صادرات به روسیه با سرمایه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان

صادرات به روسیه با سرمایه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان

بازار کلان روسیه با جمعیت حدود 150 میلیون نفر، یکی از بزرگترین بازارهای منطقه و جهان است. برای داشتن سهم در این بازار بزرگ شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌های متفاوتی مانند صنعتی، غذایی، خدماتی و پتروشیمی فعالیت کنند.

کد خبر : ۱۶۶۲۱۸
بازدید : ۹۶

به جرات می‌توان گفت روسیه بیش از هر کشور دیگری در جهان سرشار از منابع طبیعی است. این کشور پهناور دارای منابع فراوانی مانند نفت، گاز طبیعی، الوار و مواد معدنی با ارزش مانند مس، الماس، سرب، روی، بوکسیت، نیکل، قلع، جیوه، طلا و نقره است که بیشتر آنها در سیبری و خاور دور هستند.

روسیه که با اسم رسمی فدراسیون روسیه در جهان شناخته می‌شود، در شمال آسیا و اروپای خاوری قرار شده و با اقیانوس آزام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای سیاه، دریای خزر و دریای بالتیک مرز آبی دارد. کشور روسیه دارای مرز زمینی با 14 کشور آسیایی و اروپایی و مرز آبی با دریای برینگ، ژاپن، خزر، سیاه و بالتیک است.

همچنین روسیه با مساحت بیش از 17 کیلومتر مربع بزرگترین کشور جهان است که محدوده بزرگی از قلمروهای مختلف را پوشش می‌دهد و بسیاری از این منطقه‌ها با روش‌های معمول حمل و نقل قابل دسترس نیستند. از نظر حجم جمعیت نیز روسیه از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست.

قسمت‌هایی از روسیه در آسیا و قسمتی دیگر در اروپا قرار گرفته و جالب است بدانید که پایتخت آن، شهر مسکو در قاره اروپا قرار دارد و بزرگترین شهر اروپا نیز شناخته می شود. در کنار همه این منابع کشور روسیه با داشتن شرایط آب و هوایی سخت و سرمای شدید، امکان کشت محصولات کشاورزی و به خصوص مواد غذایی را در خاک خود ندارد.

با در نظر گرفتن رابطه سیاسی خوب دولت ما با روسیه، بازار این کشور به یکی از بهترین فرصت‌ها برای صادرکنندگان ایرانی تبدیل شده است. در واقع سال‌هاست که تعامل‌های اقتصادی ارزشمندی بین روسیه و ایران برقرار است به طوری که در سال 2021 میزان مبادلات تجاری بین این دو کشور به 4 میلیارد دلار رسیده است.

با این وجود برای داشتن تجارت پرسود و صادرات مستمر به روسیه باید بازار این کشور را با دقت مورد بررسی قرار بدهید و پتانسیل‌های محصولات متفاوت را در زمینه صادرات مقایسه کنید. پس از انتخاب کالا و شناخت بازار ما رد تجیار به شما خواهیم گفت چطور صادرات به روسیه را با سرمایه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان شروع کنید.

بازار روسیه

بازار کلان روسیه با جمعیت حدود 150 میلیون نفر، یکی از بزرگترین بازارهای منطقه و جهان است. برای داشتن سهم در این بازار بزرگ شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌های متفاوتی مانند صنعتی، غذایی، خدماتی و پتروشیمی فعالیت کنند.

با توجه به تنوع محصولات صادراتی و وارداتی در دو کشور تجارت با روسیه برای بازرگان‌های ایرانی یک فرصت فوق‌العاده به شمار می‌رود. همچنین روسیه به عنوان همسایه ایران دسترسی را به بازارهای خارجی دیگری اعم از کشورهای اسکاندیناوی، اروپا و آسیای مرکزی را برای ایرانی‌ها فراهم می‌کند.

فرآوری محصولات مشترک و همکاری در تولید و توسعه از دیگر مزایای تجارت با روسیه است. به عنوان مثال فعالیت در صنایع ساختمانی، انرژی، صنایع الکترونیک، تولید خودرو، قطعات خودرو و لوازم خانگی فرصت‌های جدیدی را برای دو کشور به همراه دارد.

علاوه بر این‌ها ایران و روسیه به عنوان دو کشور با موقعیت‌های جغرافیایی مهم و استفاده از خطوط حمل و نقل راه آهن، خطوط لجستیک و هوایی به بازارهای دیگر دسترسی آسانی دارند. همچنین محدودیت‌های تجاری روسیه و اروپا فرصت‌های بی‌نظیری را برای صادرات به روسیه برای بازرگان‌های ایرانی به وجود آورده است. به طور خلاصه تجارت با روسیه برای ایران یک فرصت بسیار مهم است که به عنوان یک بازار عظیم و منعطف می‌تواند به توسعه صادرات و واردات کشور ایران کمک کند. در حال حاضر روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته می‌شود و هر سال میزان قابل توجهی از انواع تولیدات ایرانی به این کشور صادر می‌شود.

ایران و روسیه

این روزها ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری در نقش شرکای استراتژیک در حال تقویت روابط سیاسی و تجاری خودشان هستند، به طوری که رفت و آمدهای مکرر هیئت‌های بلند پایه سیاسی- تجاری هر دو کشور و امضا توافقنامه‌ها و سندهای مهم تجاری بین ایران و روسیه رشد بی سابقه‌ای داشته است.

روسیه با داشتن 24 منطقه ویژه اقتصادی، تجاری، صنعتی و همچنین عضو بودن در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مهم مانند شانگهای، اورآسیا و بریکس بزرگترین فرصت تاریخی برای صادرات تولیدات و خدمات ایرانی به شمار می‌رود. براساس آمار در حال حاضر فرصت 100 میلیارد دلاری برای ورود کالاها و خدمات ایرانی در روسیه وجود دارد.

چه کالایی به روسیه صادر کنیم؟

چه کالایی به روسیه صادر کنیم؟

صادرات همواره یکی از راه‌های مهم رونق گرفتن کسب و کارها و از روش‌های ارز آوری به داخل کشور به شمار می‌رفته است. روسیه با داشتن جمعیتی حدود 150 میلیون نفر یک بازار بزرگ و پررونق برای صادرکنندگان ایرانی است. این کشور با حجم وارداتی برابر با 300 میلیارد دلار در سال 2021 رتبه بیست و دومین واردکننده عمده انواع کالا را در جهان دارد.

تجارت روسیه با این میزان واردات سهم بالایی از حجم کل واردات جهان را به خود اختصاص داده است. طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول، روسیه دهمین اقتصاد برتر دنیا و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان به شمار می‌رود.

در کنار این‌ها با توجه به روابط ایران و روسیه و واردات عمده این کشور در زمینه انواع مواد غذایی، خدمات مهندسی پیشرفته، انرژی‌های تجدید پذیر، مواد و مصنوعات پلاستیکی، فولاد، گوشت و سایر محصولات صادرات به روسیه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید.

چرا محصولات کشاورزی بهترین گزینه برای صادرات به روسیه هستند؟

کشور روسیه با وجود داشتن قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه با تجارت خارجی موافق است. تجارت خارجی ۵۱/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می‌دهد. خوب است بدانید بیشترین کالاها و محصولات صادر شده به روسیه خودرو، قطعات خودرو، دارو و تجهیزات هواپیما، هلیکوپتر هستند که قسمت عمده آن از چین، آلمان، بلاروس، آمریکا و ایتالیا وارد خاک روسیه می‌‍شوند.

جالب است بدانید روسیه بزرگترین واردکننده سیمان نسوز، کاغذ دیواری، مس، توربین‌های هیدرولیک و طرح‌های معماری در جهان بود. روسیه به دلیل شرایط آب هوایی که دارد، توانایی کاشت محصول در هر فصل را ندارد و به همین دلیل محصولات کشاورزی در آنجا در هر زمان از سال مورد نیاز است.

مثلا در روسیه قابلیت کاشت انواع فلفل و بادمجان وجود ندارد و در عین حال تقاضای بسیاری دارد. علاوه براین پوشاک، خوراک دام، لوازم آرایشی و بهداشتی و مصالح ساختمانی از دیگر کالاهای مورد نیاز در کشور روسیه است.

برای شروع صادرات به روسیه به چقدر سرمایه نیاز داریم؟

شاید باورش برای شما سخت باشد اما صادرات به روسیه را می‌توانید حتی با ۵۰ میلیون سرمایه اولیه شروع کنید. یکی از روش‌های آغاز تجارت در روسیه، ثبت کردن شرکت در این کشور و انجام بازاریابی و فروش برای تامین‌کنندگان و شرکت‌های تولیدی است.

در کنار این می‌توانید در زمینه بازاریابی شرکت‌های واسطه ای که پیش‌تر در روسیه ثبت شده اند را شناسایی کرده تا کالای شما را خریداری کنند و به فروش برساند.  راه دیگر برای شروع این است که خود شما، تولید کننده باشید و صرفا فعالیت کاشت و برداشت محصول در گلخانه را انجام دهید.

در این صورت می‌توانید بازاریابی و فروش محصول را از طریق همکاری با افراد با تجربه در این زمینه پیش ببرید. به این ترتیب هزینه یا سرمایه مورد نیاز برای شروع بسته به مساحت زمین و محصول مورد نظر شما متفاوت خواهد بود. بهتر است اگر تولید کننده محصول هستید، با افرادی برای بازاریابی و فروش همکاری کنید و به مرور زمان کار خود را تکمیل کنید.

با وجود این که صادرات به روسیه تجارتی پر سود به شمار می‌رود اما ریسک بالایی نیز دارد. به همین خاطر برای موفقیت در این راه نیاز است اطلاعات کامل و کافی برای شروع داشته باشید. شناسایی بهترین زمان برای صادرات محصول مورد نظر، استفاده از وسیله حمل مناسب، یافتن فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که قدرت عرضه دارند و انعقاد قرارداد با آن‌ها از نکاتی است که باید پیش از صادرات به روسیه در نظر بگیرید.

پیشنهاد تجیار

صادرکنندگانی که با تجیار و ابزارهای آن کار می‌کنند برای انجام کارهای گمرکی مانند تعیین ارزش کالای صادراتی خود نیازی به مراجعه حضوری به گمرک‌ها ندارند و کندی‌های سامانه‌های رسمی تجاری نیز وقت آنها را تلف نخواهد کرد. کاربران تجیار تنها با جستجوی نام کالای خود فقط در چند ثانیه به تمامی ارزش‌های صادراتی و مصوبه‌های مربوط به آن دست پیدا می‌کنند.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید