(ویدئو) کشف «مهدکودک اختاپوس‌ها» و «ماهی‌های سه‌پایه» در اعماق دریا

(ویدئو) کشف «مهدکودک اختاپوس‌ها» و «ماهی‌های سه‌پایه» در اعماق دریا

محققان فیلم‌هایی از اختاپوس‌ها را در حال تخم‌گذاری در گروه‌هایی نزدیک سواحل کاستاریکا ضبط کردند.

کد خبر : ۱۴۰۵۳۵
بازدید : ۱۱۹

فرادید| طبق بیانیه‌ی موسسه‌ی اقیانوس اشمیت، محققان یک مهدکودک نادر اختاپوس‌ها را در اعماق دریا در سواحل غربی کاستاریکا کشف کرده‌اند؛ جایی که اختاپوس‌های مادر تخم‌های خود را پرورش می‌دهند و جوجه‌های جدید متولد می‌شوند.

به گزارش فرادید، دانشمندان پیش از این یافته‌ی جدید، تنها یک مهد کودک اختاپوس در اعماق دریا می‌شناختند که در یک کوه زیر دریایی در سواحل کالیفرنیا قرار داشت.

جیوتیکا ویرمانی، مدیر اجرایی مؤسسه اقیانوس اشمیت، در این بیانیه می‌گوید: «تحقیق جدید ثابت می‌کند که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد اقیانوس وجود دارد. دریای عمیق کاستاریکا با فیلم‌های دیدنی ثبت شده از ماهی‌های سه‌پایه، بچه اختاپوس‌ها و باغ‌های مرجانی، چیزی شبیه یک فیلم تخیلی است». 

tripodfish

(تصویر ماهی سه‌پایه که در اعماق دریا زندگی می‌کند)

ماه گذشته، ۱۸ محقق بین‌المللی برای یک سفر اکتشافی سه هفته‌ای سوار بر کشتی تحقیقاتی فالکور متعلق به موسسه اقیانوس اشمیت راهی کوه‌های زیرآبی اقیانوس آرام شدند. تمرکز اصلی آن‌ها Dorado Outcrop بود، منطقه‌ای به اندازه زمین فوتبال نزدیک یک دریچه هیدروترمال که مایعاتی را با حدود ۵۴ درجه فارنهایت آزاد می‌کند.

سال ۲۰۱۳، محققان شاهد جمع شدن اختاپوس‌های ماده برای پرورش تخم‌های خود بودند، اما هیچ جنین در حال رشدی را مشاهده نکردند. پس نتیجه گرفتند که این مکان برای پشتیبانی از رشد اختاپوس‌ها بیش از حد گرم است. به طور معمول، اختاپوس‌ها موجودات گوشه‌نشینی هستند که به آب‌های سردتر و عمیق‌تر تمایل دارند. 

ماه گذشته، تیم تحقیقاتی با استفاده از یک وسیله‌ی نقلیه زیر آبی که از راه دور کنترل می‌شد، از بیرون آمدن بچه‌های هشت‌پا از تخم‌هایشان در دورادو اوت‌کراپ و همچنین مکان دیگری که قبلاً ناشناخته بود، فیلم گرفت. 

بث اورکات، یکی از محققان این سفر اکتشافی و نایب رئیس تحقیقات در این پژوهش غیرانتفاعی می‌گوید: «وقتی اعضای تیم، بچه اختاپوس‌های زنده را کف دریا دیدند، اتاق کنترل پر از صدای جیغ آن‌ها شد که از هیجان انگشتان خود را به سمت صفحه نمایش گرفته بودند، کف می‌زدند و یکدیگر را بغل می‌کردند.»

 
(در این ویدئو علاوه بر مهدکودک اختاپوس‌ها، تصویری حیرت‌انگیز از شنای ماهی‌های سه‌پایه را نیز مشاهده می‌کنید)

جوجه‌آوری اختاپوس در اعماق دریا یک فرآیند طولانی است. در یک مورد، اختاپوسی بیش از چهار سال تخم‌های خود را پرورش داد. در این مدت، اختاپوس‌های مادر باید تخم‌ها را تمیز نگه دارند و از آن‌ها در برابر شکارچیان محافظت کنند. آن‌ها خیلی کم می‌خورند یا اصلاً نمی‌خورند و در نهایت پس از بیرون آمدن یک دسته جوجه از تخم، رنجور می‌شوند یا به خودشان آسیب می‌رسانند. 

محققان مطمئن نیستند چرا این حیوانات به سمت دریچه‌های گرمابی کشیده می‌شوند، اما حدس می‌زنند که شاید مایعات گرم به تسریع رشد تخم‌های آن‌ها کمک کند. 

اختاپوس‌های پرورش‌دهنده شاید گونه‌ی جدیدی از Muusoctopus باشند، نوعی از اختاپوس‌های کوچک تا متوسط که کیسه جوهر ندارند. آلیسون اسنایدر می‌گوید که دانشمندان دانشگاه کاستاریکا اکنون در حال بررسی نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از این سفر هستند. در این سفر اکتشافی، پنج کوه زیر دریایی که قبلاً دیده نشده بودند و شامل صدها حیوان که بسیاری از آن‌ها ممکن است گونه‌های جدیدی باشند، کاوش کردند. 

خورخه کورتس نُنی، زیست‌شناس دریایی و یکی از رهبران این سفر اکتشافی می‌گوید: «آنچه ما یافتیم یک رویداد بسیار نادر در سراسر جهان است. ما با ارگانیسم‌های زیادی هم مواجه شدیم که از هر نقطه‌ای در این سیاره سوابق کمی از آن‌ها وجود دارد، موجوداتی بسیار بزرگتر از آنچه که من درباره‌شان خوانده‌ام و بسیار عجیب‌تر و متفاوت‌تر از هر چیزی که دیده‌ام.» 

جانوران اعماق دریا با تهدیدهای بی‌شماری از سوی انسان، از جمله تغییرات آب و هوایی که منجر به گرم شدن آب‌ها و کاهش سطح اکسیژن شده است، روبرو هستند. در حال حاضر، کوه‌های زیر دریایی مورد مطالعه در این سفر اکتشافی از حمایت قانونی برخوردار نیستند و محققان در تلاش برای تعیین وضعیت حفاظت شده دریایی برای آن‌ها هستند. 

آن هارت‌وِل، اقیانوس‌شناس دانشگاه نیوهمپشایر که در این سفر اکتشافی مشارکت نداشت، به ساینتیفیک امریکن گفته است: «اگر حتی تعداد کمی از ارگانیسم‌ها نتوانند در شرایط کنونی رشد کنند، ممکن است عواقب گسترده‌ای برای پویایی اکوسیستم در راه باشد. درباره تنوع زیستی و اکولوژی اعماق دریا، دنیایی از اطلاعات وجود دارد که باید آن‌ها را آموخت.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید