(تصاویر) سعید جلیلی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

(تصاویر) سعید جلیلی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

سعید جلیلی یکی از نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی، ریاست گروه مذاکره کننده هسته‌ای و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.

کد خبر : ۱۹۲۴۵۶
بازدید : ۲۸۲

در پی اعلام صلاحیت نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدهای قطعی انتخابات هشتم تیر معرفی شدند. در همین راستا قصد داریم تا برای شناخت بهتر نسبت به هریک از نامزدها، به بررسی زندگی نامه و سوابق فعالیت آنها بپردازیم.

92

سعید جلیلی کیست؟

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۴۴ در شهر مقدس مشهد است. پدرش اهل بیرجند، دانش آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است.

او تحصیلاتش را از ابتدایی تا پیش از دانشگاه در مشهد سپری کرد، و پس از آن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته معارف اسلامی علوم سیاسی را از دانشگاه امام صادق (ع) گرفت. جلیلی با زبان‌های انگلیسی و عربی نیز آشنایی دارد.

جلیلی در دانشگاه امام صادق (ع) به تدریس «دیپلماسی پیامبر (ص)» می‌پردازد، و سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز دارد.

93

جلیلی در دوران ۸ سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت، او دیده بان تیپ ۲۱ امام رضا (علیه السلام) خراسان بود.

94

او که از چهره‌های سیاسی با گرایش اصول گرایی است، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رأی کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سعی جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

او هم‌اکنون به‌عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی از تیر سال ۱۳۸۷ فعالیت می‌کند.

95

حضور در وزارت امور خارجه

سعید جلیلی سابقه‌ای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد و از سال ۱۳۶۸ وارد آنجا شده است. وی در ۲۶ سالگی به ریاست ادارهٔ بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شده تا سال ۱۳۷۵ در ریاست این اداره باقی ماند. در سال ۱۳۷۶ در دولت سید محمد خاتمی، وی معاون ادارهٔ اول آمریکا شد.

پس از کنار رفتن از این سمت، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری گردید تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به‌عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت و در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

فهرست سایر سمت‌های سعید جلیلی:

  • ۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه
  • ۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه
  • ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
  • ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی
  • ۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی

ثبت‌نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

با شهادت سیدابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سعید جلیلی نیز برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام خود را انجام داد.

او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: رئیس‌جمهوری آینده باید به حداقل‌ها و ادارۀ روزمرۀ کشور راضی نشود و به قله‌ها نگاه کند. پیشرفت‌های مردم ما و روندهای جهانی به ما نشان می‌دهد، ما امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند.

وی افزود: پیشرفت به دست نمی‌آید مگر با عدالت. عدالتی که در جهت جهش کشور، برای مشارکت‌دادن ظرفیت تک‌تک مردم ایران حق قائل باشد و آن را به میدان بیاورد. این حق همه مردم ایران است که برای جهش این کشور دوست داشتنی نقشی ایفا کنند و این وظیفۀ دولت است که برای آن برنامه داشته باشد.

منبع: ایمنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید