جزئیات اعتراف جنجالی مدیر اتوپایلوت تسلا پس از ۷ سال: دروغ گفتیم!
ماجرا به ویدیویی از نمایش توانمندیهای سیستم اتوپایلوت تسلا که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، مربوط است. در این ویدیو یک دستگاه تسلا مدل X با رانندگی خودکار در خیابانها و اتوبان خود را به مقصد میرساند. هرچند در جریان این سفر فردی در صندلی راننده حضور دارد، اما تسلا تأکید میکند این کار فقط بهخاطر الزامات قانونی است. به عبارت دقیقتر، تسلا در ابتدای کلیپ میگوید راننده هیچ دخالتی ندارد و خودرو بهطور خودکار هدایت میشود.
تسلا پس از سالها پشتپرده یکی از ویدیوهای تبلیغاتی جنجالی خود را آشکار کرد.
استفاده از ویدیوها و کلیپهای تبلیغاتی، یکی از شیوههای مرسوم برای معرفی محصولات یا تکنولوژیهای جدید است. اما در این بین برخی شرکتها با تقلب یا دستکاری، مخاطبین و مشتریان بالقوه را فریب میدهند؛ مثل تسلا که پشتپرده یکی از ویدیوهای تبلیغاتی آن حالا پس از چند سال آشکار میشود!
ماجرا به ویدیویی از نمایش توانمندیهای سیستم اتوپایلوت تسلا که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، مربوط است. در این ویدیو یک دستگاه تسلا مدل X با رانندگی خودکار در خیابانها و اتوبان خود را به مقصد میرساند.
هرچند در جریان این سفر فردی در صندلی راننده حضور دارد، اما تسلا تأکید میکند این کار فقط بهخاطر الزامات قانونی است. به عبارت دقیقتر، تسلا در ابتدای کلیپ میگوید راننده هیچ دخالتی ندارد و خودرو بهطور خودکار هدایت میشود.
کلیپ تسلا با این عبارتها شروع میشود.
اما مدیر بخش اتوپایلوت پس از چند سال حالا فاش کرده که کلیپ تبلیغاتی تسلا، حاوی واقعیتهای دیگری است. رویترز از قول «آشوک الوسوامی» (Ashok Elluswamy)، گزارش میکند که پیش از تهیه کلیپ، تسلا اقدام به نقشهبرداری سهبعدی از مسیر از پیشتعیینشده کرده است. این مسیر بین خانهای در منلو پارک و مقر تسلا در پالوآلتو قرار دارد.
آنطور که آقای الوسوامی میگوید، حتی با وجود نقشهبرداری سهبعدی، هدایت خودرو طبق برنامه پیش نمیرود و در مقاطعی راننده مجبور میشود دخالت کند! بدتر اینکه مدیر بخش اتوپایلوت اقرار میکند خودروی تست در پارکینگ تسلا با حصار تصادف کرده است!
فریب یا سوءبرداشت؟
همانگونه که در ویدیوی مربوطه میتوانید مشاهده کنید، در کلیپ نهایی خبری از ماجراهای مطرحشده از سوی آقای الوسوامی نیست. نکته عجیبتر اینکه او میپذیرد کلیپ جنجالی تسلا توانمندیهای واقعی سیستم اتوپایلوت در سال ۲۰۱۶ را نشان نمیدهد.
البته وی اذعان میکند که هدف اصلی این کلیپ در زمان تهیه، نمایش آنچه که در دسترس مشتریان قرار داشت، نبود. از دید مدیر اتوپایلوت، این کلیپ برای نمایش پتانسیلها و قابلیتهایی که امکان اضافهشدن در آینده را دارند، تولید شد. با وجود این، رویترز به توییت ایلان ماسک در آن مقطع اشاره میکند که گفته بود:
«تسلا خودش را (بدون دخالت انسان) از خیابانهای شهری به اتوبان و خیابان هدایت و سپس یک محل پارک پیدا میکند.»
اعتبار تسلا خدشهدار میشود؟
مسلماً حواشی مربوط به این کلیپ، وجهه و اعتبار تسلا را خدشهدار خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که این شرکت سخت روی توانمندیهای سیستم اتوپایلوت و امکان هدایت کاملاً خودکار آن بهعنوان یک آپشن وسوسهکننده، بسیار مانور میدهد. در ویدیوی زیر میتوانید کلیپ تبلیغاتی مورد بحث را مشاهده کنید.
تسلا همواره در دفترچه محصولات خود تأکید میکند که هنگام استفاده از اتوپایلوت، رانندگان باید دستهای خود را روی فرمان حفظ کنند و آماده واکنش در تمامی لحظات باشند. این شرکت به مالکان مدلهای فعلی نیز گوشزد میکند که سوار اتومبیلی خودران نیستند.
رسوایی بدتر برای استارتاپ نیکولا
گفتنی است چند سال قبل استارتاپ نیکولا نیز پس از تحقیقات دقیق کمپانی Hindenburg Research پذیرفت که در ویدیوی تبلیغاتی کشنده سنگین وان، بهجای نسخه واقعی، از یک ماکت بزرگ استفاده کرده است؛ آن هم ماکتی که در زیر پوسته آن یک کشنده خراب از برندی دیگر قرار داشت!
این استارتاپ برای تهیه کلیپ، ماکت مذکور را به یک سراشیبی برده و با قراردادن آن در حالت خلاص، ویدیویی از کشنده وان فرضی درحال حرکت ضبط کرده است!
منبع: روزیاتو