10 قدم اساسی تا راه‌اندازی یک کسب و کار + چک لیست

10 قدم اساسی تا راه‌اندازی یک کسب و کار + چک لیست

در این مقاله تصمیم داریم یک چک‌لیست از مواردی که در کارآفرینی باید در نظر بگیرید و گام به گام دنبال کنید را بیان کنیم؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا سریع‌تر به هدف برسید.

کد خبر : ۲۰۴۳۹۷
بازدید : ۱۱

اگرچه راه‌اندازی کسب و کار یکی از هیجان‌انگیزترین تجربه‌های زندگی هر کارآفرین است، اما همیشه تمام مراحل مطابق انتظار پیش نمی‌رود. برای به‌حداقل‌رساندن چالش‌هایی که در طول این فرایند پیش رویتان سبز می‌شود. اما خوشبختانه تکنولوژی در کاهش ریسک راه اندازی کسب و کار پیشرفت‌های زیادی کرده است. به عنوان مثال استفاده از امکانات موجود بر بستر اینترنت ابری مانند تلفن ابری یا سانترال مجازی، مشاغل را از اجاره دفتر کار بی‌نیاز ساخته است.

در این مقاله تصمیم داریم یک چک‌لیست از مواردی که در کارآفرینی باید در نظر بگیرید و گام به گام دنبال کنید را بیان کنیم؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا سریع‌تر به هدف برسید.

گام به گام تا راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک

اگر می‌خواهید کسب و کار کوچکی راه‌اندازی کنید، نگاهی به چک‌لیست زیر بیندازید و قدم‌به‌قدم مراحل بیان‌شده را انجام دهید. البته این راهنمای گام‌به‌گام وحی نازل نیست که شما مجبور باشید تمام مراحل آن را بدون پس‌وپیش انجام دهید؛ گاهی ممکن است در طول پروسۀ راه‌اندازی کسب و کار مجبور شوید برخی مراحل را حذف یا گام‌های جدیدی اضافه کنید. بااین‌حال مراحل پیشنهادی زیر بینشی به شما می‌دهد که با حذف حدس و گمان‌ها و آگاهی نسبی از فرایند کلی راه‌اندازی کسب و کار، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

گام نخست؛ یافتن ایدۀ مناسب و انجام تحقیقات میدانی

سنگ‌بنای راه‌اندازی یک کسب و کار، داشتن ایده‌ای جدید و تازه است. کسب و کار شما قرار است چه چیز جدیدی برای مخاطبان به‌همراه داشته باشد؟ مزیت رقابتی محصولات یا خدمات شما نسبت به سایرین چیست؟ آیا این ایده‌ای که در سر دارید، به اندازۀ کافی سودآور است؟

با این‌که تولد یک ایدۀ نو ارزشمند است، اما شما باید تمام جوانب را بسنجید و بررسی کنید آیا این ایده به مرحلۀ رشد می‌رسد یا خیر؛ پس حسابی تحقیق کنید و ایدۀ خود را دست‌کاری کنید تا به نتیجۀ مطلوب برسید.

گام دوم؛ شناخت بازار و مخاطب هدف و رقبا

حال که ایده‌ای جذاب پیدا کردید و آن را تغییر و توسعه دادید، نوبت به شناخت مخاطب هدف و بررسی بازار و رقبا می‌رسد. در این مرحله باید زمان کافی بگذارید و بازار را تجزیه‌وتحلیل کنید. مشتریان بالقوه را شناسایی کنید و از نیازهای آن‌ها آگاه شوید. 

از افرادی که مصرف‌کنندۀ خدمات شما هستند نظرسنجی کنید و نظرات مثبت و منفی آن‌ها را ثبت کنید. سپس باتوجه‌به داده‌های موجود و تفسیر آن‌ها، اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید. در این مرحله شما می‌توانید با انجام تجزیه‌وتحلیل SWOT به حقایق کاربردی دربارۀ ایدۀ خود برسید. SWOT مخفف نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهاست.

گام سوم؛ ایجاد طرح و ساختار کسب و کار

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیزی شبیه به نقشۀ راه برای راه‌اندازی کسب و کار است. این سند پویا به شما کمک می‌کند تا با پیاده‌کردن ایدۀ خود روی کاغذ، بتوانید مشکلات احتمالی را شناسایی کنید و نقاط قوت را تقویت کنید. بیزینس پلن باید موارد زیر را در بربگیرد:

ساختار و شرح شرکت

اهداف و مأموریت‌های سازمان

تجزیه‌وتحلیل بازار

محصولات یا خدمات

استراتژی بازاریابی

امور مالی

گام چهارم؛ انتخاب نام برند، ثبت شرکت و دریافت مجوزها

گام چهارم برای راه‌اندازی کسب و کار انتخاب یک نام تجاری مناسب و دریافت مجوزهای مربوطه است. شما باید باتوجه‌به ماهیت کسب و کار خود، مجوزهای لازم را دریافت کنید و برای شروع کار آماده شوید.

300

گام پنجم؛ بررسی مسائل مالی

وقتی با چندوچون کار خود آشنا شدید، به‌سراغ برآورد هزینه بروید. در این مرحله باید ببینید که راه‌اندازی کسب و کار به‌طور حدودی چقدر خرج روی دستتان می‌گذارد تا پیش از کلیدخوردن کار این مبلغ را تهیه کنید.

گام ششم؛ تأمین سرمایه و یافتن سرمایه‌گذار یا شریک

پس از محاسبۀ حدودی هزینه‌ها، باید مبلغ موردنیاز را تأمین کنید. اگر سرمایۀ انجام این کار را دارید که چه بهتر؛ اما اگر نمی‌توانید از پس هزینه‌ها برآیید، می‌توانید با افراد قابل‌اطمینان که به طرح شما اعتماد دارند، شریک شوید یا برای خود یک سرمایه‌گذار دست‌وپا کنید. 

گام هفتم؛ مشخص کردن مکان کسب و کار

حال که چالش‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتید، زمان آن رسیده که بسته به نوع تجارت خود به‌سراغ اجاره یا خرید دفتر و فروشگاه بروید. در این مرحله شما باید بودجۀ خود را برآورد کنید و بهترین مکان را برای راه‌اندازی کسب و کار خود انتخاب کنید.

البته امروزه بسیاری از افراد برای آن‌که هزینه‌های سنگین اجاره و خرید دفتر را دور بزنند، از خدمات دفتر کار مجازی استفاده می‌کنند. برای مثال شما می‌توانید با خرید خط تلفن ثابت تهران و استفاده از سرویس منشی دورکار (سرویسی از مجموعه «دفتر شما») بدون حضور در دفتر با مشتریان خود در ارتباط باشید.

گام هشتم؛ تهیه ابزار مناسب کسب و کار

برای کسب و کارتان به چه ابزاری نیاز دارید؟ اگر محدودیت بودجه دارید سعی کنید با چشم باز خرید کنید و ابزار ضروری را تهیه کنید. برای مثال به‌کارگیری تلفن ابری برای کسب و کارها به‌جای تلفن سانترال سنتی می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش دهد.

تلفن اینترنتی فناوری نوینی است که بدون نیاز به سیم‌کشی، کیفیت ارتباطات شما را ارتقا می‌دهد. این سرویس تنها در چند دقیقه راه‌اندازی می‌شود و در کنترل بودجه به شما کمک می‌کند. در ضمن هر جای ایران که باشید چه دفتر فیزیکی داشته باشید و چه نداشته باشید می‌توانید از تلفن اینترنتی استفاده کنید. البته این تنها یک راه‌حل برای کاهش هزینه‌ها بود، شما چه پیشنهاد دیگری دارید؟

گام نهم؛ بازاریابی و افزایش آگاهی از برند

پس از راه‌اندازی کسب و کار باید به فکر تبلیغات باشید تا هرطورشده فروش و سود شرکت را افزایش دهید. در این زمینه به‌روز باشید و با تحلیل رقبا و به‌کارگیری روش‌های خلاقانه سعی کنید برند خود را به طیف وسیعی از مخاطبان معرفی کنید.

گام دهم؛ توسعه کسب و کار

اگر طبق برنامه عمل کنید، هرچه جلوتر که بروید و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید، شانس موفقیت شما بیشتر می‌شود. در این مرحله شما می‌توانید کم‌کم کسب و کار خود را توسعه دهید، تنوع محصولات را بیشتر کنید و افراد جدید را استخدام کنید.

چند نکته برای راه‌اندازی کسب و کار

اگرچه گفتنی‌ها را گفته‌ایم، اما ذکر چند نکته خالی‌ازلطف نیست. توجه به این نکات کمک می‌کند تا موتور پیشرفت کسب و کارتان همیشه روشن باشد و از حرکت باز نماند.

اکثر صاحبان مشاغل در ابتدا با شوق و انگیزۀ بالایی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما پس از مدتی دچار ناامیدی می‌شوند. برای این‌که شما به این وضع مبتلا نشوید، سعی کنید برنامه‌ای منسجم و منظم برای خود ایجاد کنید و طبق آن پیش بروید. حرکت آهسته و پیوسته بر اساس دیسیپلین به شما کمک می‌کند حتی وقتی انگیزه ندارید، ادامه دهید. 

بسیاری از افراد به فکر موفقیت یک‌شبه هستند؛ اما واقعیت خلاف این ذهنیت است. موفقیت به سال‌ها تلاش، برنامه‌ریزی و اراده نیاز دارد؛ پس دست از مقایسۀ خود با دیگران بردارید و راه خود را بروید؛ زیرا نه دیگران از چالش‌های شما باخبرند و نه شما می‌دانید پشت موفقیت‌های بزرگ افراد چه داستانی نهفته است.

400

دست از کمال‌گرایی بردارید. برخی افراد آن‌قدر در تحلیل مسائل ریزودرشت گیر می‌کنند که هرگز شروع نمی‌کنند. به خودتان اعتماد کنید و گام بعدی را بردارید.

دستۀ دیگری نیز هستند که با سر به درون مشکلات شیرجه می‌زنند و بدون فکر و برنامه سریع دست به راه اندازی کسب و کار می‌زنند. اگرچه شروع حرکت مهم است، اما بهتر است از قبل مسیر و اهداف خود را مشخص کنید.

با این‌که علاقه در راه‌اندازی کسب و کار اهمیت زیادی دارد، اما یادتان باشد به فاکتورهای سودآوری و تخصص نیز گوشه‌چشمی داشته باشید؛ زیرا اگرچه همیشه زمان برای جبران وجود دارد، اما اگر جلوی ضرر را از ابتدا بگیرید، منفعت است.

جمع‌بندی

راه‌اندازی کسب و کار کوچک نیاز به برنامه‌ریزی، تلاش، انگیزه و نظم دارد و صبر و حوصله می‌خواهد. شما باید برای رسیدن به رؤیاها و اهداف خود برنامه داشته باشید و در مسیر مشخصی حرکت کنید تا سریع‌تر پیشرفت کنید.

دفتر شما با ارائۀ سرویس‌های جذابی مانند منشی مجازی، تلفن گویا، مرکز تماس، فکس اینترنتی و تماس خروجی می‌تواند همراه خوبی در راه‌اندازی کسب و کارتان باشد و هزینه‌ها و ریسک شروع کار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

مشترکین دفتر شما می‌توانند بدون اجارۀ دفتر فیزیکی خط تلفن ثابت تهران تهیه کنند و ارتباطات خود را با مشتریان سروسامان دهند. برای استفاده از خدمات دفتر شما و آشنایی بیشتر با خدمات آن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید