بررسی فرق کارآفرینی و اشتغال زایی

بررسی فرق کارآفرینی و اشتغال زایی

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت هولدینگ پارس پندار نهاد، فرق کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که، کارآفرینی یک شغل جدید و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می کند، در صورتی که اشتغال زایی برای پاسخ به تقاضاهای بازار و برای جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای کسب و کارهای راه اندازی شده می پردازد.

کد خبر : ۱۴۴۸۰۳
بازدید : ۵۲

فرق کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که کارآفرینی مربوط به بخش خصوصی است ولی اشتغال زایی در بخش دولتی هم می تواند صورت بگیرد.

همین طور کارآفرینی موجب می شود تا یک کسب و کاری نو در جامعه ایجاد شود ولی اشتغال زایی موجب جذب نیرو با هدف پاسخ به تقاضای بازار می شود. کارآفرین به شخصه اداره ی تمامی امور را متحمل می شود.

به این صورت که این امور از سود تا ضرر و زیان بر عهده ی شخص کارآفرین است. در صورتی که کارمندان به صورت مقرر و در زمان تعیین شده، حقوق و مزایای خود را دریافت می کنند. 

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت هولدینگ پارس پندار نهاد، فرق کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که، کارآفرینی یک شغل جدید و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می کند، در صورتی که اشتغال زایی برای پاسخ به تقاضاهای بازار و برای جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای کسب و کارهای راه اندازی شده می پردازد.

کارآفرینی موجب ایجاد درآمد شده ولی اشتغال زایی به توسعه ی کسب و کار موجود بدون نیاز به تغییر دادن عناصر اصلی آن می نماید.  امروزه با در نظر گرفتن این موضوع که تعداد زیادی از کشورهای برتر جهان با تمرکزی که بر روی موضوع کارآفرینی داشته است، موجب ایجاد سیاست های کارآفرینانه شده اند. از دیگر تفاوت های میان کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که کارآفرینی مربوط به بخش خصوصی است. 

در صورتی که اشتغال زایی وظیفه ی دولت برای ایجاد درآمد می باشد. دولت هر کشور موظف است تا فرایند ها و فعالیت هایی را که منجر به اشتغال زایی بیشتر می شوند را ایجاد کرده و از آن ها حمایت کنند.

دکتر آریا پارسا که کسب و کارهای موفق زیادی در کارنامه خود دارد بر این باور است که کارجویان با کسب دانش و اطلاعات کافی در ارتباط با تفاوت میان کارآفرینی و اشتغال زایی می توانند دیدگاه شفاف تر و روشن تری را نسبت به اهداف و شغلی که قصد راه اندازی آن را دارند، داشته باشند.

ارتباط بین کارآفرینی و اشتغال زایی

کسب آگاهی در مورد فرق کارآفرینی و اشتغال زایی و تفاوت میان هر دوی آن ها موجب می شود تا افراد کارجو با دیدی روشن تر وارد بازار کار شوند. در این بخش به بررسی ارتباط بین کارآفرینی و اشتغال می پردازیم.

دکتر آریا پارسا معتقد است که امروزه واژه ی کارآفرینی در میان مردم بسیار رواج پیدا کرده است، به طوری که اکثر مردم  کارآفرینی را با اشتغال زایی اشتباه می گیرند. 

2

در کارآفرینی نحوه ی توسعه ی کسب و کارها به گونه ای است که ایده ی جدید از صفر وارد مرحله عمل می شود. به این صورت که، این ایده ی نو تا جایی پیش می رود تا به مرحله ی اجرا و سوددهی برسد.

البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که شروع یک کارآفرینی همواره با قبول برخی ریسک هایی همراه است. ارتباط بین کارآفرینی و اشتغال زایی به این شکل است که در صورت موفقیت کارآفرینی، شغل مورد نظر منجر به تولید و معرفی یک محصول یا خدمتی جدید به جامعه می شود.

برای آشنایی با شخصیت دکتر آریا پارسا و کسب و کارهای موفق اینجا کلیک کنید.

تعریف اشتغال زایی

در این بخش از محتوای فرق کارآفرینی و اشتغال زایی، به بررسی تعریف اشتغال زایی می پردازیم. اشتغال زایی به فرایند خلق فرصت های شغلی به خصوص برای اشخاصی که فاقد کار هستند، گفته می شود.

به بیان دیگر تعریف اشتغال زایی به معنای استفاده از یک عامل تولید به وسیله ی شرکت ها و موسسات دولتی برای استخدام و مشغول بودن در کار است. توزیع بخش عمده ای از نیروی انسانی می تواند موجب اشتغال زایی در انواع پروژه ها شود.

به این صورت که موسسات آموزشی نقش به سزایی در ترویج تکنولوژی های روز با تربیت نیروهای انسانی ماهر و کارآمد دارند. این نیروی انسانی ماهر و کارآمد با تکیه بر استراتژی های مدرن تولید  موجب ارتقاء صنایع می شوند. 

نحوه ی ایجاد اشتغال زایی

در این بخش از محتوای فرق کارآفرینی و اشتغال زایی به بررسی نحوه ی ایجاد اشتغال زایی می پردازیم. واژه ی اشتغال زایی زمانی باید به کار گرفته شود که یک صنعت خاص برای این که تقاضای بازار را برای محصولات و یا خدمات خود بتواند برطرف کند، نیاز به استخدام نیروی کار داشته باشد. اشتغال زایی به دو صورت ایجاد می شود که به شرح زیر است:

توسط دولت با حمایت و سرمایه گذاری  در پروژه ها: یکی از روش های اشتغال زایی برای کارجویان به وسیله ی دولت و با حمایت و سرمایه گذاری در پروژه ها می باشد. به این صورت که دولت با حمایت و سرمایه گذاری در پروژه های مختلف موجب شکل گیری فعالیت ها و ایجاد کسب و کارهای جدید می شود.

اشتغال زایی که با حمایت دولت ایجاد می شود شامل برخی قراردادهایی می باشد. تمامی این قراردادها در زمینه های نظامی، مهندسی، زیرساختی و ... با بخش های خصوصی بسته می شوند. همین طور برای اشتغال زایی دولت می تواند با حمایت از برنامه های در حال اجرا، باعث تسهیل شدن نتیجه بخشی آن ها شود. این روش یکی از راحت ترین روش های اشتغال زایی است، چون کارجویان با یک منبع بی نهایت پول و اعتبارات مالی طرف هستند. 

توسط شخص: از دیگر روش های اشتغال زایی توسط شخصی خاص و افرادی که اقدام به راه اندازی کسب و کار خود کرده اند. به این صورت که افراد و سرمایه گذارانی هستند که با راه اندازی کسب و کار خود، سهمی از بازار را در دست گرفته اند و موجب اشتغال زایی برای کارجویان شده اند. 

3

ایده های  اشتغال زایی

فرق کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که، کارآفرینی به کسب و کاری گفته می شود که از صفر شروع به کار کرده است. در صورتی که اشتغال زایی موجب ایجاد درآمد برای نیروی کار و افراد کارجو می شود.  هر فرد می تواند ایده های  اشتغال زایی متنوع و متفاوتی داشته باشد. از جمله ایده های اشتغال زایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولیدی پوشاک: یکی از فرصت های شغلی جدید و پردرآمد، راه اندازی تولیدی پوشاک می باشد. از آن جایی که پوشاک یکی از نیازهای اصلی هر فرد به شمار می آید، با راه اندازی تولیدی پوشاک می توان به درآمد قابل توجهی دست پیدا کرد. همین طور برای این شغل با توجه به گستردگی برند تولیدی نیاز به تعدادی نیروی کار می باشد. به همین دلیل راه اندازی کارخانه و یا تولیدی پوشاک می تواند موجب اشتغال زایی شود. 

تولیدی پنل های خورشیدی: یکی از بهترین روش ها و ایده های کارآفرینی و اشتغال زایی، راه اندازی تولیدی پنل های خورشیدی می باشد. این روش کسب درآمد به دلیل این که هنوز در کشور ایران اشباع نشده است، از آینده ی شغلی بسیار خوبی برخوردار است.

در آینده به خاطر افزایش هزینه های انرژی، اکثر مردم برای کاهش هزینه های خود مستلزم خریداری و تهیه ی پنل های خورشیدی خواهند شد. از این رو با راه اندازی یک کارگاه تولیدی پنل های خورشیدی می توان موجب اشتغال زایی افراد زیادی هم شد. 

4

تولیدی قالی بافی دستبافت: یکی دیگر از بهترین ایده های کارآفرینی و اشتغال زایی در ایران، تولید قالی دستبافت می باشد. این هنر در کشور ایران از گذشته ی بسیار زیادی برخوردار است. با راه اندازی یک کارگاه تولیدی قالی بافی می توان موجب اشتغال زایی نیروهای کاری بسیار زیادی شد. امروزه استفاده از قالی های دستبافت نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا بسیار ترند شده است. از این رو با راه اندازی یک کارگاه تولیدی فرش می توان به درآمد قابل توجهی دست پیدا کرد.  

تولید آب معدنی: راه اندازی کارگاه تولید آب معدنی یکی دیگر از ایده های کارآفرینی و اشتغال زایی می باشد. امروزه استفاده از آب معدنی به دلیل املاح و مواد معدنی که دارند، در میان مردم بسیار رواج پیدا کرده است. از این رو با راه اندازی یک شرکت تولید آب معدنی می توان موجب کسب درآمد افراد زیادی شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید