

در اقتصاد‌های در حال توسعه به مسائلی نظیر سیستم ضعیف بهداشت و درمان، از دست رفتن تجارت و توریسم، بالا رفتن بدهی و در مورد کشور‌های دارای منابع نفت و گاز به تحت تاثیر قرارگرفتن صادرات در پی شیوع کرونا اشاره شده است.

مبنای تخمین‌های ارائه شده در این گزارش بر این است که در کشور‌های پیشرفته محدودیت‌ها تا پایان نیمه اول سال برداشته شود که بعدا کشور‌های در حال توسعه با تاخیر اقدام مشابهی را پیش بگیرند.

سقوط تاریخی قیمت و تقاضای جهانی نفت هم از مواردی بوده که در این گزارش به آن اشاره شده؛ هر چند ضمن برشمردن تبعات منفی قیمت پائین نفت از این شرایط به عنوان فرصتی برای اصلاحات ساختاری در اقتصاد بعضی کشور‌ها یاد شده.

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!
بانک جهانی پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ۵/۳ درصد کوچکتر شود

رشد اقتصادی ایران
گزارش بانک جهانی به شرایط اقتصادی ایران در پی شیوع کووید-۱۹ اشاره شده و از آن به عنوان اولین کشوری یاد شده که در منطقه خاورمیانه این بیماری در آن شیوع یافت.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ۵/۳ درصد کوچکتر شود و در سال بعدی میلادی (۲۰۲۱) اقتصاد ایران با خروج از رکود ۲/۱ درصد رشد کند.

وضعیت اقتصادی امسال ایران بر اساس این پیش‌بینی به نسبت سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) بهبود یافته است؛ تخمین بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی منفی۸/۲ درصد بود.

تورم در ایران: فروردین ۱۳۸۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۹
رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۱؟!

منبع: مرکز آمار ایران

پیش‌بینی قبلی بانک جهانی (گزارش ژانویه) از رشد اقتصادی امسال ایران در سال جاری میلادی که ماه ژانویه آن را ارائه کرد، بی‌تغییر باقی مانده. در این گزارش گفته شده نرخ تورم در ایران سال به سال کاهش یافته و نرخ آن در سال جاری میلادی حدود ۲۰ درصد تخمین زده شده است.

بانک مرکزی ایران اخیرا هدف تورمی اعلام کرد که برای یک سال آینده این نرخ ۲۲ درصد با ۲ واحد نوسان تعیین شده است. مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت را ۲۹/۸ درصد اعلام کرده.

بانک جهانی در ادامه این گزارش به ادامه کاهش تولید صادرکنندگان نفت از جمله ایران در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده. گفته شده کاهش رشد اقتصادی ایران که در دوسال اخیر اتفاق افتاده "امسال هم ادامه می‌یابد" ودلیل آن تاثیر شیوع کرونا بر مصرف داخلی و خدمات اعلام شده.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید