فقط چهل سال نوری آنطرف‌تر! شاید در این سیاره بشود زندگی کرد

فقط چهل سال نوری آنطرف‌تر! شاید در این سیاره بشود زندگی کرد

اگر بتوانیم 40 سال با سرعت نور حرکت کنیم، به سیاره‌ای می‌رسیم که دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است از جهاتی مشابه سیارۀ خودمان باشد.

کد خبر : ۱۹۰۲۷۳
بازدید : ۳۲۰

فرادید| یک دانشجوی استرالیایی، رهبری مشترک کشف یک سیاره‌ی قابل‌سکونت به اندازه‌ی زمین در فاصله‌ی ۴۰ سال نوری را مدیریت کرده است. 

به گزارش فرادید، شیشیر دولاکیا، دانشجوی دکتری رشته فیزیک نجومی دانشگاه کوئینزلند جنوبی، بخشی از یک تیم بین‌المللی است که این کشف را در مجله علمی «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن پادشاهی اخترشناسی» منتشر کرده است. 

او لحظه‌ی شناسایی این سیاره که Gliese ۱۲b نامگذاری شده را چنین توصیف می‌کند: 

«ما محاسبات سریع و سرانگشتی را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که به اندازه زمین است، معتدل است و به راستی نزدیک ماست.» درست است که 40 سال نوری فاصلۀ عظیم و غیرقابل تصوری است اما در مقایسه با فاصلۀ ما با سیارات و منظومه‌های دوردست‌تر که میلیون‌ها سال نوری با ما فاصله دارند واقعا «نزدیک» به حساب می‌آید!

دولاکیا می‌گوید: «ممکن است این سیاره دمای درستی برای جمع شدن آب مایع روی سطح داشته باشد که این بسیار مهم است چون ما فکر می‌کنیم اگر سیارات آب مایع داشته باشند، بطور بالقوه قابل‌سکونت هستند.» 

«بنابراین در این جستجوی مهم برای حیات، ما می‌خواهیم سیاراتی را پیدا کنیم که بطور باقوه قابل‌سکونت هستند و این سیاره می‌تواند مدعی خوبی باشد.» 

Gliese ۱۲b به اندازه‌ی زمین یا اندکی کوچک‌تر است و دمای سطح آن را ۴۲ درجه‌ی سانتیگراد(یعنی در حد مطبوع) تخمین زده‌اند.

گردش ۱۲ روزه‌ی آن حول Gliese ۱۲ است؛ یک کوتوله‌ی قرمز در صورت فلکی حوت. Gliese ۱۲ با حدود ۶۰ درصد دمای آن، یک‌چهارم اندازه‌ی خورشید است.

دولاکیا می‌گوید: «فقط ۴۰ سال نوری دور است و شاید معنایش این نباشد که ما به واقع می‌توانیم در آینده‌ی نزدیک به آن برسیم، اما این معنا را دارد که ما می‌توانیم بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان را به سمت آن نشانه بگیریم و درک کنیم دمای آن چگونه است.» 

این آگاهی می‌تواند درک ما را از منظومه‌ی شمسی خودمان بهتر کند. 

«زمین و ونوس (زهره) نمونه‌های کلاسیکی هستند که نشان می‌دهند چگونه یک اتمسفر می‌تواند سطح یک سیاره را تغییر دهد. بنابراین، زمین پناهگاه حیات شناخته‌شده برای ما است و زهره آنقدر گرم نیست که سرب را روی سطح خود ذوب کند».

«و تفاوت میان آن دو سیاره تا حد زیادی به این دلیل است که زهره اتمسفر بسیار خشنی دارد. بنابراین ما فکر می‌کنیم این سیاره که درست میان زمین و زهره از جهت میزان نوریست که از خورشید می‌گیرد، در واقع می‌تواند این شکاف را پر کند و به ما کمک کند بفهمیم چرا زهره و زمین انقدر متفاوت از آب درآمدند.»

شناسایی سیاره‌های به اندازه‌ی زمین که به دور کوتوله‌های قرمز می‌چرخند آسان‌تر است، چون به عنوان یک ستاره‌ی کوچکتر، کم‌نور شدن گذرش بیشتر است و جرم کوچکتر به معنای اینست که سیاره در چرخش حرکت مرتعش یا واکنشی بزرگتری در ستاره ایجاد می‌کند. 

ناسا گفته است Gliese ۱۲b کاندیدای خوبی برای مطالعات آینده با استفاده از تلسکوپ فضای جیمز وب است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید