غیرعادی‌ترین دایناسورهای تاریخ؛ از موش غول‌پیکر تا اژدهای هری پاتر!

غیرعادی‌ترین دایناسورهای تاریخ؛ از موش غول‌پیکر تا اژدهای هری پاتر!

تی‌رکس شاید پادشاه مشهور دایناسورها باشد، اما در این مطلب به سراغ برخی از عجیب‌ترین دایناسورهایی می‌رویم که در سیاره ما می‌زیستند؛ دایناسورهایی که شاید خیلی کمتر تصویری از آن‌ها دیده باشیم.

کد خبر : ۱۵۹۹۸۶
بازدید : ۱۷۲۱

فرادید| به مدت ده‌ها میلیون سال انواع مختلفی از گونه‌های جانوری بر روی سیارۀ ما زندگی می‌کردند؛ گونه‌های بزرگ یا کوچک که تنوع خارق‌العاده‌شان شاید بسیار بیشتر از تنوع امروزی حیات بر روی زمین بوده باشد.

به گزارش فرادید؛ در این بین مواردی هستند که به دلیل به تصویر کشیده شدن در مستندها و فیلم‌ها یا سایر رسانه‌ها، برای ما آشناتر جلوه می‌کنند. اما جانورانی هم در این تنوع گسترده وجود داشته‌اند که ویژگی‌های عجیب و غریبشان برای بسیاری از ما ناشناخته مانده است. در اینجا برخی از این گونه‌های عجیب جانوران ماقبل تاریخ را معرفی کرده‌ایم.

۱ سوژوساروس

18

Suzhousaurus 

دایناسوری با ظاهر یک موش غول‌پیکر، سه متر قد، شش متر طول، حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن و بدن خزداری که نشان می‌دهد او جد دور تنبل زمینی غول‌پیکر بوده است. 

۲ پگوماستاکس

17

Pegomastax 

دایناسوری گیاه‌خوار، فقط با ۶۰ سانتی‌متر طول و پوشیده از پر. این موجود که حد وسط بین طوطی و جوجه‌تیغی توصیف می‌شود، دارای منقار و دندان‌هایی بوده که با روی هم کشیده شدن تیز می‌شدند. 

۳ لینهنیکوس

16

Linhenykus 

بازوهای بسیار کوتاه با پنجه‌های کوچک در انتهای آن‌ها که هیچ گزینه دفاعی آشکاری برای او نداشته است. دایناسور غیرپرنده‌ای با یک انگشت! 

۴ اپیدندروسوروس

811yHl4jVuL._AC_UF894_1000_QL80_

Epidendrosaurus 

دایناسوری بسیار کوچک (۱۲ سانتی‌متر) فاقد قدرت پرواز، پردار با ساعدهای کشیده که کاملاً نامتناسب با بقیه بدنش بودند. انگشت سوم آن بسیار بزرگ بود، مانند انگشت آی‌آی (جانور شبگرد و درخت‌زی) که احتمالاً برای جستجوی حشرات در داخل درختان از آن استفاده می‌کرد. 

۵ لانجیسکوآما

14

Longisquama 

شش تا هشت زائده در امتداد پشت این دایناسور عجیب از هم باز می‌شدند که ظاهراً پرهای اولیه بودند. این موجود احتمالاً یکی از اجداد پرندگان امروزی بوده است. 

۶ گیگانتوراپتور

13

Gigantoraptor 

با نزدیک پنج متر قد و هشت متر طول، احتمالاً بزرگترین دایناسور یا پرنده پردار تاریخ بوده و شاید تا ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. این دایناسور دندان نداشته و پنجه‌های عجیبی در انتهای بال‌هایش داشته است. 

۷ مامنچیزاروس

12

Mamenchisaurus 

این دایناسور گردنی به طول ۹ تا ۱۲ متر داشته است. 

۸ ژولوپتروس

2011060106._Jeholopterus_fb22

Jeholopterus 

دایناسور خون آشامی که خون دایناسورهای دیگر را می‌خورده است. این جانور به اندازه‌ای کوچک بوده که زیر شکم دایناسور دیگری شناسایی نمیشده است. 

۹ اینچیزیوُسائوروس

9

Incisivosaurus 

جانوری همه چیزخوار بوده و کمتر از یک متر طول داشته است. دندان‌های جلویی‌اش برجسته و شبیه جوندگان، صورت یک جانور شکارچی، بدن شترمرغ و پایی شبیه مرغ داشته است. 

۱۰ شارویپتریکس

8

Sharovipteryx 

این خزنده-پرندۀ مارمولک‌مانند از حشرات تغذیه می‌کرد. به جای بازو، روی پاهای عقبی خود بال داشته است. نحوه راه رفتن این جانور همچنان یک معماست. 

۱۱ هلیکوپریون

7

Helicoprion 

یک ماهی شبیه کوسه. دندان‌های جدید، دندان‌های قدیمی را از پوزه به سمت جلو می‌راندند، بنابراین حین رشد، فک را به طور مداوم دراز می‌کردند. گمان می‌رود در آغاز از رویداد انقراض پرمین-تریاس جان سالم به در برده و بعداً با سایر دایناسورهای باقی مانده از بین رفته است. 

۱۲ کارنوتاروس

6

Carnotaurus 

دایناسوری دوپا با شاخ‌های افقی ضخیم منحصر به فرد بالای سر و بالای چشم. نامش به معنای گاو نر گوشتخوار است. آناتومی آن گیج‌کننده است، از جمله اینکه اندام‌های جلویی حتی کوچکتر از تی‌رکس است، سرش شکل عجیبی دارد و دندان‌هایش کوچک است. 

۱۳ نیجرزاروس

1

Nigersaurus 

سوسمارسانی نسبتا کوچک با سر و شکل فک منحصر به فرد که در هیچ حیوان دیگری دیده نمی‌شود. تمام ۵۰۰ دندان آن در انتهای فک در جلوی دهان قرار دارند و سبب می‌شوند سر آن طوری به نظر برسد که انگار به جاروبرقی وصل است. هر دندان بالغ دارای ۹ دندان جایگزین بوده که پشت دندان قرار داشتند و آماده بودند در صورت فرسودگی، جای آن را بگیرند. 

۱۴ آمارگازاروس

4

Amargasaurus 

دارای یک ردیف دوتایی عجیب و غریب از خارهای موازی در امتداد گردن و پشت خود و بلندتر از هر سوسمارپای دیگری بوده است. 

۱۵ پاکی سفالوساروس

3

Pachycephalosaurus 

این دایناسور یک سر گنبدی واقعاً عجیب داشته است. اگرچه سقف جمجمه تا ۲۵ سانتی متر ضخامت داشته، اما استخوان آن نسبتاً شکننده بوده است. 

۱۶ دراکورکس

3

Dracorex 

شکل خارق‌العاده سر و تزئیناتش برای حریفانش تکامل یافته است. نزدیکترین دایناسور به یک اژدهای افسانه‌ای. نام لاتین آن برگرفته از کتاب‌های هری پاتر به معنای اژدهای هاگوارتز است. 

۱۷ پاراسورولوفوس

2

Parasaurolophus 

این دایناسور دارای زائده‌های لوله مانندی در پشت جمجمه بوده که خاصیت آکوستیک داشته است. گمان می‌رود این زائده‌ها وسیله‌ای برای برقراری تماس در فواصل زیاد بودند. 

 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید