تکنیک‌های طبیعی جهت درمان تعرق زیاد بدن

تکنیک‌های طبیعی جهت درمان تعرق زیاد بدن

تعرق زیاد بدن، علاوه بر این که موجب آزردگی افراد بابت مرطوب شدن لباس‌ها خواهد شد، بوی ناخوشایندی برای خود فرد و اطرافیان او نیز به همراه خواهد داشت. از این روی جلوگیری و درمان تعریق زیاد بدن و رفع آن، یکی از اصول بهداشت شخصی و فردی و همین طور لازمه حضور در اجتماع به حساب می آید. عوامل مختلفی چون بارداری، یائسگی، دوران بلوغ، مصرف برخی داروها و … به تعریق زیاد بدن منجر می‌شوند.

کد خبر : ۱۹۸۲۰۱
بازدید : ۲۴

تعرق زیاد بدن، علاوه بر این که موجب آزردگی افراد بابت مرطوب شدن لباس‌ها خواهد شد، بوی ناخوشایندی برای خود فرد و اطرافیان او نیز به همراه خواهد داشت. از این روی جلوگیری و درمان تعریق زیاد بدن و رفع آن، یکی از اصول بهداشت شخصی و فردی و همین طور لازمه حضور در اجتماع به حساب می آید. عوامل مختلفی چون بارداری، یائسگی، دوران بلوغ، مصرف برخی داروها و … به تعریق زیاد بدن منجر می‌شوند.

اما فارغ از این موارد اهمیت زیادی دارد بدانیم که چطور می‌توان به صورت طبیعی درمان تعرق زیاد بدن را انجام داده و از پیشروی و شدت گرفتن آن جلوگیری به عمل آورد. در ادامه این مطلب کافه نبض به عوامل موثر در عرق کردن زیاد بدن پرداخته و روش‌های درمان آن را دنبال می‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعرق زیاد به چه معناست؟

لازم به ذکر است که مقدار متعادلی تعریق، کاملا طبیعی بوده و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به طور کلی بدن انسان اصلا عرق نکند. اما تعرق زیاد، نشانه بیش از حد متوسط و معمولی است و بدون آن که شخص در حال ورزش کردن بوده یا در یک روز داغ تابستانی در حال فعالیت باشد، موجب مرطوب شدن کف دست‌ها، زیر بغل، پیشانی، پهلوها، کمر، قفسه سینه، گردن و … خواهد شد. این شکل از تعریق بسیار آزاردهنده بوده و کیفیت زندگی را تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد. در ادامه به عوامل موثر در تعریق زیاد خواهیم پرداخت.

علل تعرق زیاد

علل تعرق زیاد را می‌توان به عواملی چون بارداری، یائسگی، بلوغ، بیماری دیابت، رژیم‌های غذایی نامناسب، استرس، مصرف برخی از داروها، ابتلا به هایپرهیدروزیس (تعرق زیاد) و … مرتبط دانست. البته گاهی اوقات نیز شخص بدون داشتن هیچ یک از این زمینه‌ها، دچار تعرق زیاد در برهه‌هایی از زندگی خویش شده در صورتی که ممکن است در تمام طول عمر چنین عارضه‌ای را تجربه نکرده باشد و متوجه علل آن در بدن خود نشده باشد.

بیماری هایپرهیدروزیس

بیماری هایپرهیدروزیس که به نام عارضه تعرق زیاد نیز شناخته شده است، خود را با عرق کردن زیاد کف دست، کف پا و زیربغل نشان می‌دهد. در افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس، عرق کردن به شکلی آزاردهنده خود را نشان می‌دهد و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که ممکن است فرد از در انجام ساده‌ترین فعالیت روزانه خود دچار عذاب و آزردگی می‌شود.

عرق کردن بیش از حد زیر بغل، موجب مرطوب شدن لباس‌ها شده و در مناسبات اجتماعی، مشکل‌ساز خواهد بود. همچنین تعریق زیاد دست‌ها، باعث می‌شود که خود شخص معذب شده و برای حین لمس اشیاء، رانندگی یا دست دادن با دیگران، دچار مشکلات زیادی شود.

تعرق زیاد در دوران بارداری

تعرق زیاد در دوران بارداری، آن قدرها هم عجیب نیست. در این دوران معمولا سطح دمای بدن بالاتر رفته و گردش خون بیشتری در اندام‌ها اتفاق می‌افتد. با افزایش دمای بدن و همین طور گردش خون بیشتر، تعریق بیشتری نسبت به شرایط معمولی در بدن مادر رخ می‌دهد. به علاوه بهم ریختن نظم هورمون‌ها در دوران بارداری نیز از عوامل تاثیرگذار در میزان تعریق بدن در طول بارداری محسوب می‌شود. استفاده از لباس‌های نخی و عدم فعالیت با سرعت زیاد می‌تواند تعریق زیاد در دوران بارداری را کنترل کند. تعرق و تهوع در دوران بارداری چالش های زیادی را برای مادران به همراه دارند، برای حل مشکل تهوع می توان از قرص ضد تهوع مناسب برای مادران استفاده کرد اما راه حل جامعی برای رفع تعرق زیاد در دوران بارداری یافت نشده است و گویا واکنش طبیعی افراد به حضور جنین در شکم آن هاست.

تعرق زیاد در یائسگی

یکی از بدترین عوارض یائسگی، تعرق زیاد و همچنین احساس گرگرفتگی است که بسیاری از بانوان در این دوران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با شروع دوران یائسگی و پایان قاعدگی در زنان و همچنین با بهم ریختن میزان استروژن و پروژسترون، دمای طبیعی بدن افزایش یافته و گرگرفتگی و تعرق زیاد در زنان یائسه اتفاق می‌افتد. معمولا این تعرق در تمام طول روز با فرد همراه نبوده و در ساعاتی از شبانه روز به شکل حمله گرگرفتگی خود را نشان می‌دهد.

دیابت علت تعرق زیاد بدن

همان‌طور که گفته شد تحریک غدد تعریق در بدن به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. گاهی علاوه بر وجود عوامل محیطی و خارجی، برخی عوامل داخلی مانند برخی بیماری‌ها به تعریق زیاد بدن منجر می‌شود که می‌توان از جمله آن‌ها به افت قند خون، آسیب‌های سیستم عصبی و نوروپاتی اشاره کرد. در بیماران مبتلا به دیابت که داروهای کنترل قند خون مصرف می‌کنند، گاه و بیگاه پدیده کاهش قند خون رخ داده و این موضوع خود یکی از دلایل تحریک غدد تعریق است که منجر به عرق کردن بیش از حد بدن می‌شود. 

تعرق زیاد در دوران بلوغ

دوران بلوغ نیز یکی دیگر از دوران‌های آزاردهنده برای افراد است، چرا که در دوران بلوغ هورمون‌ها تغییراتی پیدا کرده و تغییرات استروژن و پروژسترون، موجب افزایش دمای بدن و در پی آن تعرق زیاد می‌شود. به علاوه ترشح بیشتر برخی از هورمون‌ها در دوران بلوغ که زمینه‌ساز رشد و تغییرات بدن هستند، به تعریق بیشتر منجر می‌شود. 

درمان تعریق زیاد به روش طبیعی

عرق کردن بیش از حد برای همه افراد آزاردهنده بوده و همه افراد در هر سن و شرایطی که باشند به دنبال راه فراری از این پدیده طبیعی بدن هستند. حال در این بخش به منظور درمان تعریق زیاد بدن به روش طبیعی، می‌توان از تکنیک‌های زیر کمک گرفت تا بدون ایجاد شرایط خطرساز برای بدن به جلوگیری از عرق کردن بیش از حد بدن پرداخت:

درمان خانگی تعریق زیاد بدن

علاوه بر همه درمان‌های طبیعی که در تغییرات بیرونی و محیطی خود می‌توانیم ایجاد کنیم برخی روش‌های درمان خانگی برای جلوگیری از تعریق زیاد بدن نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرهیز از غذاهای تند و پرادویه: غذاهای تند و با ادویه زیاد، یکی از عوامل بالا رفتن دمای بدن و تعرق زیاد هستند. به ویژه مصرف زیاد فلفل چه به صورت ادویه و چه فلفل‌های تازه خوراکی، می‌تواند با بالا بردن سوخت و ساز بدن زمینه ساز تعریق بیشتر باشد.
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های با سطح کافئین بالا: میزان کافئین دریافتی بالا، به تحریک غدد تعریق بدن منجر شده و زمینه عرق کردن بیشتر را رقم خواهد زد. از این روی در صورتی که می‌خواهید میزان تعریق بدن خود را کنترل کنید، از مصرف نوشیدنی‌هایی که میزان کافئین بالا دارند، خودداری نمایید.
  • کاهش استرس و زمینه‌های اضطراب: استرس و اضطراب، باعث تحریک هورمون‌ها شده و با محرک عصبی، تعریق بیشتری در بدن به وجود می‌آورد. حفظ آرامش و پرهیز از استرس زیاد، می‌تواند به کنترل و درمان تعرق زیاد کمک کند.
  • نوشیدن آب کافی: برای درمان تعرق زیاد، حتما آب کافی بنوشید. نوشیدن آب، باعث پایین آمدن دمای بدن شده و در ضمن آب از دسته رفته بدن بر اثر تعریق را جبران می‌کند.
  • استفاده از پد ضدتعریق: استفاده از پد ضدتعریق نیز کمک خواهد کرد تا تعریق در منطقه زیر بغل که اتفاقا بیشترین میزان عرق کردن را دارد، کنترل شده و هیچ گونه رطوبتی به لباس سرایت نکند.
  • استفاده از بادی اسپلش: با انتخاب بادی اسپلش مناسب، می‌توانید ضمن خوشبو ساختن بدن، از تعریق اضافی آن جلوگیری کنید.
  • استفاده از اسپری‌های ضدتعریق: استفاده از اسپری‌های ضدتعریق و یا مام رول ضدتعریق، ساده‌ترین و موثرترین روش درمان تعریق زیاد بدن بوده و ضمن مقابله و جلوگیری از تعریق، بدن را در طول روز و در خلال فعالیت‌های روزانه، خوشبو نگه می‌دارند.
  • پوشیدن لباس‌های سبک و نخی: در نهایت پوشیدن لباس‌های سبک و نخی، در کنترل میزان تعریق بدن و جلوگیری از افزایش دمای بدن، موثر هستند.

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد می‌شود؟

علاوه بر همه عوامل و علل مطرح شده در عرق کردن زیاد بدن، کمبود برخی ویتامین ها نیز باعث تعریق بدن خواهند شد. کمبود ویتامین B، موجب تعریق زیاد بدن شده و از این روی لازم است که در رژیم غذایی خود، مواد خوراکی حاوی ویتامین B از جمله غلات، ماهی، حبوبات، برگ‌های سبز، جگر سیاه، مرکبات، چغندر و گوشت را مورد استفاده قرار دهید.

برای تعریق زیاد به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

به طور معمول برای درمان تعریق بیش از حد بدن که در حالت غیر طبیعی رخ می‌دهد باید به پزشک و متخصص پوست و یا غدد مراجعه کرد و در صورتی که موضوع مشکل هورمونی یا عروق و همین طور زمینه‌های دیابت و بیماری‌های دیگر داشته باشد، پزشک و متخصص پوست، ارجاع و معرفی به سایر متخصصان مرتبط را انجام خواهد داد.

200

تزریق بوتاکس و درمان عرق زیر بغل

در برخی موارد برای درمان تعریق زیاد بدن افراد، روش‌های مختلفی پیشنهاد می شود که یکی از آن ها تزریق بوتاکس است. با تزریق بوتاکس، امکان درمان عرق زیر بغل وجود داشته و این روش توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به تائید رسیده است. با تزریق بوتاکس در محدوده زیر بغل، می‌توان انتقال‌دهنده‌های عصبی تعریق را مسدود و بلوکه نمود و میزان عرق کردن زیر بغل را به شکل قابل توجهی کاهش داده و برای چیزی بین 6 تا 10 ماه، عرق کردن را تحت کنترل قرار داد. 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید