(تصاویر) زیباترین دریاچه های ایران برای یک آب تنی دلچسب

(تصاویر) زیباترین دریاچه های ایران برای یک آب تنی دلچسب

یکی از این شگفتی های طبیعی دریاچه ها هستند و یکی از لذت بخش ترین فعالیت های تفریحی در تابستان شنا کردن در آنهاست. گرمای هوا در تابستان سبب شده تا همه ما برای گذراندن تعطیلات و پیک نیک به دنبال مکان های خنک و پر آب بگردیم.

کد خبر : ۱۴۱۳۶۰
بازدید : ۱۱۸

ایران مملو از شگفتی های طبیعی  با مناظر متنوع و چشمگیر است. از کوهستان ها گرفته تا بیابان ها، جنگل ها و غارها هر کدام گنجینه های و بکر دست نخورده ای هستند که تماشای آنها دوستداران طبیعت را شگفت زده خواهد کرد.

یکی از این شگفتی های طبیعی دریاچه ها هستند و یکی از لذت بخش ترین فعالیت های تفریحی در تابستان شنا کردن در آنهاست. گرمای هوا در تابستان سبب شده تا همه ما برای گذراندن تعطیلات و پیک نیک به دنبال مکان های خنک و پر آب بگردیم. امروز قصد داریم هفت مورد از بهترین دریاچه های ایران برای گذراندن یک تعطیلات به یاد ماندنی را به شما معرفی کنیم:

1- دریاچه گهر

33

دریاچه گهر در دل کوه های اشترانکوه استان لرستان و در فاصله 35 کیلومتری از شهرستان دورود واقع شده است. این دریاچه زیبا از دو دریاچه گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به شمار می رود.

گهر کوچک با مساحت حدود 7 هکتار، حداکثر 2 متر عمق دارد و در برخی مناطق عمق آن آنقدر کم است که با کمی دقت می توانید ماهیان را در کف این دریاچه مشاهده کنید. دریاچه گهر بزرگ نیز حدود 85 هکتار مساحت و بین 4 تا 28 متر عمق دارد.

ساحل گهر بزرگ در برخی قسمت ها ماسه ای است و در برخی نقاط صخره ای. در قسمت بالا و پایین این دریاچه نیز پوشش های گیاهی به چشم می خورند. اگر اهل شنا کردن هستید، می توانید دریاچه گهر کوچک را برای این کار انتخاب کنید و با توجه به عمق زیاد گهر بزرگ، شنا کردن در آن به صلاح نیست.

2- دریاچه زریوار

34

دریاچه زریوار یکی از اماکن دیدنی شهرستان مریوان است که در فاصله سه کیلومتری از این شهرستان واقع شده است. این دریاچه با مساحت حدود 900 هکتار و عمق متوسط 3 متر (بین 2 تا 5.5 متر) به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران شناخته می شود.

ارتفاع این دریاچه فیروزه ای رنگ از سطح دریا 1285 متر است و اطراف آن با کوه هایی مملو از درختان و مراتع احاطه شده است. این میزان عمق و وسعت دریاچه زریوار را به مکان مناسبی برای انجام ورزش و تفریحات آبی همچون شنا، ماهیگیری، قایق رانی و اسکی روی آب تبدیل کرده است. این دریاچه در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

3- دریاچه های تار و هویر

35

دریاچه‌های تار و هویر از مناطق دیدنی دماوند هستند که در 30 کیلومتری این شهر واقع شده اند. این دو دریاچه از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در اثر لغزش زمین به وجود آمده اند و در فاصله 500 متری از یکدیگر قرار دارند. دریاچه های تار و هویر از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی‌ هستند که در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده اند.

دریاچه تار بیش از 46 هکتار وسعت دارد و در فصول پرآبی عمق آن به 50 متر می رسد. دریاچه هویر نیز با مساحت بیش از 13 هکتار، حدود 15 متر عمق دارد. در اطراف دریاچه ها هیچ گونه پوشش گیاهی وجود ندارد و پوشش جانوری آن از میش البرزی، کل بز و قوچ و ماهیانی مانند ماهی قزل آلای خال قرمز، ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر و ماهی زردکش تشکیل شده است. از جمله امکانات تفریحی این منطقه می توان به شنا و آب تنی، ماهیگیری، قایقرانی و کوهنوردی اشاره کرد.

4- دریاچه شهیون

36

دریاچه شهیون در استان خوزستان و در فاصله 75 کیلومتری از شهر دزفول واقع شده است. مساحت این دریاچه حدود 6000 هکتار است و عمق آن حداکثر به 50 متر می رسد. این دریاچه که به دریاچه سد دز نیز معروف است، یک دریاچه مصنوعی است که با ایجاد سد دز به وجود آمده است.

سد دز یکی از بلندترین سدهای دنیا و دریاچه شهیون یکی از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است. یکی از مناظر زیبا و شگفت انگیز این دریاچه، وجود جزیره های کوچک و سبز رنگ در میان آن است که چشم ها را به خود خیره می کند. این جزیره ها اندازه های مختلفی دارند و مساحت بزرگترین آنها به 60 هزار متر مربع می رسد.

در این دریاچه گونه های گیاهی مختلفی از جمله بادام کوهی، بید و کنار و گونه های جانوری مختلفی از جمله خرگوش و روباه و پرنده‌هایی مانند کبک و پرندگان دریایی زندگی می کنند. از جمله امکانات تفریحی این دریاچه می توان به قایقرانی، شنا و اسکی روی آب اشاره کرد. اگر شناگر ماهری هستید، می توانید در مناطق کم عمق دریاچه به شنا کردن بپردازید. زیرا احتمال کشیده شدن به سمت توربین‌ها و خطر غرق شدن وجود دارد.

5- دریاچه پریشان

37

دریاچه پریشان یکی از دریاچه‌های زیبای استان فارس است که در منطقه ییلاقی دشت ارژن واقع شده است. این دریاچه آب شیرین 820 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن 4300 هکتار است. دورتادور دریاچه را کوه احاطه کرده است و دارای 4 گونه ماهی بومی به نام‌های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمور می‌باشد.

دریاچه پریشان یک اکوسیستم طبیعی است و تنها دریاچه آب شیرین فلات ایران به شمار می‌رود. عمق این دریاچه از 3.5 تا 5 متر متغیر است. اگر قصد شنا کردن در این دریاچه را دارید، توصیه می کنیم حتما اصول ایمنی را جدی بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

6- دریاچه آهنک

38

دریاچه آهنک یکی از دیدنی های استان تهران است که در ارتفاعات جنوبی روستای سیمین‌دشت فیروزکوه واقع شده است. ارتفاع این دریاچه از سطح آب های آزاد حدود 1700 متر است. این دریاچه از دو حوض دوقلو پر آب تشکیل شده است؛ عمق حوضچه کوچک 8 متر و عمق حوضچه بزرگ 32 متر است.

آب دریاچه آهنک از چشمه‌ای واقع در ارتفاعات بالای آبگیرها، چند چشمه جوشان در زیر دریاچه، بارش باران و برف و برف های ذوب شده  در ارتفاعات مناطق اطراف تامین می شود. آب این دریاچه بسیار زلال است و کف آن از گل بسیار سبک و نرم و ماسه پوشیده شده است.

در اطراف دریاچه آهنک نیزارهایی با ارتفاع حدود 3 متر به چشم می خورند. پوشش گیاهی این دریاچه شامل درخت گز و درخت بید می باشد و پوشش جانوری آن از قورباغه و ماهی کپور تشکیل شده است. شنا و غواصی از جمله تفریحات آبی این دریاچه به شمار می روند.

7- دریاچه کوه گل

39

دریاچه کوه گل یکی از زیباترین و دلنشین ترین جاذبه های طبیعی استان کهکیلویه و بویر احمد است که در فاصله 40 کیلومتری از یاسوج و 8 کیلومتری شهر زیبای سی سخت واقع شده است. این دریاچه حدود نیم هکتار وسعت و 15 متر ارتفاع دارد.

دریاچه کوه گل تقریبا در تمام طول سال پر از آب است و یکی از غنی ترین اکوسیستم ها از نظر پوشش گیاهی و جانوری در منطقه دنای شرقی محسوب می شود. از جمله پوشش گیاهی این منطقه می توان به پونه کوهی، قارچ کوهی، نعناع کوهی، ریواس و جاشیر اشاره کرد.

با فرارسیدن تابستان نیز  پرندگان مهاجری همچون  لک لک، مرغابی، اردک کله سبز، درنا، خروس کلی، چنگر، حواصیل و پرندگان بومی دیگر در کنار این دریاچه تجمع می کنند و منظره زیبایی را به وجود می آورند.

منبع: راهنماتو

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید