5 دانستنی شگفت‌انگیز؛ از وزن ابرها تا خطرات زرافه بودن!

5 دانستنی شگفت‌انگیز؛ از وزن ابرها تا خطرات زرافه بودن!

به سفر عجیب و غریب ما در میان حقایق تصادفی خوش آمدید! حقایقی دربارۀ حیوانات، فضا، جغرافیا، علم، سلامت، زیست‌شناسی و بسیاری موارد دیگر که هر روز پنج مورد از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کد خبر : ۱۹۸۵۰۹
بازدید : ۲۰۱

فرادید| اگر می‌خواهید دوستان، بچه‌ها و خانواده‌تان را با حقایق جالب تصادفی و چیزهای شاید بی‌اهمیت اما عجیب و غریب و شگفت‌انگیز تحت تأثیر قرار دهید، این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش فرادید؛ هر روز پنج حقیقت جالب و شگفت‌انگیز را در حوزه‌های مختلف از فیزیک و زیست‌شناسی تا نجوم و جغرافیا با شما در میان خواهیم گذاشت.

1. یک ابر حدود نیم میلیون تن وزن دارد

1

یک ابر معمولاً حجمی در حدود 1km3 (۱کیلومتر مکعب) و چگالی آن حدود ۱.۰۰۳ کیلوگرم در مترمکعب است. با اینکه مجموع این وزن بالغ بر 500 هزار کیلوگرم می‌شود، اما از آن جایی که این چگالی حدود ۰.۴ درصد کمتر از هوای اطراف آن است، ابرها می‌توانند در هوا شناور بمانند. 

2. زرافه‌ها ۳۰ برابر بیشتر از انسان‌ها در معرض اصابت رعد و برق هستند

2

بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ پنج اصابت صاعقه مرگبار به زرافه‌ها ثبت شده است، اما با توجه به اینکه جمعیت این گونه در این مدت تنها ۱۴۰۰۰۰ زرافه بوده، اگر تناسب جمعیتی را در نظر بگیریم، این رقم ۳۰ برابر میزان مرگ و میر ناشی از این اتفاق در انسانها است. 

3. دوقلوهای همسان اثر انگشت یکسان ندارند

3

با دانستن این حقیقت، دیگر نمی‌توانید جرایم خودتان را به گردن دوقلویتان بیندازید! تفاوت اثر انگشت دوقلوهای همسان به این دلیل است که عوامل محیطی در طول رشد در رحم (طول بند ناف، موقعیت در رحم و سرعت رشد انگشت) بر اثر انگشت شما اثر می‌گذارد. 

4. صدها میلیون‌ها سال قبل طول یک شبانه‌روز چند ساعت کوتاه‌تر بود

5

سرعت چرخش زمین در واقع در حال کند شدن است. این به آن معناست که به طور متوسط طول یک روز حدود ۱.۸ ثانیه در هر قرن افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر ۶۰۰ میلیون سال پیش، یک روز فقط ۲۱ ساعت طول می‌کشید. 

5. مغز شما دائماً خودش را می‌خورد

8

این فرآیند فاگوسیتوز یا بیگانه‌خواری نامیده می‌شود که در این وضعیت، سلول‌ها، سلول‌ها یا مولکول‌های کوچک‌تر را احاطه کرده و مصرف می‌کنند تا آن‌ها را از سیستم خارج کنند. اما جای نگرانی نیست! فاگوسیتوز مضر نیست و در واقع به حفظ ماده خاکستری مغز کمک می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید