(تصویر) کشف فسیل یک خون‌آشام باستانی که همراه با شکارش دفن شده است

(تصویر) کشف فسیل یک خون‌آشام باستانی که همراه با شکارش دفن شده است

ظاهراً این ماهی به قدری روی شکار متمرکز شده که فراموش کرده به نفس کشیدن هم نیاز دارد؛ همین امر باعث غرق شدن او شده و حالا فسیل 180 میلیون ساله‌اش برخی از رازهای زندگی او را آشکار کرده است.

کد خبر : ۱۷۸۷۵۱
بازدید : ۱۳۲

فرادید| کشف یک نمونه ماهی مرکب خون‌آشام از ژوراسیک پیشین می‌تواند به آشکار شدن اجداد ناشناخته این گونه منحصر به فرد کمک کند. این واقعیت که این ماهی با نگه داشتن طعمه‌اش دفن شده، اطلاعات بیشتری را در مورد جایگاه آن در اکوسیستم به ما می‌دهد. 

به گزارش فرادید، ماهی مرکب خون‌آشام، ماهی مرکب واقعی نیست، چون بیشتر با اختاپوس‌ها مرتبط است تا موجوداتی که نامش را از آن‌ها گرفته است. اعضای این خانواده را می‌توان در سوابق فسیلی شناسایی کرد، چون علاوه بر هشت بازو، دو عضو نخ‌مانند دارند، برخلاف شاخک‌های بزرگتری که ماهی‌های مرکب دارند. با این حال، ما شناخت بسیار کمی از این موجودات داریم. 

امروزه تنها یک گونه ماهی مرکب خون‌آشام زنده مانده است، اما برای یک بار هم که شده، این موضوع ناشی از آسیب بشریت به سیاره زمین نیست. تا جایی که ما می‌دانیم، مدت‌های مدیدی است که تنها یک گونه وجود داشته است. بیش از دوازده گونه‌ی اجدادی از زمان‌هایی که ظاهراً آن‌ها در آب‌های کم‌عمق می‌زیستند شناخته شده است، اما هر کشف تازه‌ای ارزش خودش را دارد. 

اکتشاف سال ۲۰۲۲ در لوکزامبورگ که قدمت آن به حدود ۱۸۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد، حتی از بسیاری دیگر ارزشمندتر است چون گونه‌ای بود که قبلا ندیده بودیم و اکنون Simoniteuthis michaelyi نام دارد. این فسیل که به شکلی غیرعادی کامل باقی مانده، با قسمت سخت داخلی معروف به گلادیوس و بالای هر هشت بازو که قابل‌مشاهده است. این گونه ۳۸ سانتی متر طول داشته است. 

2

گلادیوسِ (بخش‌های سخت دهان) Simoniteuthis michaelyi از زوایای مختلف 

دو ماهی نزدیک دهان نمونه هستند که ظاهراً توسط بازوها گرفته شدند. دانشمندانی که این فسیل را توصیف کردند، علت مرگش را غرق شدن ناشی از حواس‌پرتی می‌دانند. این اتفاق زمانی اتفاق می‌افتد که موجودات دریایی آنقدر مشغول غذا خوردن هستند که نمی‌فهمند غرق اعماقی شده‌اند که در آن‌ها اکسیژن بقدری ضعیف شده که نمی‌توانند زنده بمانند یا فرار کنند. 

دست‌کم آثار جزئی هر هشت بازو در فسیل S. michaelyi قابل‌مشاهده است، اما هیچ نشانی از دو شاخک نخ‌مانند وجود ندارد. با این حال، تیم توصیف‌کننده مطمئن است یک ماهی مرکب خون‌آشام دارد، نه یک اختاپوس غیرعادی. 

این کشف به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فسیل‌های ماهی مرکب خون‌آشام شناخته‌شده، می‌تواند موضوع تکامل آن‌ها را برای ما روشن کند، اما تا اینجای کار، هنوز ابهاماتی وجود دارد. به طور خاص، ما نمی‌دانیم این دو عضو نخ‌مانند که ماهی مرکب خون‌آشام مدرن از آن‌ها برای جمع‌آوری ارگانیسم‌های کوچک و ریزه‌های شناور معروف به «برف دریایی» استفاده می‌کند، چه زمانی تکامل یافته‌اند. این نمونه در این مورد هیچ پاسخی ارائه نمی‌دهد. 

1

قطعه (A-D) و قطعه مقابل (E-G) فسیل ماهی مرکب خونآشام در نمای کلی و نمای نزدیک از قسمت‌های مهم و زیر نور UV، از جمله ماهیچه‌بندی بازوها (C و D) و طعمه روی ماهی (F) 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید