نزدیک‌ترین عکس از «آتشفشانی‌ترین» قمر منظومۀ شمسی ثبت شد

نزدیک‌ترین عکس از «آتشفشانی‌ترین» قمر منظومۀ شمسی ثبت شد

روز شنبه، فضاپیمای «جونو» توانست به فاصله‌ای از قمر مشتری با نام آیو برسد که در بیش از 20 سال گذشته هیچ فضاپیمای دیگری به این فاصله نرسیده بود. ناسا در بیانیه‌ای گفت که جونو در نزدیک‌ترین حالت خود، حدود 930 مایل از سطح این قمر فاصله داشته است.

کد خبر : ۱۶۹۸۷۸
بازدید : ۴۱۶

فرادید| دوربین پیشرفتۀ این فضاپیما که تصاویر رنگی را در نور مرئی می‌گیرد، شش عکس از آیو گرفت که فعال‌ترین جسم سیاره‌ای منظومه شمسی از نظر آتشفشانی به شمار می‌رود. انتظار می‌رود که ابزارهای علمی جونو در طول پرواز، مقدار زیادی داده‌های دیگر را نیز در رابطه با این قمر جمع‌آوری کرده باشند.

به گزارش فرادید؛ اسکات بولتون، محقق اصلی جونو، در بیانیۀ ناسا می‌گوید: «با ترکیب داده‌های این پرواز با مشاهدات قبلی، تیم علمی جونو در حال مطالعه چگونگی تغییر آتشفشان‌های آیو هستند. ما به دنبال این هستیم که بفهمیم آنها چقدر فوران می‌کنند، چقدر روشن و داغ هستند، چگونه شکل جریان گدازه در آن‌ها تغییر می‌کند، و چگونه فعالیت آیو به جریان ذرات باردار در مغناطیس کره مشتری مرتبط است».

GC3t_shXUAAMAJK

قله‌های آتشفشانی و دریاچه‌های گدازه بر روی سطح آیو در این تصویر دیده می‌شوند

فضاپیمای جونو در 5 آگوست 2011 با مأموریت مطالعه مشتری از زمین پرتاب شد. این فضاپیما در 4 ژوئیه 2016 وارد مدار غول گازی شد. از آن زمان تاکنون، جونو، پادشاه سیارات و قمرهای آن را مورد مطالعه قرار داده و داده‌هایی را در مورد جو مشتری و سطح آن جمع‌آوری کرده است. جونو از نزدیکی قمرهای گانیمد و اروپا نیز پرواز کرده و قبلاً اولین تصاویر از قطب‌های شمال و جنوب آیو را گرفته بود.

Jb9LFsk4gWU4AvZcsZJq8W

تصویری که تعداد آتشفشان‌های قمر آیو را در دو سمت آن مشخص می‌کند

این تصاویر، دنیای بی ثبات آیو را که حدود یک چهارم پهنای زمین است، نشان می‌دهند. این قمر با صدها آتشفشان پوشیده شده است که برخی از آنها گدازه‌ها را ده‌ها مایل به آسمان پرتاب می‌کنند. سطح این قمر دارای دریاچه‌هایی از گدازه مذاب است و آتشفشان‌های آن گاهی با تلسکوپ‌های روی زمین قابل مشاهده هستند. گرانش قدرتمند مشتری به شکل‌گیری آتشفشان‌های عظیم بر روی این قمر کمک می‌کند.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید