پولدارها، مقصران اصلی گرمایش زمین
نویسندگان این گزارش میگویند دولتها میتوانند با تقویت و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، بالا بردن مالیات برای خودروهای بزرگتر و عوارض گرفتن از کسانی که بیشترین تعطیلات و سفرهای تفریحی را میروند اقدام کنند.
کد خبر :
۷۸۱۰۴
بازدید :
۶۸۰۲
محققان دانشگاه لیدز در بریتانیا با بررسی دادههای آماری ۸۶ کشور دریافتند که افراد هر چه پولدارتر میشوند بیشتر انرژی مصرف میکنند. به طوری که ۱۰ درصد بالایی نمودار ثروت در جامعه ۲۰ برابر ۱۰ درصد فقیر پایین نمودار انرژی مصرف میکنند.
وقتی نوبت به مصرف سوخت میرسد این شکاف بسیار عمیقتر میشود؛ دهک بالای جامعه ۱۸۷ برابر دهک تحتانی سوخت مصرف میکند. این به آن علت است که قشر بسیار فقیر استطاعت خرید خودرو شخصی به ندرت دارد.
نتایج این تحقیق نشان داده که میان پولدارتر شدن و بیشتر انرژی مصرف کردن رابطه مستقیم وجود دارد؛ یعنی این که هر چه مردم پولدارتر میشوند مصرف انرژی آنها هم بالاتر میرود. این مدل در همه ۸۶ کشوری که دادههای آنها در این تحقیق به کار گرفته شد یکسان بود.
پژوهشگران این تحقیق هشدار دادهاند که اگر تغییرات جدی در سیاستهای مقابله با بحران گرمایش زمین صورت نگیرد میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۱۱ دو برابر خواهد شد حتی اگر جهان به سوی مصرف بهینه انرژی گام بردارد.
محققان در این پژوهش از دادههای اتحادیه اروپا و بانک جهانی برای دریافتن میزان هزینههای صرف شده برای انرژِ در میان اقشار مختلف این جوامع استفاده کردند. تحقیقی که به گفته مجریان آن، در نوع خود برای نخستینبار انجام گرفته است.
این تحقیق نشان داده که دهک ثروتمند بالایی جامعه مسئول مصرف حدود نیمی از انرژی کل جامعه است. این یافته همسو یا نتایج یک تحقیق قبلی دیگر است که آشکار کرده بود ۱۵ درصد جامعه بریتانیا مسافر ۶۰ درصد پروازهای هوایی است در حالی که ۵۷ درصد مردم بریتانیا وسعشان به پرواز خارجی نمیرسد، اما بریتانیاییهای پولدار هر چه ثروت بیشتری دارند سفرهایشان به دوردستها بیشتر میشود.
این تحقیق که نتایج آن در مجله "انرژی نیچر" منتشر شده نشان داده که وقتی نوبت به مصرف انرژی برای پختن غذا و گرم کردن خانه میرسد، تفاوت مصرف میان اقشار غنی و ضعیف متوازنتر میشود. هر چند در اینجا هم ۱۰ درصد متمول بالای جامعه مسئول مصرف حدود ۳۰ درصد انرژی در کل کشور است که البته این نکته میتواند متاثر از بزرگتر بودند مساحت خانه و مستغلات آنها هم باشد.
راهحل؟
جولیا استاینبرگر، یکی از دو نویسنده این گزارش در مجله انرژی نیچر و از مدیران اجرای این پژوهش این پرسش را طرح کرده که: "چه گونه میتوانیم این نابرابری در توزیع انرژی را که میتواند زندگی بهتری برای همگان به ارمغان بیاورد فراهم کنیم بدون این که از حفاظت از محیط زیست و بحران گرمایش زمین غافل شویم.
نویسندگان این گزارش میگویند دولتها میتوانند با تقویت و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، بالا بردن مالیات برای خودروهای بزرگتر و عوارض گرفتن از کسانی که بیشترین تعطیلات و سفرهای تفریحی را میروند اقدام کنند.
از نظر انها یک راه جایگزین دیگر رواج بیشتر و سریعتر خودروهای برقی است، هر چند تحقیقات قبلی نشان داده که باید میزان تقاضا برای رانندگی با خودروهای شخصی (تک سرنشین) هم کاهش یابد تا بتوان مطمئن شد که دیگر منابع طبیعی برای تولید خودروهای برقی بیشتر به هدر نمیرود.
وقتی نوبت به مصرف سوخت میرسد این شکاف بسیار عمیقتر میشود؛ دهک بالای جامعه ۱۸۷ برابر دهک تحتانی سوخت مصرف میکند. این به آن علت است که قشر بسیار فقیر استطاعت خرید خودرو شخصی به ندرت دارد.
نتایج این تحقیق نشان داده که میان پولدارتر شدن و بیشتر انرژی مصرف کردن رابطه مستقیم وجود دارد؛ یعنی این که هر چه مردم پولدارتر میشوند مصرف انرژی آنها هم بالاتر میرود. این مدل در همه ۸۶ کشوری که دادههای آنها در این تحقیق به کار گرفته شد یکسان بود.
پژوهشگران این تحقیق هشدار دادهاند که اگر تغییرات جدی در سیاستهای مقابله با بحران گرمایش زمین صورت نگیرد میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۱۱ دو برابر خواهد شد حتی اگر جهان به سوی مصرف بهینه انرژی گام بردارد.
محققان در این پژوهش از دادههای اتحادیه اروپا و بانک جهانی برای دریافتن میزان هزینههای صرف شده برای انرژِ در میان اقشار مختلف این جوامع استفاده کردند. تحقیقی که به گفته مجریان آن، در نوع خود برای نخستینبار انجام گرفته است.
این تحقیق نشان داده که دهک ثروتمند بالایی جامعه مسئول مصرف حدود نیمی از انرژی کل جامعه است. این یافته همسو یا نتایج یک تحقیق قبلی دیگر است که آشکار کرده بود ۱۵ درصد جامعه بریتانیا مسافر ۶۰ درصد پروازهای هوایی است در حالی که ۵۷ درصد مردم بریتانیا وسعشان به پرواز خارجی نمیرسد، اما بریتانیاییهای پولدار هر چه ثروت بیشتری دارند سفرهایشان به دوردستها بیشتر میشود.
این تحقیق که نتایج آن در مجله "انرژی نیچر" منتشر شده نشان داده که وقتی نوبت به مصرف انرژی برای پختن غذا و گرم کردن خانه میرسد، تفاوت مصرف میان اقشار غنی و ضعیف متوازنتر میشود. هر چند در اینجا هم ۱۰ درصد متمول بالای جامعه مسئول مصرف حدود ۳۰ درصد انرژی در کل کشور است که البته این نکته میتواند متاثر از بزرگتر بودند مساحت خانه و مستغلات آنها هم باشد.
راهحل؟
جولیا استاینبرگر، یکی از دو نویسنده این گزارش در مجله انرژی نیچر و از مدیران اجرای این پژوهش این پرسش را طرح کرده که: "چه گونه میتوانیم این نابرابری در توزیع انرژی را که میتواند زندگی بهتری برای همگان به ارمغان بیاورد فراهم کنیم بدون این که از حفاظت از محیط زیست و بحران گرمایش زمین غافل شویم.
نویسندگان این گزارش میگویند دولتها میتوانند با تقویت و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، بالا بردن مالیات برای خودروهای بزرگتر و عوارض گرفتن از کسانی که بیشترین تعطیلات و سفرهای تفریحی را میروند اقدام کنند.
از نظر انها یک راه جایگزین دیگر رواج بیشتر و سریعتر خودروهای برقی است، هر چند تحقیقات قبلی نشان داده که باید میزان تقاضا برای رانندگی با خودروهای شخصی (تک سرنشین) هم کاهش یابد تا بتوان مطمئن شد که دیگر منابع طبیعی برای تولید خودروهای برقی بیشتر به هدر نمیرود.
۰