فضاپیمای اسپیس‌ایکس دراگون به ایستگاه فضایی رفت:

یک فضاپیما به فرماندهی این زن ایرانی

یک فضاپیما به فرماندهی این زن ایرانی

در مورد اهمیت این پروژه، بیل نلسون مدیر ناسا اعلام کرده که ماموریت کرو- ۷ نمونه درخشانی از نبوغ فضایی است. طبق گزارشی که سایت ناسا منتشر کرده، وی خاطرنشان می‌کند در ایستگاه فضایی بین‌المللی، خدمه این ماموریت قرار است ۲۰۰ آزمایش مختلف علمی را به منظور ماموریت‌های ماه، مریخ و فراتر از آن انجام بدهند. همچنین این پرواز که یک آزمایش فناوری مهم و پیشرفته را به نمایش می‌گذارد، به نفع تمامی انسان‌ها در سراسر کره زمین خواهد بود.

کد خبر : ۱۴۸۸۹۱
بازدید : ۷۷

فضاپیمای اسپیس‌ایکس دراگون روز گذشته در قالب ماموریت اسپیس ایکس کرو ۷ با فرماندهی یاسمین مقبلی فضانوردی ایرانی تبار از مرکز فضایی کندی در فلوریدای امریکا به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرد.

طبق گزارشی که یورونیوز پیش از این منتشر کرده، چهار خدمه این پرواز نماینده چهار آژانس فضایی مختلف هستند. یاسمین مقبلی از ناسا فرمانده ماموریت، آندریاس موگنسن از آژانس فضایی اروپا خلبان آن و ساتوشی فوروکاوا از سازمان فضایی ژاپن به همراه کنستانتین بوریسوف از آژانس فضایی روسیه متخصصان پرواز در این ماموریت خواهند بود.

همچنین این ماموریت، مانند ماموریت‌های قبلی فضانوردان اسپیس ایکس، با استفاده از کپسول دراگون و موشک فالکون ۹ انجام خواهد شد.

یاسمین مقبلی کیست؟

این نخستین پرواز فضایی برای یاسمین مقبلی است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از فضانوردان ناسا انتخاب شد.

خانم مقبلی متولد ۳ تیر ۱۳۶۲ در آلمان و از خانواده‌ای اصالتا مهابادی متولد شد. او و خانواده‌اش پس از مدتی اقامت در آلمان به امریکا مهاجرت کرد. خانم مقبلی دوران دبیرستان خود را در بالدوین نیویورک پشت سر گذاشت.

وی همچنین پس از گذراندن دوره پیشرفته فضایی در کمپ هانتسویل آلاباما، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در رشته هوا و فضا در دانشگاه ام‌ای‌تی به پایان رسانده است.

خانم مقبلی همچنین قبل از پیوستن به ناسا در سال ۲۰۱۷ در نیروی دریایی امریکا به عنوان خلبان هلی‌کوپتر نیز خدمت کرده است.

او در مصاحبه‌ای که پیش از پرواز به ایستگاه بین‌المللی فضایی داشته می‌گوید: فکر می‌کنم بسیار مهم باشد که مردم و به ویژه جوانان باور داشته باشند که توانایی انجام کار‌های بزرگ را دارند. لازم به ذکر است این دومین پرتاب فضایی است که یک فضانورد ایرانی- امریکایی در آن حضور داشته و پیش از این خانم انوشه انصاری در سال ۲۰۰۶ به عنوان گردشگر فضایی، هزینه ماموریت به ایستگاه فضایی را خود تامین کرده بود.

ماموریت دراگون

در مورد اهمیت این پروژه، بیل نلسون مدیر ناسا اعلام کرده که ماموریت کرو- ۷ نمونه درخشانی از نبوغ فضایی است. طبق گزارشی که سایت ناسا منتشر کرده، وی خاطرنشان می‌کند در ایستگاه فضایی بین‌المللی، خدمه این ماموریت قرار است ۲۰۰ آزمایش مختلف علمی را به منظور ماموریت‌های ماه، مریخ و فراتر از آن انجام بدهند.

همچنین این پرواز که یک آزمایش فناوری مهم و پیشرفته را به نمایش می‌گذارد، به نفع تمامی انسان‌ها در سراسر کره زمین خواهد بود. مدیر ناسا علاوه بر این تاکید کرده که در ماموریت کرو- ۷ بهترین مغز‌های علمی را از سراسر جهان دور یکدیگر جمع کرده‌ایم.

گفتنی است فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس که از مرکز فضایی جانسون در هیوستن امریکا کنترل می‌شود قرار است به‌طور موقت به ۷ فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی محلق شود و پس از استقرار، فضانوردان قبلی به زمین منتقل شوند.

در این ماموریت آزمایش‌های مربوط به جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی در فضای بیرونی ایستگاه بین‌المللی و نیز مطالعاتی در خصوص جنبه‌های فیزیولوژیکی فضانوردان نیز قرار است جزیی دیگر از ماموریت‌های دیگر این پروژه باشد.

در همین راستا کن باورسوکس، معاون مدیر ماموریت عملیات فضایی ناسا معتقد است: ایستگاه فضایی بین‌المللی یک پلتفرم علمی و فناوری باورنکردنی است و مزایای زیادی برای مردم جهان دارد. همچنین پرتاب کرو- ۷ با چهار خدمه به نمایندگی از چهار کشور آن هم در حالی که ۲۳ سال است انسان‌ها به صورت مداوم در فضا حضور دارند، بسیار مهم و قابل توجه است.

این ماموریت به منظور آماده‌سازی فضانوردان برای اکتشاف در مقاصد دورتر منظومه شمسی نیز کارایی مهمی دارد. حتی برخی از کارشناسان می‌گویند یکی دیگر از جنبه‌های با اهمیت مطالعاتی این سفر، برآورد و آزمایش‌های صورت گرفته به منظور مقاصد تجاری فضانوری در آینده خواهد بود.

چگونگی پرواز فالکون ۹

علاوه بر این طبق گزارشی که سایت اسپیس ایکس منتشر کرده، موشک فالکون ۹ روز گذشته ۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه بعد از پرتاب از محفظه بالایی خود جدا شده و ۷.۵ دقیقه پس از پرواز به منظقه اسپیس‌ایکس-۱ در ایستگاه فضایی کیپ کاناورال رسید.

در همین رابطه بنجی رید مدیر ارشد پرواز‌های فضایی انسانی اسپیس ایکس، پس از پرتاب به خبرنگاران گفت که اسپیس ایکس نشت بسیار کوچکی از تتروکسید نیتروژن داشته، اما مهندسان پروژه ۲ دقیقه قبل از بلند شدن آن از زمین، این نقص فنی را برطرف کرده‌اند.

همچنین لازم به ذکر است کرو-۷ هشتمین ماموریت فضایی اسپیس ایکس برای ناسا و یازدهین پرواز این شرکت به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی است. علاوه بر این ماموریت‌های اسپیس‌ایکس که توسط ناسا تامین مالی می‌شوند، فضانوردان را با فضاپیمای کرو دارگون که کاملا چندبار مصرف است و موشک فالکون ۹ که تا حدی قابل استفاده مجدد است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستند.

مرحله اول موشک‌های این ماموریت‌ها به تنهایی به زمین بازمی‌گردد تا روی یک سکوی شناور بدون سرنشین یا در خشکی فرود بیاید.

منبع: اعتماد

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید