(ویدیو) شاهکار مهندسی هواپیمای A10 با همراهی مرگبارترین تیربار تاریخ
هواپیمای A10 در عین سادگی و ارزان قیمت بودن، کارآمدی خاصی دارد.
پارسینه نوشت: در طول تاریخ هواپیماهای عجیب و متفاوتی ساخته شده است؛ یکی از متفاوت ترین هواپیماها، هواپیمای A10 هست که هواپیمایی مهم در تاریخ نیروی هوایی آمریکا است.
در دوره جنگ سرد، آمریکا به شدت از قدرت گرفتن آلمان غربی نگران بود و احساس می کرد شوروی می خواهد از طریق آلمان به غرب حمله کنند. برای همین اصلی ترین منطقه ای که احتمال می دادند شوروی از آنجا حمله کند یعنی منطقه fulda gap را زیر نظر داشتند که اطراف فرانکفورت بود.
آمریکا می دانست که اگر نیروهای شوروی بخواهند از آلمان شرقی، وارد آلمان غربی شود، با تانک وارد می شود بنابراین هواپیمایی می خواستند که ضد تانک باشد.
آمریکایی ها طی چند سال A10 thunderbolt را ساختند ؛ هواپیمایی که در ارتفاع پایین پرواز می کند و قادر به نابودی تانک ها است.
این هواپیما از نوع پشتیبانی هوایی نزدیک است. معمولا این هواپیما را با تانک و ضدهوایی نمی توانند بزنند زیرا فرصت نمی دهد. این هواپیما توسط شرکت فیرچایلد ریپابلیک ساخته شده است.
نیروی هوایی آمریکا از شرکت فیرچایلد ریپابلیک درخواست کرد که هواپیمایی سخت جان و ارزان بسازد اما حتما تیربار GAU 8 روی آن نصب باشد. این تیربار ۶ متر طول دارد و ۱۱۵۰ گلوله ۳۰ میلی متری درون آن جای می گیرد.
این سلاح مهم ترین قسمت هواپیمای A10 است و بسیار سنگین است. این تیربار باورنکردنی که روی هواپیما نصب است، گلوله هایش از اورانیوم ساخته شده است ( برای عبور از فولادهای ضخیم تانک ها از اورانیوم استفاده شده است) و نواحی که گلوله ها پرتاب می شوند، با این اورانیوم آلوده می شوند.
براساس تایید بسیاری از کارشناسان بسیار ساده و کارآمد است. امن ترین جای این هواپیما کابین خلبان است؛ یک کابین کاملا تیتانیومی که هیچ گلوله ای به آن کارساز نیست.
در این هواپیما ۱۶ شراره نصب شده که سیستمی محافظتی است : یعنی اگر به هواپیمای A10 موشک شلیک شود، می تواند با این شراره ها، موشک ها را گول بزند. این هواپیما قادر است روی هر باند خاکی فرود بیاید.
سال ها است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این هواپیما باید بازنشسته شود چون بدون این تیربار مرگبار به درد نمی خورد و تیربار هم اورانیومی است که به شدت آلوده کننده است. با این حال نیروی هوایی آمریکا هنوز آن را بازنشسته نکرده است.
گفتنی وقتی در سال ۱۹۷۷ این هواپیما به بهره برداری رسید فقط یک میلیون و چهارصد هزار دلار قیمت داشت در حالی که در همان زمان یک F14، چیزی در حدود ۳۸ میلیون دلار قیمت داشت.