«پولک‌پوست» بعد از 24 سال دوباره در سنگال دیده شد

«پولک‌پوست» بعد از 24 سال دوباره در سنگال دیده شد

مدت چندین دهه، تصور میشد پولک‌پوست غول‌پیکر (Smutsia gigantea) در سراسر کشور سنگال منقرض شده است.

کد خبر : ۱۹۲۸۳۸
بازدید : ۳۹۶

فرادید| به مدت چندین دهه تصور میشد پولک‌پوست غول‌پیکر (Smutsia gigantea) در سراسر کشور سنگال منقرض شده است. اما خوشبختانه در ساعت ۱:۳۷ بامداد ۸ مارس ۲۰۲۳، یک دوربین ردیاب در پارک ملی نیوکولو-کوبا، این موجود نادر را در حال غلت زدن در امتداد بستر خشک رودخانه ثبت کرد. 

به گزارش فرادید، در زبان مالایی، کلمه pengguling به معنای کسی است که پیچ و تاب می‌خورد (یا غلت می‌زند). این یک نام عالی برای پولک‌پوست است، یکی از جذاب‌ترین پستانداران روی زمین!

2

پولک‌پوست‌ها یا پانگولین‌ها که شبیه نوعی مورچه‌خوار زره‌پوش به نظر می‌رسند، به عنوان یک مکانیزم دفاعی، خودشان را به شکل توپ‌های محکم جمع می‌کنند. آن‌ها شامل هشت گونه می‌شوند و سه جنس (Manis، Phataginus و Smutsia) دارند.

متأسفانه، تقریباً همه آن‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) گونه‌های در خطر، در خطر انقراض یا به شدت در خطر انقراض معرفی شدند، چون این حیوانات تا حد زیادی به دلیل ارزش بالای گوشت و فلس‌شان برای خواص دارویی در فرهنگ‌های خاص، شکار می‌شوند. 

3

این خطرات به ویژه در مورد پولک‌پوست غول پیکر (Smutsia gigantea) صادق است. این بزرگترین گونه از هشت گونه، می‌تواند تا چهار فوت طول داشته باشد و همین تمایز آن‌ها را به یکی از بیشترین گونه‌های قاچاق‌شده در جهان تبدیل کرده است. این موضوع سبب شده پولک‌پوست غول‌پیکر و همچنین سایر گونه‌های پولک‌پوست در بیشتر محدوده‌های طبیعی زیست‌شان در امتداد استوای آفریقا منقرض شوند. 

از زمان‌های بسیار قدیم، این محدوده شامل کشور غرب آفریقا سنگال می‌شد. اما هیچ کس از سال ۱۹۹۹ یک پولک‌پوست غول‌پیکر را در کشور ندیده بود، البته تا سال گذشته. طی بررسی فیلم دوربین‌های تله‌ای که از فوریه تا می‌۲۰۲۳ در پارک ملی نیوکولو-کوبا (میراث جهانی یونسکو واقع در امتداد رودخانه گامبیا) انجام شد، دانشمندان پولک‌پوست غول‌پیکری را در امتداد بستر خشک رودخانه، سرگردان شناسایی کردند. دوربین‌ها این برخورد را در ساعت ۱:۳۷ بامداد به وقت محلی در ۸ مارس ثبت کردند. 

آخرین باری که پولک‌پوست‌های غول‌پیکر در این کشور مشاهده شدند، طی یک بررسی نظارتی مشابه در همان پارک ملی بود. حالا، ۲۴ سال بعد، تیم تحقیقاتی همراه سایر محققان بین‌المللی، در مقاله‌ای که اواسط ماه مه سال جاری در مجله آفریقایی اکولوژی منتشر شد، برخورد دیگری با پولک‌پوست غول‌پیکر را گزارش کردند.

1

«پولک‌پوست‌ها در سال‌های اخیر توجه زیادی به خود جلب کرده‌اند و دلیل اصلی آن، مقیاس بی‌سابقه قاچاق آن‌هاست. چنین اکتشافاتی نه تنها بر اهمیت فهرست‌بندی سیستماتیک تنوع زیستی تأکید می‌کند، بلکه بر ارزش حیاتی مناطق بزرگ حفاظت‌شده آفریقای غربی نیز تأکید می‌کند.» 

پیش از این تصور میشد پولک‌پوست‌های غول‌پیکر در سنگال منقرض شده‌اند، اما آن‌ها فراتر از مرزها در جنگل‌های مرطوب غرب و مرکز آفریقا زندگی می‌کردند. با این حال، حتی در این مناطق، جنگل‌زدایی و قاچاق حیوانات، آن‌ها را به وضعیت حفاظتی «آسیب‌پذیر» سوق داده است. بنابراین، کشف این گونه در کشوری که اساساً این پستاندار را به ورطه انقراض کشانده، می‌تواند نتایج مهمی برای تلاش‌های حفاظتی در منطقه داشته باشد. 

آلن د. تی موآفو، از اعضای گروه متخصص پولک‌پوست می‌گوید: «این مشاهده بارقه‌ای از امید برای بقای آن‌ها در غرب آفریقا است و می‌توان از آن برای افزایش آگاهی عمومی در مورد وضعیت اسفناک این موجودات استفاده کرد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید