کلکسیونر رومانیایی برنده حراج پیکان محمدرضاشاه

کلکسیونر رومانیایی برنده حراج پیکان محمدرضاشاه

پس از اینکه خانه حراج آرتمارک در بخارست اعلام کرد  پیکان اهدایی محمدرضا شاه پهلوی به نیکولای چائوشسکو، رهبر پیشین رومانی به حراج گذاشته می‌شود. مجموعه‌داران ایرانی و رومانیایی برای خرید آن صف بستند. آلینا پانیکو، از حراج آرتمارک در بخارست رومانی در این رابطه به رویترز گفته بود که مجموعه دارانی از رومانی هم هستند، اما اکثر خریداران ایرانی هستند که می‌خواهند یک نماد ملی را از دهه ۱۹۷۰ به خانه بازگردانند.

کد خبر : ۹۴۲۴۹
بازدید : ۳۵۹۷
ماجرای حراج پیکان ۹۵ هزار یورویی محمدرضاشاه چه بود؟
فرادید | خوروی پیکان اهدایی محمدرضا پهلوی به نیکولای چائوشسکو، رئیس جمهوری وقت رومانی روز‌های گذشته به حراج گذاشته شد. این خودرو که با قیمت پایه ۴ هزا یورو به حراج بخارست رفته بود، در نهایت به ۲۴ برابر قیمت پایه به فروش رفت. این حراجی که با حضور ۱۰۰ نفر برگزار شد، برنده آن یک کلکسیونر رومانیایی بود.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودروی پیکان در سال ۱۹۷۴ میلادی از سوی محمدرضا پهلوی به مناسبت پیروزی چائوشسکو در انتخابات ریاست جمهوری، به دیکتاتور کمونیست هدیه داده شد.

ساخت این مدل پیکان هیلمن هانتر لیموزین که از سال ۱۳۴۶ در کارخانه ایران ناسیونال آغاز شد، شروعی برای صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌رفت.

هیلمن که در اصل در نزدیکی شهر کاونتری میدلندز بریتانیا واقع شده بود، یکی از قدیمی‌ترین و پرکارترین برند‌های اتومبیل بریتانیایی بود. شرکت ملی ایران پس از تلاش‌های ناموفق برای ساخت مدل‌های فیات، نخستین پیکان خود را تحت لیسانس شرکت روتس در سال ۱۹۶۷ تولید کرد.

در واقع خودروی پیکان که تولید آن از سال ۱۹۶۶ در انگلیس آغاز شد، بلافاصله مونتاژ آن به شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی کنونی) سپرده شد، تا نخستین شرکت خودروساز ایرانی اولین محصول خود را عرضه کند. اتفاقی که باعث شد پیکان به نمادی برای صنعت خودروسازی ایران بدل شود.

حداکثر سرعت مدل پیکان هیلمن هانتر لیموزین ۱۴۵ کیلومتر در ساعت است و دارای یک موتور ۱.۵ لیتری، چهار سیلندری است که ۴۵ اسب بخار قدرت دارد.
ماجرای حراج پیکان ۹۵ هزار یورویی محمدرضاشاه چه بود؟

رقابت نفس گیر برای تصاحب پیکان عتیقه

پس از اینکه خانه حراج آرتمارک در بخارست اعلام کرد پیکان اهدایی محمدرضا شاه پهلوی به نیکولای چائوشسکو، رهبر پیشین رومانی به حراج گذاشته می‌شود. مجموعه‌داران ایرانی و رومانیایی برای خرید آن صف بستند. آلینا پانیکو، از حراج آرتمارک در بخارست رومانی در این رابطه به رویترز گفته بود که مجموعه دارانی از رومانی هم هستند، اما اکثر خریداران ایرانی هستند که می‌خواهند یک نماد ملی را از دهه ۱۹۷۰ به خانه بازگردانند.

در این میان خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی روز پنج‌شنبه، ششم خردادماه گزارش داد خانه حراج آرت‌مارک در بخارست اعلام کرده که علاقه به این خودرو بسیار زیاد است و بیش از ۱۰۰ پیشنهاد برای خرید آن دریافت کرده است.

اما در نهایت مجموعه داران رومانیای پیروز این حراجی بودند.

طبق گفته آلینا پانیکو از خانه حراج آرتمارک، این اتومبیل به مبلغ ۹۵ هزار یورو یعنی ۲۴ برابر قیمت اولیه آن، به کلکسیونر رومانیایی فروخته شده است. این درحالی است که صاحب حراجی پیش‌بینی کرده بود که قیمت آن تا ۱۰ هزار یورو بالا خواهد رفت. اما برخلاف تصور او رقابت میان مجموعه داران دو کشور قابل توجه بود.

پانیکو گفته که رقم پیشنهادی این خریدار رومانیایی فقط ۵ هزار یورو از رقم پیشنهادی مجموعه‌دار ایرانی طرفدار این خودرو بیشتر بوده است.

البته در این حراجی هواپیمای چائوشسکو نیز که در این حراج به فروش گذاشته شده بود، با استقبال کمتری روبرو شد و به قیمت تنها ۱۲۰ هزار یورو به فروش رسید. او در دسامبر ۱۹۸۹ آخرین سفر خود به خارج از کشور را با همین هواپیما به ایران انجام داد و دو روز پس از بازگشت به کشور خود، نظام او فرو ریخت و وی و همسرش، اِلِنا، در پی یک «شبه محاکمه» بر پا شده از سوی مخالفان محکوم و اعدام شدند.

ماجرای حراج پیکان ۹۵ هزار یورویی محمدرضاشاه چه بود؟
سرگذشت پیکان؛ از کاونتری میدلندز تا تهران

بررسی داده‌های تاریخی و برخی گزارش‌ها مستند نشان می‌دهد که شرکت روتس اولین سازنده مدل پایه پیکان بوده است و ۱۲ سال در انگلستان تولید شد که برای یک مدل خودرو زمان زیادی است؛ چون پول زیادی برای تغییر مدل نداشتند و سعی کردند در این ۱۲ سال فقط با تغییر فیس‌لیفت، خریدار جذب کنند.

البته جالب است بدانید این ماشین نه فقط در انگلستان فروخته شده بلکه در نیوزیلند، استرالیا، مالتا (جزیره‌ای کوچک در مدیترانه که زمانی جزو خاک ایتالیا بوده است) ونزوئلا و پرو نیز خط تولید داشته است.

اما برگردیم به آغاز خودروسازی در ایران. در دهه چهل هجری شمسی دولت تصمیم جدی داشت تا خودرو بسازد و با کسانی وارد مذاکره می‌شود که نتیجه هم نمی‌گیرند. در نهایت برادران خیامی و در ابتدا برادر بزرگتر (احمد) وارد موضوع می‌شوند. وزارت اقتصاد برنامه‌ای دقیق با جزئیات می‌خواست تا بداند بناست در هر سال چه پیشرفت‌هایی در تولید قطعات در داخل ایران انجام شود. در ازایش دولت هم وام‌هایی به آن‌ها می‌داده است.

در این میان برادران خیامی با شرکت روتس که در وضعیت مالی خوبی نبوده، مذاکره می‌کنند. برای این شرکت خیلی مهم بوده که امکان بیابند با ایران‌ناسیونال این قرارداد را ببندند. از همان سال اول هم تمام بدنه پیکان در ایران‌ناسیونال پرس می‌شود.

در نهایت پیکان در ایران تولید و به دلیل قیمت مناسب و مکانیک ساده این خودرو با استقبال مواجه می‌شود.

بنابر گزارش ها، تولید پیکان از سالی ۵ هزار شروع و به ۱۵۰ هزار در اواسط دهه پنجاه می‌رسد.

البته طبق گفته کارشناسان پیکانی که در ایران تولید شده کپی کامل مدل انگلیسی نبود، چرا که مثلا در پیکان دولوکس سپر‌ها و زه‌کشی، مدل هامبر بود، داشبورد و فرمان از سینگر، بخش‌هایی از تودوزی از هیلمن مینکس، بخش‌هایی از هیلمن هانتر و بخش‌هایی مختص خود ایران بود.

علاوه بر این تغییرات در طول ۳۸ سال سرسیلندر‌های آلومینیومی موتور ۱۷۲۵ سی‌سی انگلیسی چدنی شدند. برای حل مشکل جوش آوردن، خیلی زود رادیاتور را از دولول به چهارلول تغییر دادند و به هر حال کوشیدند که محصول را مناسب وضعیت ایران کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید